Annons

Avvisa Cookies

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Varför kommer det sedan någon vecka upp cookie-inställningar titt som tätt på fotosidan? Vilken cookie ska sparas så man inte måste upprepa proceduren hela tiden? Cookies främjar så vitt jag vet inte mina intressen och jobbet med att gå igenom listan flera gånger i veckan är på gränsen till outhärdlig.
Varför inte en "neka alla"-knapp?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vissa måste du ha för att det ska fungera ordentligt, men inte reklamgojan. Den här "cookie consent" som stoppats in från Google som verkar innehålla hur många aktörer som helst är riktigt störig. Den vill inte helt försvinna, dyke rupp om man går långt ned på sidan och tidigare idag upptäckte jag att skräpet dessutom injicerar sig själv mitt i forumet. Skärmdump från responsive design mode, som det ser ut i telefonen:

1706639376593.png

Sedan ska det vara lika lätt att neka som att acceptera, vilket den här inte uppfyller, i likhet med många andra, då man måste gå via att anpassa. Helt avsiktligt från "Managed by Google" givetvis.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är Google som tvingat in den där pga av att vi har Adsense. Google är supernöjda med den. Jag tycker den är riktigt störig inte minst för att den dyker upp ofta och att den skjutit in sig i forumet hade jag missat. Riktigt fult.

Vi måste ha ngn form av sån där oavsett och funderar på att skaka fram en egen. Men det dröjer ett par veckor.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är Google som tvingat in den där pga av att vi har Adsense. Google är supernöjda med den. Jag tycker den är riktigt störig inte minst för att den dyker upp ofta och att den skjutit in sig i forumet hade jag missat. Riktigt fult.

Vi måste ha ngn form av sån där oavsett och funderar på att skaka fram en egen. Men det dröjer ett par veckor.
Jag såg inte det där med forumet förrän i förmiddags och det beror nog på att det verkar bli någon cachning, så när cachen uppdateras så nästlar den sig in. På försök nummer ett att skärmdumpa den ovan så dök den först inte upp, men efter ctrl+F5 var den där. Därefter låg den även kvar vid visning i vanligt läge på datorn, vilket försvann efter ctrl+F5 igen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag såg inte det där med forumet förrän i förmiddags och det beror nog på att det verkar bli någon cachning, så när cachen uppdateras så nästlar den sig in. På försök nummer ett att skärmdumpa den ovan så dök den först inte upp, men efter ctrl+F5 var den där. Därefter låg den även kvar vid visning i vanligt läge på datorn, vilket försvann efter ctrl+F5 igen.
Inte snyggt. Vi får en egen CMP på sikt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det kommer upp en ruta var och varannan gång jag är inne här som säger "den här webbplatsen begär samtycke till att använda din data".
Om man inte trycker på "samtycker" kommer en lång lista med knappar man måste stänga av. Sedan en lång lista med över hundra okända företag som vill åt "min data". Jag föreslår en knapp för att "avvisa alla". Jag vill inte dela min data hur som helst och har inte lust att gå igenom hela listan varje dag. Jag kommer sannolikt inte att logga in här så ofta om ingen ändring sker.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är alltså Google som styr över den där. För mig dyker den inte upp så ofta trots allt. Kanske en gång till sen Google la ut den.

Det är också ganska meningslöst att gå igenom listan. Det är exakt samma cookies som sattes innan Google la ut rutan så ingenting har ändrats. Om det inte störde då så borde det inte störa nu rent tekniskt.
 
ANNONS