Annons

Bästa inställningar vid norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Hur bör eller brukar histogrammet se ut vid norrskensbilder? Testade lite igårkväll och det såg ok ut på kameran i mörkret men det kan nog vara för mörka bilder när jag får upp dem i en dator. En puckel på skuggsidan bara. Möjligen får jag en chans till ikväll så vad ska jag försöka sikta på?
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag ska resa till Nordnorge för att fotografera norrskenet hoppas jag. Har en Canon 7D, stativ, objektiv Canon 10-22 + normalzoom. Hade blivit väldigt tacksam för hjälp hur jag ska bära mig åt för att lyckas på bästa sätt.
Det rör sig om rejäla avstånd, så ha fokusering på nästintill oändligt.Bländare och iso får man försöka testa sig fram på.
 

nutte

Aktiv medlem
Hej!
det såg vackert ut utanför köksfönstret så jag greppade snabbt D4an med AF-S 28/1.8 och knäppte ett kort handhållet med automatik och EV -3 och auto-iso så det blev denna väldigt suddiga men ändå ok bild av Norrsken, Aurora Borealis, som försvann rätt snabbt.
ISO 16000 (tre nollor), 1/50 (det rörde sig) bl 2.5 och lyft +1,5 steg (i LR). Går säkert att göra mycket bättre men här var det att snabbt fånga tillfället.
 

Bilagor

Rommel

Avslutat medlemskap
Har surfat en del om detta och läst och tittat på bilder. Det stuk dom jag gillat bäst brukar har 15-30sek exponering vid ca f:2.8 och iso400-800.
Tycker minst om de med korta slutartider.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja vi tycker olika helt enkelt!
Antagligen. Men du har åtminstone äkta erfarenhet. Har aldrig upplevt norrsken. Bara sett bilder med olika inställningar och utifrån det tyckt och tänkt. Det kanske inte beror på slutartider utan kanske rent av bildbehandling, men de bilder som råkat tilltala mig som mest har relativt långa slutartider.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Sedan är det ju också så att norrsken är ingen enhetlig företeelse, de är enormt variationsrika och olika från gång till gång och tom från sekund till sekund ibland. Andra gånger kan de lysa nästan helt statiskt, stillastående och med konstant ljusstyrka. Ljusstyrkan uppvisar förövrigt också en stor variation, liksom nattens mörkhet/landskapets belysning om man vill ha med sådana element i bilden. Detta beroende på aktuellt månsken, närhet till artificiellt ljus, snö eller inte och också norrskenets egna styrka som kan sprida ett ganska kraftigt ljus om det vill sig. Man får helt enkelt anpassa sina inställningar till vad som passar för stunden. Snabbrörligare norrsken, kortare slutartider om man vill få ridåerna tydligare, långsamma, med fördel lägre ISO eller mindre bländare. Men samtidigt är långsamma norrsken ofta ljussvagare. Sedan är ju detta område, liksom all annan fotografi, också en fråga om tycke och smak, och inte minst vad man vill uppnå med just de inställningar man väljer.

Att läsa på ordentligt om ISO, bländare och slutartid och dessas inverkan på bilden tycker jag är ett bra råd, så att man sedan kan improvisera fritt väl där ute under norrskenet och kan ta vara på det bildmässigt med just de inställningar som lämpar sig enligt resonemanget ovan.
 

antic

Aktiv medlem
Jag tror jag gillade de med korta tider som får med detaljerna och stråken i norrskenet. Blir brusigt som attan på höga iso men det får gå. Skulle behöva lite mer tid att testa olika inställningar. Det här var i förrgår, fick ingen mer chans då inget norrsken visade sig trots klart väder igår. De här är f/2.8 iso 1600 (0,5 sek), 800(5 sek) samt två på 3200 (1 sek, 0,6 sek). Det böljade och rörde sig ganska snabbt tidvis så några 30 sek exponeringar ville jag inte köra när det skiftade som mest.
 

Bilagor

x-country

Aktiv medlem
  • Om norrskenet är kraftigt så KAN det vara bra att undvika långa slutartider. Då fryser man norrskenets rörelser och undviker att allt blir "smetigt" inkl stjärnor.
  • Det kan vara bra att undvika höga ISO om det ger mycket brus. Brusreducering kan förstöra detaljer och "sudda ut små stjärnor".
  • Fotografera alltid i RAW för maximal information för att justera bilderna i exempelvis LR. Detta är nog mitt viktigaste tips!
  • Att ha med något i förgrunden/horisonten tycker jag förstärker intrycket av norrskenet. Det kan vara silhuetten av ett träd, ett hus, fjäll o dyl.

Några exempel:

Första bilden: 6s f/2 ISO200 31mm

Andra bilden: 4s f/3.2 ISO800 21mm

Tredje bilden: 20s f/2.8 ISO400 16mm

Den långa slutartiden på den sista bilden har medfört att sken från vägbelysning och bebyggelse syns tydligt.
 

Bilagor

Rommel

Avslutat medlemskap
Snygga bilder.




  • Tredje bilden: 20s f/2.8 ISO400 16mm

    Den långa slutartiden på den sista bilden har medfört att sken från vägbelysning och bebyggelse syns tydligt.


  • Nej, det är inte den långa slutartiden. Det är val av komposition och brännvidd som medfört detta. Vill du längre slutartid så sänker du klart ISO eller ändrar bländarvärdet.
    Mellan Bild1 och bild3 skiljer ca 2steg mer ljusinläpp.
    Det jag håller med om när man har kortare slutartider är när norrskenet "dansar" och är "livlig".
    Men det jag kan läsa mig till är det normala för norrsken en ganska lugn och behaglig takt.

    /Stefan
 

plonis

Aktiv medlem
Kul att läsa allas input, jag fotograferade själv lite i söndags då det var kraftiga norrsken i umeå men hann dock inte komma från stadsljusen, jobbade ISO 400, 18-(55) f. 3,5 slutar tid ca 12-15s. Dock var dem flesta norrsken väldigt rörliga och ja tänker mig att slutartid runt 5-8s hade varit bra i vissa fall..min fråga till er som kan lite mer, jag har inga avancerade objektiv än så länge så har kitobjektivet att välja mellan och 50 mm 1,8 fast. kan det vara en ide att köra det fasta objektivet på ex 2.2 eller 2.5 för att få ned slutartiden lite eller blir det mer suddigt eftersom det egentigen är ett porträtt objektiv?

Är väldigt tacksam för era inputs!

Håll utkik nu på måndag, kp 4 just nu...kan bli bra
 
ANNONS