Advertisement
Annons

'Autoplay' för minneskort funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Ska precis tanka ner bilder från ett minneskort till en bärbar dator, men när jag trycker in kortet i PCMCIA-porten så kommer inte 'autoplay'-funktionen igång. Inte heller syns autoplay som alternativ när jag högerklickar på symbolen för kortet i 'My computer'. Vad beror detta på??

Detta gör att jag måste tanka över filerna direkt till hårddisken utan möjlighet att vrida bilderna innan eller döpa dom som jag vill. Detta är jäkligt frustrerane. Inte kul att sitta och döpa om flera hundra filer var och varannan dag!

Finns det någon här som är duktig på datorer och vet hur man kan lösa detta? Vore oerhört tacksam för hjälp!

Vad vill du att ska hända?? Vill du titta på bilderna på minneskortet innan du tankar över dem? I så fall kan du väl dubbelklicka på en av bilderna...

Det funkar väl ungefär som "autoplay"?

MVH Lars

Hej Lars,

Det handlar inte om att kunna titta på bilderna innan jag tankar över dom. Det finns ett program i Windows XP som laddar alla tumnaglarna till bilderna som finns på kortet innan man tankar över dom. Då får man möjlighet att vrida de bilder som behöver vridas innan dessa tankas. Dessutom kan man döpa filerna så att alla filer får rätt namn istället för att måsta göra detta manuellt senare.

OK... På min dator finns det programmet under Tillbehör-kategorin, och vid start påpekar det (mycket riktigt) att jag inte har en kamera eller scanner ansluten. Om det är det som är problemet beror det kanske på att programmet inte klassar din PCMCIA-grunka som minneskort... Annars vete tusan vad som är problemet, men om inte programmet funkar för sig själv heller har det nog inte med autoplay att göra iaf.

Programmet finns inte i Tillbehör på min dator. Men lyckades hitta startfilen tack vare länken Lars skickade. Men när jag startar programmet manuellt blir det precis som Jabob säger, det säger att ingen kamera/scanner finns ansluten. Gick till Kontrollpanelen för att föröka med 'Add device', men där kan man bara välja kameramodeller och inte minneskort via PCMCIA-porten. Hmmmm....

Det är för att XP använder PTP och WIA funktionerna för att hantera kameror i dagens läge. Det är samma moduler som gör att XP kan hantera vissa kameror och ge användare access till detta på samma sätt som ett minneskort.

Ett minneskort klassas motsvarande löstagbart minne eller hårddisk.

XP har väl dessutom en funktion som medger att du bara markerar dom bilder du vill vrida på, sedan sedan väljer vrid, antingen om det är i menyn för högerklick eller om det är i sidomenyn som dyker upp. Men det är enbart om du har ställt in att en folder ska vara fotoalbum.

Du ställer in vilken typ av funktionsruta som ska komma upp genom View\Customize this folder (Visa\anpassa, eller liknande). Vet inte om det funkar på minneskort, men på kataloger fungerar det. Du får du upp en funktionsruta som är beroende på vilket attribut du valt på folder. Musik, så får du upp spela, och några andra val. På bilder visa, troligen rotera, etc.

Själv har jag stängt av alla sådana funktioner och anvädner filebrowsern i photoshop generellt.

Hej Peter,

Tack för förklaringarna.

Det är hursomhelst märkligt att inte autoplay kommer upp som alternativ när jag högerklickar på kortet. Det har det ju gjort tidigare.

Visst kan man vrida till allt i efterhand i explorer. Det störiga är dock att måsta ändra namn på alla filer manuellt istället för att det automatiskt t.ex blir 'dagensdatum 001' 'dagens datum 002'....osv....

ANNONS
Götaplatsens Foto