Annons

Autofokusen slår i ändlägena

Produkter
(logga in för att koppla)

martin2000

Aktiv medlem
Har en D90 (som är jag otroligt nöjd med) och ett 50 mm f/1,8 D. När autofokusen inte hittar fokus och kameran kör fokus maximalt åt båda håll för att sedan ge upp så slår objektivet i ändlägena.
Det smäller till lite i båda ändar. När den stannar i ändläget är det som att fokusmotorn i kameran märker att den kört i botten och "kör tillbaka" en liten bit. Typ. Framåt-pang!-bakåt-pang!-ojdå-tillbaka lite-stopp. För övrigt fungerar allt utmärkt och bilderna är i fokus.

Ska det vara så här? Verkar ju som att kameran inte vet var gränserna går utan den känner av när objektivet är mot stoppet. Om jag håller fast fokusringen och trycker på autofokus märker den också att den sitter fast och stannar nästan direkt.

Man vill ju varken nöta upp objektivet eller motorn (som verkar ha någon slags slirkoppling).

Min D90 med 50mm 1.8D gör precis likadant. Vet inte ifall det är varken normalt eller bra, men nu är vi iallafall två om det ;-)

Aha, kanske är "by design" då. Har upptäckt att så länge inte objektivet står still så fortsätter fokusmotorn. Dvs om man håller i fokusringen och ser till att den rör sig sakta sakta genom att hålla emot så snurrar fokusmotorn på som 17 ända tills man når stoppet. Likaså om man håller fast det så rycker motorn bara tre ggr. Hoppas slirkopplingen är någon metallhistoria och inte ett gummiband som nöts upp. :)

Nu är det ju misshandel som jag gjorde, men den slirar ju lite även under normalt användande. Kanske som vanligt bäst att ignorera problemet och fotografera istället...

Aha, kanske är "by design" då. Har upptäckt att så länge inte objektivet står still så fortsätter fokusmotorn. Dvs om man håller i fokusringen och ser till att den rör sig sakta sakta genom att hålla emot så snurrar fokusmotorn på som 17 ända tills man når stoppet. Likaså om man håller fast det så rycker motorn bara tre ggr. Hoppas slirkopplingen är någon metallhistoria och inte ett gummiband som nöts upp. :)

Nu är det ju misshandel som jag gjorde, men den slirar ju lite även under normalt användande. Kanske som vanligt bäst att ignorera problemet och fotografera istället...

Vad jag har hört så är det en smått kuslig upplevelse att höra en F5:a eller en D1:a försöka vrida livet ur skruvobjektiv. De har mycket högre hastighet på fokusmotorn antar jag.

Jag har en D80 den gör likadant inget konstigt och det verkar hålla. Smäller extra bra med min 35-70 f/2,8D fast det beror kanske på att det är mer metall i det.

jodå, en d1h är ganska brutal med skruv-AF-objektiv :) när jag hade en d80 testade jag d1h med 50/1.8 mot d80 med 28/2.8. objektiven har 5 vs 4 varv på skruven från närgräns till oändligheten. halv-tryckte på bägge kamerorna samtidigt, och märkte att d1h var ungefär dubbelt så snabb som d80. detta berodde dels på att d80 var lite segare på att sätta igång med fokuseringen, samt att den skruvar långsammare.

F5 ska tydligen vara ännu mer brutal har jag hört

F5 ska tydligen vara ännu mer brutal har jag hört

Det behöver vara brutalt om man ska klara följande fokus i 8bps med skruvobjektiv. (Det ska ju F5:an klara under bra omständigheter)

Blir ju inte mycket tid per sekund som det går att ändra fokus, jag antar att huset ej ändrar fokus när slutaren är öppen.

Coolt! Det var riktigt bra sprutt på F5an! Nästan så man vill se fler objektiv testade på den. 8fps. Det går fort att bränna en rulle. :) Det är minst lika imponerande/obegripligt att kameran lyckas mata fram filmen (och likaså stanna filmen på rätt ställe) i den hastigheten!

Coolt! Det var riktigt bra sprutt på F5an! Nästan så man vill se fler objektiv testade på den. 8fps. Det går fort att bränna en rulle. :) Det är minst lika imponerande/obegripligt att kameran lyckas mata fram filmen (och likaså stanna filmen på rätt ställe) i den hastigheten!

Det är därför jag bara måste äga en F5:a någon gång :)
Det är en brutal best som är über-cool.

ANNONS
Götaplatsens Foto