Annons

Bästa "foton" när man INTE har kameran med sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har skaffat mig en fotoutrustning light, som jag försöker ha med mig så mkt som möjligt. Utfärder, promenader osv där det inte finns en tanke / plan för fotografering så får det följa med i en liten rygga eller på axeln.
Har Fuji som mitt märke så light versionen är en X-T50 med Tamron & Sigma optiker. Fuji optiken är oftast tung ( men grym ) så det är här jag har gjort den stora "bantningen". X-T50 är lite mindre / lättare än X-T5, samt att jag har skippat smalrig handgrepp på den.

Kanske borde ha nämnt det men glömde bort att det inte är normen, men jag har ingen smartphone.
Jag minns när jag funderade på om jag skulle skaffa mig en ”riktig” smartphone eller inte. Väntade nog ett par år. Men efter jag slog till på en iPhone 4 så ångrade jag mig inte alls. En fantastisk manick. Rekommenderas.

Som kamera är en smartphone riktigt bra. T o m en iPhone 4s är förträfflig – Johan Pihl här på Fotosidan visar detta gång på gång! Om jag inte hade en massa ”riktiga” kameror så skulle jag kunna klara mig med min nuvarande iPhone – en 13 mini.

Kompaktkameror med 1-tumssensor är en väldigt bra kompromiss om man vill ha en kul, kravlös och bra kamera med sig. Jag har själv landat i en Sony RX100Va som är häpnadsväckande bra för sin storlek. Utanför fotografjobbet och för andra mer fokuserade projekt är det nästan det enda jag använder nuförtiden.

Kompaktkameror med 1-tumssensor är en väldigt bra kompromiss om man vill ha en kul, kravlös och bra kamera med sig. Jag har själv landat i en Sony RX100Va som är häpnadsväckande bra för sin storlek. Utanför fotografjobbet och för andra mer fokuserade projekt är det nästan det enda jag använder nuförtiden.
Jag har en Sony RX100 Mk4 som jag använder alldeles för sällan. Borde kanske börja ta med den varje gång som jag lämnar min huvudkamera hemma. 🤔

Jag har en Sony RX100 Mk4 som jag använder alldeles för sällan. Borde kanske börja ta med den varje gång som jag lämnar min huvudkamera hemma. 🤔
Jag är mycket imponerad av de där små kamerorna. Jag hade tänkt bort dem lite, men fick testa min kompis kamera och blev såld på den. Tror att det kan bli min enda kamera på nästa långa cykeltur.

IMG_2198.jpeg

Likt citatet från Walter Mitty. Utan kameran så är man inte distraherad och ser därför mer av det man vill se. Detta är iaf hur jag brukar tänka när jag ser något och kameran inte är med.

Jag har väl nämnt det förr men mobilkameran, åtminstone mina, är så dåliga att det blir mer irriterande att ta en lyckad bild, som inte går att redigera eller beskära utan stora kvalitetsförluster, än att avstå.
För mig alltså.

Kompaktkameror med 1-tumssensor är en väldigt bra kompromiss om man vill ha en kul, kravlös och bra kamera med sig. Jag har själv landat i en Sony RX100Va som är häpnadsväckande bra för sin storlek.
Har också landat i just en Sony RX100 M5A och precis som dig är jag förbluffad, inte bara över bildkvalitén denna lilla kamera levererar, utan även hur osannolikt kompetent den är i förhållande till sin storlek.

Jag har själv skrivit ut en bild i A4 storlek tagen med den kameran och det är ingen brist på den utskriftskvalitén, om man bortser från mina begränsningar i fotoredigering.

Tror att det kan bli min enda kamera på nästa långa cykeltur.
Leker med tanken att jag skall ha med mig just den som min enda kamera vid mitt nästa stora äventyr (i den mån det blir av), av den enkla anledningen att jag vill hålla vikten nere.

Får se om jag vågar, när den tiden kommer. Hinner tänka många varv innan något def. beslut behöver tas, och tur är väl det (för mig). Det vore ju snöpligt om jag skulle ångra mig, många km hemifrån.

Samtidigt kanske det är en nyttig övning att lära sig använda denna lilla kamera till sin fulla potential, om/när nöden kräver det, för som tidigare nämndes, den är synnerligen kompetent och bilderna denna lilla kamera levererar blir förbluffande bra, åtminstone rent optiskt.

Om utfallet inte blir som man önskar med denna lilla kameran beror den nog mer på handhavandefel, än kameran i sig,.

ja, kanske. Brukar i alla fall tänka så ibland.

Skulle ju ha haft det korta telet på istället... Varför tog jag inte med med kameran och långa telet? Går ju inte att stanna just här. Ser ibland situationen komma som jag skulle vilja fånga men hinner inte med. Ljuset eller händelsen är borta inom 5-10 sekunder. Verkar ha fastnat med skorna i tjära känns det som...

"Lilla" kameran är i princip alltid med och ändå. Tror att det kan vara så att... för mig i alla fall. Ser "bilden" i allt eller de mesta. Utsnitt, ljus osv. Ibland passar det men i 80-90% av fallen går det inte. Hinns inte med.

Kanske är man miljö skadad.

Hmm. Hör att jag måste börja öva mer med min RX100Va. Köpte den just för att den alltid skulle kunna vara med. Och det var den väl ett tag i början. Men jag är långsammare med den än den större kameran, så hinner inte alltid med om det uppstår nån situation värd att fota om jag inte redan går med den beredd med inställningarna klara. Det beror väl på fippligheten och att jag inte använt den nog mycket för att greppen ska sitta i muskelminnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto