Niclasfoto skrev:
[B---För en tränad fotograf så är det inte något problem att visualisera sig alla vinklar,,
---Med träning så anpassar man sig ju till att "se med dessa",, och om man sen har bara fasta eller fem zoomar som täcker 6mm till 2000 så (skall det) spelar det ju ingen roll.. [/B]
Det är en sak att lära sig att se utsnittet för varje brännvidd - det är en helt annan sak allt exakt lära sig hur bakgrunden påverkas av olika objektiv vid olika fotoavstånd. Det blir helt enkelt för många variabler.
Jag har fotograferat yrkesmässigt i tio år och med tiden lär man sig mer och mer inse sina begränsningar och man blir mindre kaxig. Claes Grudstens uttalande om att han bara kan hålla tre gluggar i huvudet samtidigt stämmer bra tycker jag.
Vissa enkla motiv kan jag givetvis bestämma att "på det här avståndet krävs en 20:a för att få med allt eller en 400:a för att få tillräckligt litet utsnitt". Men när man går runt och letar motiv och ska fundera över samspelet mellan förgrund och bakgrund kan man inte röra till det för mycket.
Jag är faktiskt mer imponerad även en fotograf som vågar ha med sig bara två fasta gluggar än en som har en hel vagn lastad med prylar. Den föstnämde fotografen har säkert jobbat en del med sin personliga utveckling som fotograf för att komma fram till vad han behöver.
Jag har kommit fram till att jag nästan aldrig behöver långa teleobjektiv förutom till sport. telebilder blir lätt mer intetsägande. Giovetvis finns det undantag, som denna som är tagen med 600mm:
KÄRNKRAFT
Jag har dock inte saknat en sekund att jag gjorde av mig med möjligheten att plåta med 600mm. Och 400mm använder jag i stort sett bara på sommaren när jag plåtar badande och kanoterande scouter som denna bild:
Kul med kanot
Varför drar jag upp detta? Jo, av två anledningar.
Dels lär man sig med tiden om man är lite självkritisk vilken utrustning man behöver. Mina telebilder blir ofta mest snygga fotoklubbsbilder och då kan jag lika gärna skita i det.
Den andra anledningen är att man givetvis alltid kan hitta undantag (som ovan) men jag kan ju inte ha hur dyra gluggar som helst och dessutom släpa runt på dem bara för ett undantags skull.