Annons

Bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

moramalin

Medlem
Funderar på att skaffa mig en bärbar dator som man kan ta med sig ochlägga in bilder och göra enklare redigeringar i Photoshop Elements, Har inte tänkt köpa någon svindyr dator. har lite funderingar på vad jag bör tänka på innan köpet. Vilken prestanda den bör ha och så vidare. Alla tips är jättevälkomna.

Finns rätt många val, vilken skärmstorlek hade du tänk, vikt i kg, och skall du använda den för annat tex ta med på resor etc.

/anders

Funderar på att skaffa mig en bärbar dator som man kan ta med sig ochlägga in bilder och göra enklare redigeringar i Photoshop Elements, Har inte tänkt köpa någon svindyr dator. har lite funderingar på vad jag bör tänka på innan köpet. Vilken prestanda den bör ha och så vidare. Alla tips är jättevälkomna.

Välja laptop är inte enkelt och med så lite att gå på är det omöjligt att ge vettiga råd till Dig!

Några saker Du bör bestämma och redovisa så blir det lättare att ge tips är:

Budget, nytt/beg.

Skärmstorlek, ska den användas som enda dator för redigering = 15 tum och upp, eller bara i fält och resten görs på en annan dator hemma <15 tum.

Vikt, ska det vara en så lätt och mobilt som möjligt eller är det mindre viktigt.

Lång batteritid viktigt eller kommer Du att köra på direktel.

Ska den användas till slutredigering av bilder eller bara att gallra ut vad som ska sparas, för det är lättare att göra på en större skärm.

Finn svaren på dessa frågor så är Du en bra bit på väg, sedan kan vi diskutera processorkraft och grafikkort mm.

Min egen lösning på detta är en std business laptop som kopplas till extern stor skärm för redigering och en liten Netbook med 9 tums skärm och extrem batteritid som hänger med i fält för att snabbkolla bilder för gallring, denna lösning passar mig perfekt men kanske helt fel för Dig men det visar sig.

Kan inte ge dig nått direkt tips, men jag kan varna dig.
Köpte en Dell för att ta med till jordens alla hörn, och för det har jag fått laga den 3ggr i Sverige och 1 gång i Thailand och ytterligare en gång.

Så, om du ska använda datorn så avråder jag från Dell.

Har använt flera Dell i jobbet. Vilket innebär släpandes runt dessa till maskiner och i produktionshallar, åkande i bilar, tåg och flygplan till jordens alla hörn.

Enda problemet var när en kille råkade välta ner en dator så skärmen sprack. Men kopplade man till en extern skärm fungerade den fortfarande.

Så jag kan rekommendera Dell. De är tåliga till tusen.

Sorry för den taskiga infon. Kommer lite mer. Jag har en stationär dator som jag gör de flesta redigeringarna på även om jag inte är speciellt duktig på det:). Jag ska främst ha den för att kunna ladda ner bilderna från kameran och gallra igenom bilderna. Jag behöver en dator som har relativt bra batterikapasitet då jag är en del där ström inte är tillgänglig. I prisklass någonstans mellan ca 6000-9000:-. Vill heler inte ha en dator som är väldigt stor utan den ska vara relativt smidig att ta med sig.

Tack så jättemycket att ni svarat på den lilla infon jag gav från början..

Sorry för den taskiga infon. Kommer lite mer. Jag har en stationär dator som jag gör de flesta redigeringarna på även om jag inte är speciellt duktig på det:). Jag ska främst ha den för att kunna ladda ner bilderna från kameran och gallra igenom bilderna. Jag behöver en dator som har relativt bra batterikapasitet då jag är en del där ström inte är tillgänglig. I prisklass någonstans mellan ca 6000-9000:-. Vill heler inte ha en dator som är väldigt stor utan den ska vara relativt smidig att ta med sig.

Tack så jättemycket att ni svarat på den lilla infon jag gav från början..

Med den budgeten och användningen skulle jag främst kolla på Netbooks med 10 tumsskärm har ASUS själv och den har en batteritid på över 7 timmar, samt SD kortläsare vilket är vad min kamera har så enkelt att gallra bilder i den bara flytta över kortet och rensa sen i med det i kameran och knäppa vidare.
Har en EeePC901 som var det vettigaste när jag köpte men idag skulle jag välja en EeePC1000 eller HP motsvarande med riktig hårddisk för bättre lagringskapacitet och lite större skärm.

Nästa steg är en liten laptop med 12 tumsskärm, dessa har oftat lite kortarre batteritid men Du kan ju skaffa ett reservbatteri at tha med, finns även prortabla solcellsladdare för laptop och mobiler nu för under 1000 lappen som kan vara ett alternativ om Du saknar laddström.

ANNONS
Götaplatsens Foto