Annons

Bästa porträttobjektivet ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ppettson

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vilja få tips på bra objektiv som lämpar sig för porträttfotografering. Objektivet ska passa till Canon.

Tack på förhand

Ppettson skrev:
Hej!

Skulle vilja få tips på bra objektiv som lämpar sig för porträttfotografering. Objektivet ska passa till Canon.

Tack på förhand

Det som dyker upp är Canon EF 85/1,8 USM för 4000kr c:a och Canon EF 100/2,8 USM Macro för 5600 kr c:a. Underbara gluggar. Så det behöver inte kosta skjortan. Canon EF 50/1,4 USM är också grymt. Se där hela tre alterantiv. För att krångla till det finns motsvarande från Sigma också och även Tamron har riktigt bra objektiv i samma omfång. Konstatera dock att alla förslag ovan är fasta objektiv ej zoomar.

Nästan alla barnfotografierna på länken nedan är tagna med 85/1.8 USM. Supersnabbfokus, missar aldrig och har en skön tyngd. Bra byggkvalité för att vara icke L. Enda objektiv som jag använt som jag varit helt nöjd med, men så har jag inte testat 135/2 L än som tydligen ska vara något i hästväg, men den är typ 3 gånger så dyr eller mer. Köpte mitt 85/1.8 nytt för 3500 kr.

http://hem.bredband.net/b213347/foto/webgalleri/barnfoto/album/index.html

Mvh

David

David Appelgren skrev:
Nästan alla barnfotografierna på länken nedan är tagna med 85/1.8 USM. Supersnabbfokus, missar aldrig och har en skön tyngd. Bra byggkvalité för att vara icke L. Enda objektiv som jag använt som jag varit helt nöjd med, men så har jag inte testat 135/2 L än som tydligen ska vara något i hästväg, men den är typ 3 gånger så dyr eller mer. Köpte mitt 85/1.8 nytt för 3500 kr.

http://hem.bredband.net/b213347/foto/webgalleri/barnfoto/album/index.html

Mvh

David
Du nämnde 135 2,0 och jag håller med om att den kan upplevas dyr, men den är nog trots sitt pris att anse som prisvärd. Den är betydligt billigare än 85 1,2 men knappast sämre på någon punkt. Canons 135:a lär vara ohyggligt bra, samt optimerad för större bländaröppningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto