Annons

Bästa bild direkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Vilka inställningar bör jag göra i kameran för att få bästa möjliga bilder direkt ur kameran?

Jag har den filosofin att jag vill göra arbetet i kameran och inte sitta och arbeta i datorn mer än nödvändigt, helst inte mer än beskärning ska behövas göra i datorn.

När jag kör standard inställningarna i kameran så saknas det en hel del skärpa och bilderna blir gärna lite grötiga.

Kameran ifråga är en D80

Edit: la till en länk till bilden

Du kan ju öka skärpan lite i dina inställningar i ameran. Bilden du tagit är i starkt solljus och det är alltid svårt att få till kontrast/ljusförhållanden då. Lägg gärna upp lite fler bilder (i full storlek) så kan vi hjälpa dig lite till.

Jag tycker för övrigt att mättnaden ser ok ut. Att få fin skärpa har mycket med slutartiden och kvalitén på objektivet att göra.

Och jag hade nog tagit bilder i max-upplösning, ALLTID.

Nikon skärper ju inte sina bilder så mycket i kameran på Normal inställning. Det mest handlar ju om att exponera rätt för att få bra konstrast mm.

Vad har du för optik? Tror nog att det är den som är flaskhalsen för skärpan.

Jag fotar alltid Raw..och jobbar minimalt med dem efteråt. Men det måste alltid jobbas lite...=)

Euroshots skrev:
Nikon skärper ju inte sina bilder så mycket i kameran på Normal inställning. Det mest handlar ju om att exponera rätt för att få bra konstrast mm.

Vad har du för optik? Tror nog att det är den som är flaskhalsen för skärpan.

Jag fotar alltid Raw..och jobbar minimalt med dem efteråt. Men det måste alltid jobbas lite...=)

Sitter med 18-70 och 70-300 med vr

mmm ...var inne på din sida och såg det sen..det är ju som dom säger konsument optik. Inte de vassaste knivarna i lådan då, men de borde ju kunna leverera ok bilder.

Dina vanliga bilder såg ju ok ut..Katten mf..det var väl de andra som låg i tråden jag åxå tyckte såg lite tunna ut osv...

MEn det är bara att prova sig fram lite.

Jag ställde för en tid sedan ungefär samma fråga och fick klart för mig att man måste öka skärpa och ibland också kontrast för att bildens inneboende kvaliteter ska framträda.

Många bildbehandlingsprogram gör detta batchvis och det är då inte särskilt betungande.

BjörnN skrev:
Jag ställde för en tid sedan ungefär samma fråga och fick klart för mig att man måste öka skärpa och ibland också kontrast för att bildens inneboende kvaliteter ska framträda.

Många bildbehandlingsprogram gör detta batchvis och det är då inte särskilt betungande.

Batchvis??

ANNONS
Götaplatsens Foto