Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtonat gråfilter vs. PS

Produkter
(logga in för att koppla)

laponia

Aktiv medlem
Vad är fördelen med att använda sig av ett avtonat gråfilter jämfört med att göra samma sak i PS mha Gradient tool ?

Förutom då extraarbetet som det innebär att joxa med bilden i PS förståss.

Två fördelar som jag ser det. Dels slipper man massa trälig datortid och dels får man en inspirationsgivande kick av att se en bild som ser hyffsat färdig ut i kamerans skärm redan ute på fältet.

Men bara att tona ned i Photoshop, med en enda bild som utgångspunk, är inget substitut för ett avtonat gråfilter. Skall Photoshop funka behöver det finnas bildinformation att jobba med och det kräver i de allra flesta fall att man gör två exponeringar och laminerar dessa.

Tack för svaret Jim.
Jo, många ggr krävs det nog 2 exponeringar, men jag har ändå lyckats få till en del bilder genom att dubblera lager från orginalbilden, mörka ned ex.vis himlen och sedan maskat och använt gradient tool.

Har funderat på att köpa gråfilter, men jag vet inte om det är värt pengarna när jag kan nå samma resultat i PS (tror jag).

Laponia skrev:
Vad är fördelen med att använda sig av ett avtonat gråfilter jämfört med att göra samma sak i PS mha Gradient tool ?

Förutom då extraarbetet som det innebär att joxa med bilden i PS förståss.

Lite nyfiken, vad använder du för inställningar på Gradient tool när du vill uppnå "avtonat-gråfilter-effekt"?

Med avtonat gråfilter så skyddar du ju delar av bilden av att bli helt utfrätta, vilket kan vara fallet annars. Blir det utfrätt så finns det ju ingen information där överhuvudtaget och då hjälper inga PS trix...

Hans: Jag vet inte vilka inställningar du syftar på.
Se beskrivning på mitt arbetssätt ovan.

Marco: Då man riskerar utfrätta delar i bilden, får man ta två exponeringar av samma bild.

Det jag mest undrar över är om kvalitetsskillnaden mellan gråfilter och joxa i PS är värt pengarna man får lägga ut för filtrena.

Fördelen med PS som jag ser det är att man inte begränsas till en rak gradient, utan man kan justera gradienten efter motivet. Dessutom kan man ju använda sig av fler än två exponeringar och maska fram enskilda objekt som blir för mörka eller utfrätta.

Frågan är väl bara hur långt man kan dra detta innan det räknas som manipulering... Sen finns det ju också HDR funktionen i CS2 som gör detta automagiskt. Har inte testat detta än dock.

Exempel på PS-gradienter med multipla exponeringar finns det gott om i mina album "Västkustskt" och "Gräsön".

Men ett avtonat filter står på "att köpa listan"...

Laponia skrev:
Hans: Jag vet inte vilka inställningar du syftar på.
Se beskrivning på mitt arbetssätt ovan.

Marco: Då man riskerar utfrätta delar i bilden, får man ta två exponeringar av samma bild.

Det jag mest undrar över är om kvalitetsskillnaden mellan gråfilter och joxa i PS är värt pengarna man får lägga ut för filtrena.

Jag använder inte detta som ersättning för avtonat gråfilter själv, däremot för andra saker. Då har jag inställningarna; "Förgrund till transparent" och Läge "Normal".

Laponia skrev:
Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda. Photoshop ger ju bättre resultat. Sen att jag personligen hellre jobbar med filter har ju med min uppfattning om fotoglädje att göra.

Hans-C skrev:
Jag använder inte detta som ersättning för avtonat gråfilter själv, däremot för andra saker. Då har jag inställningarna; "Förgrund till transparent" och Läge "Normal".

Tack för svaren.

OK
Jo, jag har samma inställningar.

Mattias: Jag har inga problem med att bilden kallas manipulerad. Då är den ju manipulerad med gråfilter också. (Tycker jag).

Senast ändrad:
jimh skrev:
Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda. Photoshop ger ju bättre resultat. Sen att jag personligen hellre jobbar med filter har ju med min uppfattning om fotoglädje att göra.

Tack för svaret Jim.
Alla ser vi ju olika på saker och ting. Det finns ju en poäng med att göra bilden så färdig som möjligt redan i kameran.

Laponia skrev:
Tack för svaren.

OK
Jo, jag har samma inställningar.

Det blir nog inte samma sak, "förgrund till tr." är samma som vald färg till genomskinligt. Alltå målar du över bilden med en färg om jag har förstått det rätt. Men ett filter är ju genomskinligt (fast mörkare i ena ändan).

Hans-C skrev:
Det blir nog inte samma sak, "förgrund till tr." är samma som vald färg till genomskinligt. Alltå målar du över bilden med en färg om jag har förstått det rätt. Men ett filter är ju genomskinligt (fast mörkare i ena ändan).

Färgerna är svart och vitt och läggs på lagermasken, varför du får en gradierad övergång mellan det övre och det undre lagret. Ena halvan av bilden motsvarar då det ena lagret, andra halvan det andra lagret. Övergången mellan lagren blir gradierad, på samma sätt som med ett gråfilter.

Jag köpte att avtonat filter (Cokin) av ren nyfikenhet. Det viktigaste som händer är inte att det mörkar ner himlen utan att det balanserar exponeringen och därmed ger ett bättre "dynamiskt omfång" i det som inte är himmel. Jag låter det täcka den övre delen av en himmel men inte nå ner till horisonten och får en bra balanserad exponering på detaljer i förgrunden också. Då har man ett bra utgångsmaterial att jobba vidare med i PS. Att ta två eller flera gafflade exponeringar funkar bara bra på statiska motiv. Den lilla peng filtret kostade var väl använd.

Tack Björn.
Japp, men du ökar ju även det dynamiska omfånget i bilden på konstgjord väg genom att påverka hög och lågdagrarna i de olika lagren.

Men du har helt rätt vad gäller icke statiska bilder, ex.vis vid djurfotografering, då blir det väldigt svårt med bracketing. Detta skulle vara ett bra skäl till köp av gråfilter.

Laponia skrev:
Tack Björn.
Japp, men du ökar ju även det dynamiska omfånget i bilden på konstgjord väg genom att påverka hög och lågdagrarna i de olika lagren.
Du kan även använda det nya verktyget "merge to HDR" i CS2 med gafflade exponeringar för att öka omfånget. Det har jag provat och det fungerar bra men också bara på statiska motiv. Då får du en 32 bitars bild och när du konvererar ner den till 16 eller 8 bitar kan du välja olika alternativ för hur resultatet ska bli. Men köp ett fyrkantigt filter i "P" storlek så kan du använda det på alla dina gluggar, kostar ett par hundralappar och ger möjligheter du inte hade förut i dom lägen det inte lämpar sig att gaffla. Väldigt många bilder innehåller något rörlig som folk, fordon, djur, havsvågor eller växter som rör sig i vinden.

Det blir nog att införskaffa sig ett gråfilter ändå.
Är det någon som vet om en filterhållare för Olympus 765 som klarar Cokin-filtrerna, eller andra fyrkantiga filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto