Annons

Bättre blixt - Dörr och Metz något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag har idag en Nikon SB400 blixt på min D90. Ibland skulle jag vilja ha lite mer blixtstyrka och så är jag lite intresserad av att utforska vad man kan göra med en bättre mer avancerad blixt. Nikons bättre blixtar kostar dock en del. Jag undrar därför om det kan vara värt att titta på Metz eller Dörr som verkar ligga lite lägre i pris. Är de något att ha?

Metz är väldigt omtyckta blixtar, och håller mycket bra kvalitet.

Dörr, mja, de är billigare än Metz, men verkar inte ligga i samma kvalitetsklass.
.

Om man ska gå på ledtalet verkar det att man får bra mycket mer kräm för pengarna med en Metz 44 än en Sb700, SB900 är utanför budget och nog mer avancerad än jag vill ha. Vad är det man missar med att inte ta Nikon? Läste något om kompatibilitet med nyare modeller. Nu tror jag i och för sig inte det blir en stor fråga då nästa kamera med största sannolikhet blir en spegellös.

Du missar i regel trådlös optisk bildstyrning med TTL-mätning.

Däremot vinner du ett enklare gränssnitt då det finns mindre att konfigurera.

En optimal blixt i mina ögon har tre val:
1. Blixtstyrka.
2. Blixthuvudzoom.
3. Optisk slav av/på.

Många rekommenderar billiga kinablixtar typ Yongnou, med motiveringen att du kan få flera stycken för samma pris som en märkesblixt.

När det gäller ledtal är det inte så stor praktisk skillnad mellan ex SB-700 och SB-910. När inte 700:an orkar lär inte 910:an heller göra det i de flesta fall. Där är kamerans blixtsynk en mycket viktigare faktor.

Jag skulle satsa på något i "SB-700"-klassen. Bra kompromiss mellan storlek, vikt och prestanda.

Du missar i regel trådlös optisk bildstyrning med TTL-mätning.

Däremot vinner du ett enklare gränssnitt då det finns mindre att konfigurera.

En optimal blixt i mina ögon har tre val:
1. Blixtstyrka.
2. Blixthuvudzoom.
3. Optisk slav av/på.

Många rekommenderar billiga kinablixtar typ Yongnou, med motiveringen att du kan få flera stycken för samma pris som en märkesblixt.

När det gäller ledtal är det inte så stor praktisk skillnad mellan ex SB-700 och SB-910. När inte 700:an orkar lär inte 910:an heller göra det i de flesta fall. Där är kamerans blixtsynk en mycket viktigare faktor.

Jag skulle satsa på något i "SB-700"-klassen. Bra kompromiss mellan storlek, vikt och prestanda.

Tack för bra tips!
Om jag förstår Metz produktbeskrivning så har blixten alla tre punkter.
Yongnou var ju också ett alternativ. Fantastiskt billig, 54€ inkl frakt för en yn 560 ii, men den har ju inte TTL. Så mycket automatik som möjligt vill jag nog ha.

Kikade snabbt på Metz 44 AF-1. Den stora nackdelen med den verkar vara att manuell blixtstyrka regleras i fyra fasta steg: 1/1, 1/2, 1/8 och 1/64.

Jag skjuter 99% av mina bilder på 1/2, 1/4 eller 1/8. Att 1/4 inte finns som val är ett jätteminus.

Eftersom du har D90 som stödjer AWL kan du ju växla ut fördelarna med SB-700. Den är 700 kr dyrare. För mig är det är värt mellanskillnaden utan tvekan.

SB-700 är väderskyddad, stödjer Nikon AWL, är logisk och lättjobbad och det ingår färgfiltersats för att matcha befintligt ljus.

Helmanuella billiga blixtar typ Yongnou kan du komplettera med senare.

Kikade snabbt på Metz 44 AF-1. Den stora nackdelen med den verkar vara att manuell blixtstyrka regleras i fyra fasta steg: 1/1, 1/2, 1/8 och 1/64.

Jag skjuter 99% av mina bilder på 1/2, 1/4 eller 1/8. Att 1/4 inte finns som val är ett jätteminus.

Eftersom du har D90 som stödjer AWL kan du ju växla ut fördelarna med SB-700. Den är 700 kr dyrare. För mig är det är värt mellanskillnaden utan tvekan.

SB-700 är väderskyddad, stödjer Nikon AWL, är logisk och lättjobbad och det ingår färgfiltersats för att matcha befintligt ljus.

Helmanuella billiga blixtar typ Yongnou kan du komplettera med senare.

Tack för det!
Awl vad är det? Du ser det inte som en fördel för Metz att ledtalet är mycket högre? Mängden ljus känns väldigt centralt för mig. Väderskydd är nog också mindre intressant. Kan inte komma på när jag ska använda det.

En begagnad sb600 känns också intressant. Vad har sb700 mer än den? Begagnad Metz verkar vara svårt att hitta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Nej, inte när inställningen för 1/4 kraft saknas, då det är där jag oftast rör mig när jag sätter ljus för att kunna knäppa på i rask takt. 1/1 urladdning innebär låånga väntetider.

Om du jobbar annorlunda är det såklart ett helt annat läge!

SB-600 kan inte agera master i ett AWL-system (trådlös blixtstyrning), och - framförallt - är mycket krångligare att ställa om mellan kamerablixt och slavblixt. 700:an har ett fysiskt vred. På 600:an måste du in i menysystemet, som lämnar en del att önska.

Skulle jag starta om med Nikon idag skulle jag köpa två 700:eek:r utan att blinka. Alternativt två Yongnou som enbart används slavade.

Awl är alltså fjärrstyrning av andra blixtar. Överkurs för mig. Jag är glad amatör, gör inga studioliknande saker. Studsblixt är väl det jag använder mest. Vill ha mer kräm på den och bättre mätning. Angående styrkan, kan jag inte kompensera för det på annat sätt? Metzen är ju kraftigare så med kanske du skulle använt 1/8 mest. Tack för upplysningen skillnaderna, jag kan nog leva med bristerna hos sb600, men andrahandsvärdet påverkas ju.

Isf tror jag beg SB-600 som du är inne på är ett bra val.

Ang Metz: eftersom varje steg blixtvärde motsvarar ett bländarsteg är det ungefär som att köpa ett objektiv som saknar f/8 och därmed tvingar dig hoppa direkt från f/5,6 till f/11. Du kan komma åt din önskade exponering ändå, genom att ändra ISO. Men jag tror inte du kommer tycka det är roligt och smidigt i längden.

Detta gäller såklart enbart vid manuell användning. Med blixten på kameran och ställd på TTL verkar Metz vara ett utmärkt val!

Detta gäller såklart enbart vid manuell användning. Med blixten på kameran och ställd på TTL verkar Metz vara ett utmärkt val!

Tack för den kommentaren! Jag kommer sannolikt använda TTL och blixten på kameran mer än 99% av tiden, så mycket manuellt blir det nog inte. Kanske sänker jag blixtstyrkan, men det gör jag väl från kameran om blixten sitter på? Nu har jag två bra alternativ.

Tack för den kommentaren! Jag kommer sannolikt använda TTL och blixten på kameran mer än 99% av tiden, så mycket manuellt blir det nog inte. Kanske sänker jag blixtstyrkan, men det gör jag väl från kameran om blixten sitter på? Nu har jag två bra alternativ.

Ja, du kan justera blixtkompensation vid TTL på kamerahuset. I 1/3 EV-steg, vill jag minnas. Så det ska fungera hur bra som helst.

Lycka till oavsett val! :)

För info kan jag meddela att Metz 44 inte är kraftigare än Sb600. Ledtalet är specat med 105mm brännvidd/zoom. På 35mm är det i princip samma som sb600.

Ang Metz: eftersom varje steg blixtvärde motsvarar ett bländarsteg är det ungefär som att köpa ett objektiv som saknar f/8 och därmed tvingar dig hoppa direkt från f/5,6 till f/11. Du kan komma åt din önskade exponering ändå, genom att ändra ISO. Men jag tror inte du kommer tycka det är roligt och smidigt i längden.

Om man kör trådlös TTL så är det inte heller så noga med vilka manuella inställningar som finns. Visst kan det finnas tillfällen då helmanuellt är att föredra, men för det allra mesta är TTL (antingen med en enda blixt på kameran, eller med flera trådlöst styrda TTL-blixtar) betydligt bekvämare och smidigare.

Om man kör trådlös TTL så är det inte heller så noga med vilka manuella inställningar som finns. Visst kan det finnas tillfällen då helmanuellt är att föredra, men för det allra mesta är TTL (antingen med en enda blixt på kameran, eller med flera trådlöst styrda TTL-blixtar) betydligt bekvämare och smidigare.

Absolut. Både bekvämt och smidigt.

Den som fotograferar människor och djur kan dock vara hjälpt av att eliminera alla typer av förblixtar och/eller annat som introducerar lagg och risk för blinkningar. Där kan manuell blixt (och manuell fokus) vara till hjälp. A-läget på blixten är också en metod - så länge blixten är på ungefär samma avstånd från motivet som kameran.

Men, som sagt, till TS behov verkar Metz-blixten vara ett bra val!

Jag har nu snävat in valet till att stå mellan en begagnad nikon Sb-600 och en ny Metz mecablitz 44 AF-1. Priset blir detsamma ungefär. Metzen kan fås för 1400kr ny med garanti från Tyskland. Begagnade moderna Metzar tycks vara svåra att hitta. Sb-700 är tyvärr utesluten på grund av snålhet (dumsnålhet?). Dörr går bort då den inte har trådlös styrning och skillnaden är bara 400kr.

Efter att ha blivit lite inspirerad av denna tråd surfade jag runt och lärde mig lite mer om blixtfotografering. Lite lekande med trådlös blixt blir det nog iallafall. Kanske blir det även en Yongnou slavblixt bara för skojs skull med tiden.

Apropå problemet med förblixtar läste jag om "FV-lock". Man kör alltså ett provskott först och sedan körs blixten direkt med det automatiska värdet. Det blir väl lite omständligt dock, men helmanuellt får man väl ställa om och ta fler bilder ändå ofta gissar jag.

Apropå problemet med förblixtar läste jag om "FV-lock". Man kör alltså ett provskott först och sedan körs blixten direkt med det automatiska värdet. Det blir väl lite omständligt dock, men helmanuellt får man väl ställa om och ta fler bilder ändå ofta gissar jag.

Yes. Funkar bra. Jag körde flera år med trådlös TTL och FV-lock. Har fortfarande fn-knappen programmerad att vara FV-lock.

Lite lagg kvarstår trots allt - även om det knappast kan betraktas som ett problem i praktiken för 99% av all användning.

Det blev en Metz till slut. Tack för råden!
Hittade en Metz 50 AF-1 demoex för 1600kr på MediaMarkt. Jag tänkte att HSS och lite bättre byggkvalitet (metallfot) kunde vara värt några hundra till. 1/4 blixtstyrka inställning fick man också.

Tanken är att jag också ska kunna använda den som slavblixt till min Nex-5N. Tyvärr verkar detta inte funka "out of the box". Förblixten är som vanligt problemet. Ur detta hänseende kanske en Nissin 622 hade varit bättre, den har något slags digital slavblixt mod (SD) som ska utlösa efter förblixten, men den är väl en klass sämre annars. Nu är istället nya roliga prylar beställda från DealExtreme, Seagull Syk-5 optisk slavutlösare (lär funka med Nex-5 pga inställningar för fördröjning efter röda ögon blixt.) och en blixtskoadapter för Nex-5an med PC-synk utgång och ISO-sko. Det blev inte många hundralappar extra. Jag kan ju använda dessa prylar med min nya Sunpak 2200 från Myrorna för 25kr också!

ANNONS
Götaplatsens Foto