Annons

Backup mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ector

Ny medlem
Tjena.

Har en Nikon D70 och skjuter alla bilder i bästa Jpeg. Håller på att klura ut en smidig process för att få in bilder i datorn och jobba med osv. Vad säger ni om följande?

Tar in alla bilder i Picture Project. Öppnar intressanta bilder i Nikon Capture och skapar där en kopia. Jobbar sedan med bilden och sparar den som bästa Jpeg. Därefter bränner jag alla redigerade bilder på DVD och backuppar originalfilerna på en extern hårddisk.

Verkar det som en rimlig process för er som kört digitalt ett tag? Förlorar man för mkt på att spara de redigerade bilderna som Jpeg? Ska man köra NEF eller TIFF i stället?

Tacksam för svar.

det låter väl inte helt fel.
men jag skulle nog spara redigerade bilder som tif om jag var du.

jag gör så här.
(jag plåtar oxå i bästa jpg, mest för tidssparandet):

jag öppnar alla bilder i Breeze browser (suveränt litet program).
har jag plåtat väldigt mycket bilder lägger jag dom i olika mappar innan jag öppnar bb.
ofta plåtar jag med fler än en kamera vid samma tillfälle, så jag sorterar dom kronologisk ordning.
jag vänder på stående bilder om jag plåtar med D100 (som inte har någon lägessensor som D70) och går igenom alla bilder och slänger dom dåliga.
jag massdöper sen om dom till något lämpligt.
oftast datum och bildnummer medans mappen får datum och händelse eller personnamn som mappnamn.

sen väljer jag (eller nån annan) ut dom bilder som ska pillas med och fixar det i photoshop.
bilder som jag fixat mycket med sparar jag alltid i lzw-komprimerad tif i egen mapp.
det går bra att spara lager i tif. tiffarna kan man sen se i fler program än bara ps (vill man att istortsätt alla bildprogram ska funka med tiffarna bör man köra utan lzw och lager, men för mig å mina program funkar det bra).
jag sparar sällan redigerade bilder i jpg eftersom man kanske vill ändra på dom längre fram. men när det väl händer så sparar jag dom i jpg-12 (bästa jpg i ps) och i egen mapp döpt till "justerat".

personligen gillar jag inte alls Nikon Capture så jag har skippat det programmet. men kan du spara redigerade bilder i tif så gör gärna det. då komprimerar du inte bilderna i ett förstörande format (om du använder tif och lzw så är det ickeförstörande) och kan fortsätta leka med dom längre fram om tillfället kommer.
jag gillar lagermöjligheten i ps eftersom jag alltid kan gå tillbaka och "backa" och ändra hur jag vill i flödet då jag ofta gör mina förändringar lagervis.

jag har dubbletter på mina under-arbete-bilder på två olika hårddiskar, en i datorn och en extern.
efter ett antal hårddiskhaverier så bränner jag hellre långtidsförvaringen (om man nu kan säga långtid) på skiva.
jag bränner på tre DVD's och lägger en i bankfack och bränner om dom efter 3-5 år.
hellre lite merjobb med uppdatering än förlorade bilder.
att göra bilderna som kopior från labb är ett bra sätt att långtidsförvara.
dom görs på ljuskänsligt material precis som de analoga kopiorna.

jag tycker att eftersom rawformatet finns i så många olika varianter (inte bara varje kameramärke har sitt eget rawformat utan även varje kameramodell har sitt eget) så tycker jag inte det känns som ett säkert format att spara bilder ett längre tag i.
jag konverterar dom hellre till tif eller jpg eftersom det är "gamla" hederliga format som jag vet att fler än ett program, nya som gamla, klarar att visa.

sen finns det flera olika albumprogram om du vill ha översikt och sorteringsmöjligheter.
photoshop album är ett sådant.
kanske kan man använda även bb till det, jag vet faktiskt inte.
men det finns en uppsjö av de programmen så det gäller att välja något man tror kommer uppdateras och finnas länge framöver.
själv har jag faktiskt inga större behov av sorteringen.
jag tycker det är så lätt att hitta bilderna ändå, när dom ligger på skiva.
jag sorterar alltid, alltid, alltid i kronologisk ordning med tydligt innehållsnamn, men håller isär arbets- och privatbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto