Annons

Avbryta hierarkiska nyckelord i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag gjorde ett lite väl ambitiöst försök att ordna upp mina nyckelord i en hierarkisk struktur typ:
_Bildtyp
__Action
__Porträtt
o.s.v. där "toppnyckelordet" inte exporterades med bilden. Det visade sig att uppgiften med att sortera in alla bilder i denna hierarkiska struktur blev övermäktig och jag återgick till att skriva in nyckelorden på vanligt sätt. Nu har jag börjat använda Photo Mechanic och noterar då att bilder som är taggade i Lightroom sedan tidigare tar med sig hela kedjan av nyckelord, även de som inte ska exporteras med bilden, och det ser väldigt rörigt ut. Nu vill jag bryta ut alla nyckelord som en vanlig rak lista igen men lyckas inte. Jag kan inte radera "toppnyckelorden" som inte ska exporteras för då raderas även de underliggande nyckelorden från bilderna. Jag har försökt att "klicka och dra" i nyckelordslistan och helt enkelt lägga underliggande nyckelord i topp, men det går inte heller. Några tips? Jag inser att min förklaring inte är helt lätt att förstå...
 

joakim d

Aktiv medlem
Kanske är det enklaste att skapa ett duplikat av det nyckelord du vill ha kvar men på toppnivå och sedan väljer du ut alla bilder som har originalnyckelordet (det i hierarkin) och sätter det nya nyckelordet på dem. När du sedan duplicerat en hel hierarki så kan du radera den.

Jag har inte testat det själv på exakt det sättet men det borde fungera.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har för mig att man ska kunna klicka och dra ett keyword och lägga det i toppen, men att det är väldigt känsligt att man placerar det exakt rätt när man släpper det. Har även för mig att en work-around är att skapa två dummy-keywords i toppen, och du sen kan dra keywords och släppa dem mellan dessa två, vilket gör det lättare att hitta rätt placering. Sen kan du ta bort de två dummy-keyworden. Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Drogen

Aktiv medlem
Med tuchpad och flera nyckelord åt gången var det svårt. Med en riktig mus och lite känsla så gick det som Erro skrev att placera nyckelorden mellan två andra för att få dem i topp och sedan radera kategorierna. Tack!
 

Drogen

Aktiv medlem
Flera åt gången gick bra när man inte hade dubletter av samma nyckelord både i topp och i en hierarki...
 
ANNONS