Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons eget är, förutom att det är Nikon och en slant dyrare för det, mycket stabilare byggt (i metall?) och dessutom vädertätat. Om du till exempel använder stativ är Nikons stativgänga garanterat mycket stabilare än gängan på det andra.

Hmm, ajdå.. Det där med stabiliteten behöver jag ju. Men egentligen - är ett batterigrepp så användbart jag kanske fått för mig? Finns det några mer fördelar än att det blir mer batteri?

Batterigrepp på en d300 ger ju några fördelar och några nackdelar. Med rätt batteri får man högre antal bilder per sekund. Man får större motvikt vid större objektiv och man får en avtryckare när man fotograferar i porträttläge. På d200 behövdes batterigrepp för att den drog kopiösa mängder med ström. Så är inte fallet med D300.

Om jag vore dig skulle jag köpa ett begagnat pdk-1. Då får man det kraftigare batteriet på köpet. Det är läge att köpa nu när de som haft d300 och d700 verkar uppgradera till d600/800.

Du kan ju alltid plocka av BG när du ska ha den på stativ!

Enda orsaken att ha ett BG på en D300 är för ergonomins skull, det blir bättre grepp både när man håller kameran vanligt och på högkant. Vissa gillar det och andra klarar sig lika bra utan.

Det går lika bra att ha extrabatterier i fickan som att ha dubbla batterier i greppet. Möjligen om man vill kunna köra på AA-batterier för att man inte har tillgång till den vanliga laddaren.

Du kan ju alltid plocka av BG när du ska ha den på stativ!

Enda orsaken att ha ett BG på en D300 är för ergonomins skull, det blir bättre grepp både när man håller kameran vanligt och på högkant. Vissa gillar det och andra klarar sig lika bra utan.

Det går lika bra att ha extrabatterier i fickan som att ha dubbla batterier i greppet. Möjligen om man vill kunna köra på AA-batterier för att man inte har tillgång till den vanliga laddaren.

Känns lite som att det bara är för själva greppet jag vill ha det faktiskt, haha. Då tror jag nog egentligen inte att det är värt så mycket pengar. För som du säger, det är ju bara att ha med sig extrabatterier!

ANNONS