Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bärbara datorer och foto
- Trådstartare jhk
- Start datum
PIC-ke
Aktiv medlem
Apple är som vanligt väldigt kompetenta på bärbara datorer och bildredegering.
http://www.apple.com/se/powerbook/index12.html
MVH Nicke
dsmannen
Aktiv medlem
beror lite på hur smidig burk du vill ha, vill du ha grymt smidig så köp en dell x200, rimligt pris på den med. 1.3kg, dock rätt liten skärm (12"1024). Däremot har man den lätt med närsomhelst plus att den har grymt bra batteritider (enkelt 7-8 timmar på en laddning).
Den är dock ingen raket i fråga om bildhantering.. däremot är den bärbar på riktigt
Den är dock ingen raket i fråga om bildhantering.. däremot är den bärbar på riktigt
Jag tyckte oxå den verkade perfekt till jag såg att den inte hade någon PCMCIA. Sen lär skärmen vara ganska sunkig enligt test i MacWorld.PIC-ke skrev:
Apple är som vanligt väldigt kompetenta på bärbara datorer och bildredegering.
MVH Nicke
Copy_Con
Aktiv medlem
jhk skrev:
Är det någon som har koll på om bårbara datorer duger till bildbehandling. De har ju blivit bättre och billigare, men räcker skärpa och färgåtergivning till för kritisk bildgranskning?
Nej en bärbar duger inte, varesig det är en PC eller en Mac så suger kvaliteten på bildskärmen fortfarande rejält. Jag talar av erfarenhet, där jag arbetar har vi 4 Powerbookar (böcker?!) av lite olika årsmodeller, men inte ens de senaste har speciellt bra skärmar.
Där stoppar du in Compact Flash-kortet. Finns inte den möjligheten är datorn inget vidare för mobilt fotograf-bruk. Visst går det att koppala kameran via usb/FireWire, men då måste man ha en extra sladd med sig och då är det lixåm inte så mobilt längre. En supermiss av Apple, annars verkar den trevlig.PIC-ke skrev:
10D-usb rakt in. Firewire 800...PCMCA? vad?
Copy_Con
Aktiv medlem
PIC-ke skrev:
Nej ska man arbeta riktigt proffessionelt så ska man ju helst ha andra skärmar som kostar 25-45 TKR men för normal och semi fotografer som vill ha bärbart är dom helt ok!
Jo
Släng till en CRT för några tusingar så är detta problem ur världen.
PIC-ke
Aktiv medlem
boris.bonasin
Aktiv medlem
Jag använder en Fujistu-Siemens Amilo D 8820 med Intel P4 2,8 GHz uppgraderad till 1,0 GB RAM.
Ännu har jag inte upptäckt något som inte går att göra med denna jämfört mot en stationär PC.. Det skulle väl i så fall vara avancerad videoredigering pga diskhastigheten är långsammare än på vanliga IDE- och SCSI-diskar. Å andra sidan kan man skaffa sig en extern USB 2.0 eller firewire-disk då dessa är minst lika snabba som interna diskar.
Det man behöver skaffa sig är ett tangentbord och en mus för externt bruk.
Ännu har jag inte upptäckt något som inte går att göra med denna jämfört mot en stationär PC.. Det skulle väl i så fall vara avancerad videoredigering pga diskhastigheten är långsammare än på vanliga IDE- och SCSI-diskar. Å andra sidan kan man skaffa sig en extern USB 2.0 eller firewire-disk då dessa är minst lika snabba som interna diskar.
Det man behöver skaffa sig är ett tangentbord och en mus för externt bruk.
Ju mindre småprylar att bära på, desto bättre. Dessutom är alla sladdar konstruerade så att det SKA bli glapp i dem;-) Sen så är kamerans usb slöare än att peta in kortet direkt i datorn, så man slösar med batterikraft. Det ÄR en supermiss av Apple.PIC-ke skrev:
Jaha Calle sån!
Jo det vore trevligt men en sladd....alla gluggar då.Jag har då inga problem att ta med en sladd eller en kortläsare om jag ändå har en dator med...i väska.
;-) litet problem.
Jag tror faktiskt att de sätter i en i nästa modell.PIC-ke skrev:
Okey Calle jag ska prata med Steve Jobs och be han inkludera läsare i nästa uppgradering.
Nej allvarligt talat visst hade det varit bra och det ÄR en miss om man vill nå fotografer.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Jag kör med IBMs A31 serie. Stora skärmar och 1600X1200 i upplösning. Super dator för den som vill ha en "stationär bärbar". A-serien är för dom som vill ha en ersättare för stationär dator men måste bära med sig den.
Kör tunga applikationer på min och saknar väldigt sällan min stationära när jag jobbar på den. Det skulle vara för mina dubbla 21":are.
Men dom har allt och lite till ( inb. Wireless lan, modem, lan och ibland BlueTooth)
Det kommer en ny R-serie nu som är proppade med ny teknik och är tunnare och lättare som kommer att ersätta A serien. Tror man slår ihop A serien och T serien ( T är nyare teknik och tunnare burkar, A för arbetshäst)
Har använt alla möjliga laptoppar under 10 år men ingen kan närma sig IBM i kvalite och användarvänlighet. Dom tål stryk och du vet att om tio år så kan du fortfarande installera om maskinen och få den att fungera.
Reser man mycket så är just stryktåligheten viktig. Satt på planet för någon månad sedan och bredvid mig satt en kille med en Compaq där tangenterna hade gjort märken i skärmen. Jag har hade en maskin som blev överkörd av en truck och det enda som pajade var lite plast, men skärmen var hel och det var bara att starta upp den.
Men problemet med Laptops och bildbehandling är att en TFT har problem med kontraster och färgåtergivning. Men dom har blivit bättre.
Kör tunga applikationer på min och saknar väldigt sällan min stationära när jag jobbar på den. Det skulle vara för mina dubbla 21":are.
Men dom har allt och lite till ( inb. Wireless lan, modem, lan och ibland BlueTooth)
Det kommer en ny R-serie nu som är proppade med ny teknik och är tunnare och lättare som kommer att ersätta A serien. Tror man slår ihop A serien och T serien ( T är nyare teknik och tunnare burkar, A för arbetshäst)
Har använt alla möjliga laptoppar under 10 år men ingen kan närma sig IBM i kvalite och användarvänlighet. Dom tål stryk och du vet att om tio år så kan du fortfarande installera om maskinen och få den att fungera.
Reser man mycket så är just stryktåligheten viktig. Satt på planet för någon månad sedan och bredvid mig satt en kille med en Compaq där tangenterna hade gjort märken i skärmen. Jag har hade en maskin som blev överkörd av en truck och det enda som pajade var lite plast, men skärmen var hel och det var bara att starta upp den.
Men problemet med Laptops och bildbehandling är att en TFT har problem med kontraster och färgåtergivning. Men dom har blivit bättre.