Annons

Bärbar för fotoredigeringsjobb

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har nu en 2.5 år gammal fast dator för jobb i Photoshop. Behöver nu bli mer rörlig och har möjlighet att skaffa en avancerad bärbar dator som hem-PC via jobbet - Toshiba Qosmio G30-219.
Intel Centrino Duo T7400 (2.16 GHz), 2 Gb system-minne, hårddisk 2x200 Gb, skärm Toshiba 17" WUXGA.
Den är dyr - 29 000 kr men det är ok så länge den verkligen ger vad jag vill ha. Synpunkter?
Erfarenheter? Alternativ?
Se fler detaljer i bif fil om du är intreserd.

/ Khalad
 

Bilagor

  • fotofråga.pdf
    7.9 KB · Visningar: 119
Mac i st f pc?

Har aldrig jobbat med Mac men det är väl inget skäl eg. Det jag fastnat för på denna är en skärm med extremt bra upplösning, stor(a) hårddisk(ar), snabb duo-procesor. Har tittat på Mac-pretanda och ser inte att de matchar självklart./ Khalad
 
Ett problem med alla bärbara är att man alltid får en annorlunda vinkel på skärmen och därmed är det svårt att bedöma bilden. det går liksom inte att ha samma vinkel varje gång man öppnar den.
Bärbar med lös skärm löser det problemet.

Däremot är det inget problem med bärbart när det gäller datorkapacitet. Min gamla G4 (mac) duger fortfarande bra trots att jag till vardags jobbar med en modern fullspecad G5a. Lite segare är G4an men inte så att det stör.
 
Re: Mac i st f pc?

Khalad skrev:
Har aldrig jobbat med Mac men det är väl inget skäl eg. Det jag fastnat för på denna är en skärm med extremt bra upplösning, stor(a) hårddisk(ar), snabb duo-procesor. Har tittat på Mac-pretanda och ser inte att de matchar självklart./ Khalad

Du kan inte jämföra mac-siffror med pc-siffror rakt av.
Hörde att Vista är en kopia på OSX, hm, ännu en kopiering.

Nä, skaffar du Mac kan du sova lugnt.

/T
 
Låter som ett monster till bärbar. På gott och ont. Antar att ca 6000kr av det höga priset beror på att det sitter en HD-DVD läsare i. D v s som kan läsa de nya HD DVD skivorna som främst lär användas till höguppslösta filmer i HD format till TV skärmar som är HD-ready. Då får man ställa sig frågan om det känns nödvändigt.

För det andra lär en ett sådant monster dra mycket ström vilket resulterar i hög vikt på ca 4kg pga stora batterier, men ändå kort batteritid. Förmodligen endast ca 1,5h. En sådan dator är knappast bärbar. Mer då släpbar. Inget som man vill bära runt på. Snarare en sorts stationär dator som tar liten plats och är smidig att flytta från huset till sommarstugan. Vill man inte vara mer rörlig än så är den ju säkert grym. Om skärmen är lämpad fär redigering, dvs kan ge någotsånär vettiga färger, är svårt att säga. Upplösning har den ju så att det räcker och blir över. (Lite liten text dock för personer som inte har fullgod syn).
 
Ja du får ju en värsting macbook pro 17 tum för ca 26 tusen.. den är nog bra mycket mer bärbar. har iofs bara upp till 200gb hdd.
 
Att det inte är en bärbar dator i vanlig mening har jag klart för mig, tanken är mer en flyttbar stationär dator för sommarstugan, på besök hos barnbarn mm men som är huvudredskap hemma också.

Huvudskälet emot Mac är helt enkelt att jag redan har Adobe CS för PC på min gamla dator, den får jag användas på ytterligare en dator.
En Mac och jag måste skaffa ytterligare en CS väl?

/ Khalad
 
Om det är hem-PC eller vad det kallas så är du väl låst till vissa alternativ?! Så då kanske du inte kan välja en äppellåda i vilket fall som helst.

Alternativet är väl att köpa en dator o strunta i hempc grejen. Finns många alternativ som är billigare o med nästan samma prestanda som en dyr burk via jobbet.Det kan till o med bli billigare.
Det viktigaste är ju en bra bildskärm, Mycket minne, snabb stor hårddisk,om du vill pyssla med bilder.

Tror nog att CS licensen i sej täcker en maskburk likaväl som en fönsterburk.

Efter det du skriver så antar jag att du inte skall ha den med dej då du är ute o reser eller fotar så jag tror säkert den är bra för dej. Det är ju du som skall välja och efter att den här tråden växt till 10-20 sidor med bråk mac eller pc,plagiatskrönor,virus icke virus mm mm. så lär du sitta med huvet mellan knäna o inte vara ett dugg klokare.

Känns det rätt så slå till.

Ha en bra dag
/Göran
 
ANNONS