Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bästa blixt och objektiv?
- Trådstartare mrvarg
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
SB 800 har en inbyggd masterfunktion så att den trådlöst kan styra andra blixtar ex, en SB 600. det kan inte SB 600, den är dessutom en svagare blixt än SB 800. Nikon har av någon anledning valt att lägga sig lågt i pris på just blixtar så jag ser ingen anledning att köpa SB 600. SB 800 är en mycket bra blixt, bästa som suttit på någon av mina kameror.mrvarg skrev:
hur stor är skillnaden mellan sb600 och sb800, priset bara eller?
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
SB-600 har ledtal 30 och SB-800 har 38.
Palletheking
Aktiv medlem
Men de kronorna är den med råge värd. Om du läser radannonser o dylikt så märker du snart hur svårt det är att få tag i en begagnad SB 800. Den är helt enkelt för bra för att göra sig av med.mrvarg skrev:
hehe okej då vet jag
synd att det skiljer nästan 1000 kr i pris![]()
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
sb600 ar inte helt meningslos den ar billigare lattare och drar mindre strom per blixt. Hittar du en billigt sa sla till.
Annars sa ar Tamrons 17-50 2,8 riktigt fin, skarp och bra farger, inte AF-s men anda snabb AF.
Annars sa ar Tamrons 17-50 2,8 riktigt fin, skarp och bra farger, inte AF-s men anda snabb AF.
dannedansk
Avslutat medlemskap
600 kan väl skjuta blixtarna snabbare?= har jag för mig..
jag har sb600 och jag är galet nöjd. Eftersom du skall mingelfotta så ser jag inget större intresse av den trödlösa delen..
man får ställa sig frågan, är den 1000kr bättre?
jag har sb600 och jag är galet nöjd. Eftersom du skall mingelfotta så ser jag inget större intresse av den trödlösa delen..
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
foresten kan val den inbyggda pa D80 fungera som commander?
Palletheking
Aktiv medlem
Det är framför allt en kraftigare blixt, och om man sätter på¨den extra batterihållaren så blir kapaciteten rejält utökad både vad gäller antal blixtar, men också uppladdningstiden förbättras ordentligt. Jag är något osäker på min sak här men det kan vara så att SB 800 har en större reflektor än SB 600, i så fall ger den förmodligen också ett mjukare blixtljus. Att den är starkare är dock i mina ögon värt många kronor pga utökade möjligheter till indirekt ljus vid låga iso, eller när det är högt till tak. dessutom kan SB 800 vinklas ca 10 grader neråt för macrofotografering. Prisskillnaden är liten, relativt sett så mitt tips är att gå på SB 800. Jag själv har aldrig varit så nöjd med en blixt som med den och jag har haft många olika blixtar genom åren. Både Canon, Nikon och Metz.dannedansk skrev:
600 kan väl skjuta blixtarna snabbare?= har jag för mig..
dannedansk
Avslutat medlemskap
den är väl 55% dyrarE? enligt min konstiga miniräknare..
Dessutom om man har obegränsat med pengar skulle han inte köpt en d80..
Håll i stålarna och spara där det behövs, om man ej har överflöde såklart..
Det där e din grej, nog med OT
Dina behov handlar allting om.. Inget annat
,Ja nånting i d80n kan styra trådlöst..
om det e blixten eller nån mottagare i huset som kör TTL/infraröd..
ingen aning~
peace
Dessutom om man har obegränsat med pengar skulle han inte köpt en d80..
Håll i stålarna och spara där det behövs, om man ej har överflöde såklart..
Det där e din grej, nog med OT
Dina behov handlar allting om.. Inget annat
,Ja nånting i d80n kan styra trådlöst..
om det e blixten eller nån mottagare i huset som kör TTL/infraröd..
ingen aning~
peace