Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

banding och jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Finns det någon som vet hur jag bäst undviker "banding" när jag konverterar till jpeg?
Se bild för exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1161312.htm

Jag har tidigare nöjt mig med att "jpg är ett dåligt format och det blir inte bra", men det kanske finns en lösning på detta? Eller någon metod för att minimera problemet? Mjukvara som mjukar ut övergångarna?

Mvh Daniel

Den där bandningen måste väl ha uppkommit när du har ljusat upp en mycket mörk del av bilden? Om det bara fanns tio olika nyanser i den från början, så finns det bara tio olika nyanser efteråt också, även om du har gjort skillnaden mellan de nyanserna större.

Lösningen bör då vara att ljusa upp det partiet INNAN du konverterar till jpg. Då jobbar du med många fler nyanser (noga räknat 256 gånger fler av varje färgkanal). Kanske måste du göra en korrigering för att få himlen rätt, en annan för byggnaderna osv. Det borde gå någotsånär enkelt att klippa ihop dem, hoppas jag.

Nu har jag glömt att skriva om orginalbilden.
Tagen i RAW. Bearbetad i PS. Där är bilden perfekt, alltså en helt jämn och fin övergång.
Innan jag sparat bilden för FS har jag converterat till sRGB.

Vad använder du för JPG-kvalitet när du sparar? Väljer du högsta kvalitet så tror jag att du slipper problemen, men å andra sidan kommer du då troligen ha en för stor fil för att ladda upp på FS. Så tyvärr får man kompromissa

Nej, det här har väl inte med jpg-kvalitet att göra? Enklast är väl att göra om bildbehandlingen, och spara en kopia för varje steg. Då ser du ju vilket steg i behandlingen som ger upphov till bandningen. På något sätt har ju den mjuka övergången ersatts av ett fåtal nyanser - frågan är bara vilket kommando som gjorde det.

Det är när det blir en jpg. PSD-filen är jämn och fin.

Jo, jag spar med kvalitet 10 eller 11 i PS. Det är helt uppenbart när det blir en jpg. Måste jag leva med det eller finns det något man kan göra innan man spar som jpg för att slippa detta?

jpg-formatet är 8 bitars färgdjup. Har PSD 16 bitars färgdjup? Vad händer om du sparar till 8 bitars TIFF? Kan du spara som PSD med 8 bitars färgdjup?

Man skulle teoretiskt kunna tänka sig att det är färgdjupet som är boven, men jag vägrar tro det (tills någon motbevisar mig).

Min gissning är att "spara som jpg" innehåller något extra kommando. Helt osannolikt, men redan problemet du har verkar helt osannolikt...

(Extremt långsökt är att bilden på något sätt blir 8 bitar retroaktivt, så att de redan gjorda nivåjusteringarna ger bandning. Men det verkar ju alldeles för dumt för att vara sant.)

Ja, det är ju så man vill ha jpg-bilden också. Jag testade att tanka ner din tiff och spara den som jpeg i ett par olika program. Med högsta kvalitet och ingen subsampling i Gimp blev den rätt bra, men om man snålar in på jpg-kvaliteten blir den ungefär som din första version.

Den svaga färggradienten i himlen lämpar sig nog sällsynt dåligt för att komprimera till jpeg, helt enkelt.

ANNONS