Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bärbart lagringsmedia till Nikon och mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Monka

Medlem
Jag ska resa till london och behöver snabbt skaffa mig något lämpligt lagringsmedia - mina två minneskort till Nikon D80 är på 2 gigabyte vardera. Hemma har jag en bärbar mac, som inte ska med på resan.
Jag är ute efter en bärbar lagringsstation med USB-port där man kan ladda in bilderna direkt från kameran. Känner mig famlande eftersom jag vet för lite om denna marknad.
Hur är det t e x med I-pod? Kan man lägga in bilderna direkt på denna från kameran?
Tacksam för alla tips
Monica

Epson P-4000

Hej
Epsons P-4000 är en fantastisk bärbar enhet som är mer eller mindre standard i alla seriösa digitalfotografers handbagage.

Lycka till på resan
Klas Sjöberg

Bilagor

• 534098.jpg
    534098.jpg
    5 KB · Visningar: 716
tack för tips

Tack för tipset ska kolla upp detta och vad som skiljer Epsons från I-pod. Vad jag förstår tar ipod inte rawfiler - gör Epsons p-4000 det?
Monica

.. eller så kan du kika på P-3000 som är en uppdaterad modell av P-4000. (Alternativt köpa fler minneskort vilket torde vara mer ekonomiskt då priserna på minneskort för tillfället är särskilt gynnsamma.)

Eller så köper du istället fler minneskort, helt enkelt. Ett 2Gbyte SD-kort kostar under 100 kronor idag (se prisjakt.nu), så man får ganska många sådana för samma pris som en bärbar disk. Vill man inte ha det allra billigaste märket så kan man välja ett välkänt som SanDisk Ultra II 2Gb för dryga 200 kr.

Tack för svar - men SD 2 gigabytes minneskort kostade på billigaste stället (Japan Foto) i Malmö ca 500 kr för några veckor sedan. Funderar trots allt på en 80 gb iPod som kostar bara hälften mot Epsons 80 gigare. Är det någon som testat iPod för just bilder?
Monica

500 kr är alldeles för högt pris idag. Du borde kunna hitta ett bra 2GB SD-kort för under 300 kr även i butik.

Om du ändå vill ha en mediaspelare så är det en annan sak. Den kan du då använda både för musiklyssnande och temporär bildlagring.

Om ändamålet däremot enbart är att ha tillräckligt med lagringskapacitet för en resa så kan det vara en bra idé att räkna lite på det.

Hej Monica.
Eftersom jag själv är intresserad av att skaffa en ipod..30 eller 80gb frågade jag en mac-återförsäljare hur det gick till. Det går att ladda ner bilder till ipoden från kameran men man behöver en "transfer-grej" till det..kom inte ihåg vad den hette men den var billigt..typ 200:-. Det går att ladda ner Raw-filer ochså men du kan inte se dem i ipoden förrän du överför bilderna till din Mac..enligt återförsäljaren.
Mvh Thomas

Hej Thomas!
Tack för snabbt svar. Bra det där med rawöverföring - det är inget jag kan någonting om än, men tänker försöka lära mig. Vet du hur det är med j-pegbilderna? Visst kan man se dem i ipoden? den lilla transfergrejen heter; iPod-camera converter, har jag tagit reda på nu. Eftersom jag reser måndag förmiddag så vågar jag inte beställa ipod 80 gbg via nätet så det får bli mac support i Malmö och ca 600 kr dyrare (3690). Då har man ju i alla fall service och annat bra.
Monica

Monica.
Du kan se jpeg +flertal andra bildfiler jag inte kan namnen på. Ring din mac-återförsäljare och prata med dem....har du mac nu med support kan du även ringa supporten. Trevlig resa.
Mvh Thomas

RAW filer i Epson

Hej Monica.
Epson kan läsa och visa RAW filer från de flesta kameramodeller. Kolla vad som gäller för din kamera. Att köpa fler minnen kan såklart vara bra då man sprider risken att bli av med alla bilder vid eventuell förlust av minnet. Man skall ändå tänka på att bilderna på minnet är det enda orginal du har. En backup kan inte nog värdesättas. Tänk även på att aldrig ta de sista två bilderna på ett minne. Gör du det riskerar du att "överfylla" minnet med information och det kan göra minnet korrupt. Ett korrupt minne kan inte läsas och i de flesta fall är bilderna förstörda. Visst fins det program för att rädda korrupta minnen men de kräver en hel del kunskap. Enkla regler är. Sprid dina bilder på flera minnen. Tag backup på bärbar hårddisk eller dator. Fyll aldrig minnet helt.
Lycka till
Klas Sjöberg

Hej Klas!
Tack för tipset om överfyllda minneskort och hårddiskar! Detta kände jag inte till. Att det är en djungel att försöka rädda korrupta filer vet jag efter en olycka med min gamla kamera och compact flash då jag drog ut kortet från kortläsaren innan jag hade dragit symbolen till papperskorgen (så gör man på mac).
Jag har tänkt på det där med risken att bara ha ett lagringsmedia och inga back up-kopior, men man kan nog inte gardera sig mot allt. Att kuska omkring med 15 SD-kort känns inte heller roligt eftersom jag har en viss förmåga att blanda ihop korten sas. Kan tänka mig att jag skulle få med mig redan fulla kort när jag går ut på fotopromenad. Mycket förargligt sådant. Bätre då med några få kort som man lägger över i ex iPoden efter hand.
Monica

Monica, jag är inte säker men jag har för mig att jag läste någonstans att det är segt att föra över bilder till en iPod. 2Gb kan ju ta en stund, eller om det var visningen som segade. Kanske det var en äldre modell man talade om men kanske något att titta närmare på. Tror att Epson och andra manicker som är anpassade speciellt för bilder funkar smidigare än en mp3-spelare som inte i grunden är avsedd att vara lagringsstation för bilder. Annars är iPoden grymt bra till annat (musik o sånt)

/ Joacim

Batteriproblem med Podden

Hej
Jag plåtade i Franska alperna under en vecka i mars i år. En av skidåkarna ägde en otroligt cool i-pod som kunde visa film...
Vi provade att föra över bilder med usb från en Nikon D70 och det gick bra en stund. Poddens batteri tyckte inte om denna behandling utan sa upp sig efter ca 80 bilder. Vi gav inte upp så lätt utan laddade såklart upp batteriet och försökte igen. Samma tråkiga resultat.

Klas Sjöberg

Hej Joacim!
Långsamhet vid överföring till iPod är inget hinder för mig. Jag laddar in bilderna på kvällen när jag har lugn och ro, men jag är lite ängslig för att bilderna ska försämras, eller på något sätt inte vara intakta efter att jag slutligen har fört över dem till datorn. iPod är inte enbart en MP3 utan är ju också en hårddisk och sägs vara gjord för både bilder och video mm. Detta borde väl vara en garant för att bilderna behåller sin ursprungliga kvalitet?
Monica

Hej Klas!
Om ni var utomhus vid överföringen så kan det förklaras med att iPods batterier inte tycker om kyla. Men det låter konstigt i alla fall. Ska försöka ta reda på detta i morgon.
Monica

Vi var inne och det hela var mest som ett test. Han ville ha några bilder i Podden men den kunde inte visa RAW så det var inte mycket vi tjänade på manövern...:)
Att lagra bilder eller musik på ett minne eller hårddisk kan inte påverka bildens kvalité. Det är trotts allt bara ettor och nollor och mediat du lagrar på "bryr" sig inte om det är en bild eller ett datorvirus...:)
Klas

Hårddisken är det nog inget fel på. Vad jag hade sett var nog det som Klas var inne på. Batteriet gav upp ganska snabbt. En lösning vore ju en separat laddare till iPoden. Om du ändå överför bilderna på kvällen så kan du ju köra iPoden på nätström. Då borde det funka.

/ Joacim

Hej!

Jag har en Epson P-3000 och är jättenöjd med den. Framförallt skaffade jag den för att skärmen är så pass stor (4 tum) och att kvalitén är riktigt bra, bilderna återges nästan lika bra som på min eizo-skärm. Dessutom kan man radera bilder, se histogram, data etc. vilket jag tycker är en fördel om man inte vill stå och radera dåliga bilder direkt i kameran när man fotar. Sen är det ju inte tråkigt heller att man kan se filmer på den och givetvis lyssna på musik, bra om man tex. flyger eller gör någon längre resa.
Batteritiden är också rätt bra på den och man ser lätt när de börjar ta slut.

/eva

Monka skrev:
Hej Joacim!
Långsamhet vid överföring till iPod är inget hinder för mig. Jag laddar in bilderna på kvällen när jag har lugn och ro,
Monica
Jag gjorde rätt omfattande efterforskningar ang iPod o bildlagring och kom fram till att det är för segt och risken är att iPodens batteri tar slut innan du tömt ditt minneskort.
Tyvärr går det inte att strömförsöja iPodden medan du tankar över bilder.

Vårt val blev en Jobo GigaOne 40Gb, 1400:- för ett år sedan. Funkar utmärkt, men du får ingen bildvisning, bara mellanlagring.

Edit: kom ju på att jag såg en sån här i affären häromdagen http://www.jobo.com/jobo_digital/giga_mini/index.html kostade 150 euro. Om du nu vil kunna spela musik oxå. Fast du får bara 20Gb.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto