Annons

Batteritid och tillbehör A7r II

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Söker tips och idéer för att få batteriet till min A7r II att räcka längre. Mycket nöjd med kameran men grymt besviken över den dåliga batteritiden.....Sony borde skickat med fem extra batterier istället för ett. Var medveten om att de var klena men inte SÅ pass. Fotar annars med min Canon 5D mark III och var väl inte riktigt beredd på att spegellös kamera verkar dra mer. Har än så länge provat detta:

- EVF är så ljus och klar så att jag med lätthet kunde sätta den på lägsta ljusnivån och ändå se bra.
- skärmen har jag också sänkt ljusnivån på.
- flygplansläge är på.
- förfokus är avstängd.
- kameran stänger ner efter 10 sekunder vid inaktivitet.

Vad mer kan man göra? Trots detta suger kameran ur batteriet på nolltid:-(
Funderar på att skaffa en batteribank att ha med i väskan men kan inte hitta någon som verkar kraftig och laddar hyfsat snabbt.
Någon som har tips och förslag för att slippa byta batteri många gånger under en fotorunda?

Pelle
 
Senast redigerad av en moderator:
Söker tips och idéer för att få batteriet till min A7r II att räcka längre. Mycket nöjd med kameran men grymt besviken över den dåliga batteritiden.....Sony borde skickat med fem extra batterier istället för ett. Var medveten om att de var klena men inte SÅ pass. Fotar annars med min Canon 5D mark III och var väl inte riktigt beredd på att spegellös kamera verkar dra mer. Har än så länge provat detta:

- EVF är så ljus och klar så att jag med lätthet kunde sätta den på lägsta ljusnivån och ändå se bra.
- skärmen har jag också sänkt ljusnivån på.
- flygplansläge är på.
- förfokus är avstängd.
- kameran stänger ner efter 10 sekunder vid inaktivitet.

Vad mer kan man göra? Trots detta suger kameran ur batteriet på nolltid:-(
Funderar på att skaffa en batteribank att ha med i väskan men kan inte hitta någon som verkar kraftig och laddar hyfsat snabbt.
Någon som har tips och förslag för att slippa byta batteri många gånger under en fotorunda?

Pelle
* köp ett gäng batterier pirat på ebay för hundringen
*Du kan skaffa vertikalgreppet.
* skaffa ett USB-batteripack http://www.amazon.com/gp/product/B0...s2&tag=wwwrdhphnet-20&linkId=XHJFEGM4X2N2KIN7
 
Ytterligare ett par tips:

Välj Remote Control = Off, så sparar du lite till.

Koppla ur IBIS när du inte behöver den.

Förvånad över din starka reaktion på batteritiden - aldrig sett någon som tyckt den vara SÅ dålig. Har du verkligen haft realistiska förväntningar? Du kan ju inte jämföra batteriförbrukningen med en OVF-kamera. En optisk sökare drar ingen ström alls, medan EVF:er eller skärmar drar ström hela tiden de är igång.

Men det som framgår av din beskrivning verkar lite underligt. Hur långa promenader tar du egentligen? :)

Och hur många bilder brukar du ta?

Dessutom varierar strömförbrukningen VÄLDIGT beroende på hur du använder kameran.
 
Jag tycker att Sony borde tagit fram ett kraftigare batteri till A7-serien, även om det skulle inneburit att greppet skulle blivit större. Nu används samma batterier som kom redan med första generationen NEX-5, och en A7R II förbrukar av naturliga orsaker betydligt mer ström än den kameran.
 
Jag kan vara ute och fota en hel dag och då räcker inte det extra batteriet. Får väl skaffa flera. Tycker bara att en kamera för 35000 kronor och som riktar sig till seriösa användare och proffs borde ha lite kraftigare batteri......jag filmar ingenting men om man gör längre sekvenser så måste man väl ha extern strömkälla.

Ska leta på nätet efter batteribank med usb laddning.
 
Jag har ställt in min så att jag manuellt växlar mellan sökare och display. Displayen använder jag mest bara när jag vill kolla att exponeringen sitter och när jag ska in i menysystemet.
Sökaren används annars, men den är bara aktiv när man tittar i den.

Det är inte helt optimalt och kunde vara smidigare med att menysystemet och bildvisning automatiskt aktiverar displayen. Men det fungerar förvånansvärt bra efter lite inlärning.

Jag har OK batteritid, men jag filmar inte och använder inte displayen särskilt ofta för att titta på bilderna.

/Anders
 
Jag ska också använda den inställningen, har suttit och pillat lite i menyerna. Förstår vad du menar med att det inte är helt optimalt. Verkar inte gå att finslipa inställningen så att skärmen aktiveras automatiskt vid bildvisning eller vid val av meny. Om det hade gått att fixa så skulle det passa mig perfekt.
 
På min A6000 går det inte att programmera någon knapp för att växla mellan skärm och EVF utan man måste ner i menyträsket - går det på A7R II?
 
Absolut går det att välja. Har själv valt mittknappen på hjulratten bak. Det mesta går att programmera om men tyvärr inte hur skärmen ska bete sig vid sökarläget som nämnts tidigare.
Jag lät gnällig när jag startade diskussionen vad gäller batteritid men det är så synd på en så bra och dyr kamera.
Har idag tagit en chansning och beställt en laddare för två batterier samtidigt för en billig peng (liten oansenlig webbplats från Kina)....Samt en usb batteribank och extra batterier från andra webbutiker. Så nu ska jag väl klara mig ett tag när jag är ute.
 
Vad bra att de har fixat det. Det enda jag kan göra på A6000 är att programmera en knapp som "stänger av" skärmen, men det enda som händer då är att den inte visar någon bild - den är fortfarande belyst och visar text (och drar alltså ström).

Jag tycker gnället är befogat. Batteriet är underdimensionerat, vilket inte minst visas av att de faktiskt skickar med både två batterier och en lös laddare. Till första A7 och A7R fick man bara med ett batteri och laddningen var bara via USB.
 
Cyberphoto som skriver om A7RII, tipsar om en Jupios power vault reseladdare, med den går det tydligen också att fota samtidigt som den laddar.



//Bengt.
 
Har beställt en Xtorm Power Bank Free 15000 mA. Jag är ingen elektriker men den verkar bra. Kan ladda tre enheter samtidigt med 3.1 mA per utgång. Hoppas det inte är något som kan skada batterierna men den ska kunna ladda snabbare.
 
Jag köpte dessa batterier från Ebay

http://www.ebay.co.uk/itm/371382294247?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Vad som gick snett var antagligen att kameran kände av att det inte var original så de slutade ladda efter 3-4 sekunder. Dom skickade nya batteri, där det blev samma resultat och jag fick mina utgifter tillbaka.

Efter ett tag så tänkte jag på n eventuell lösning och köpte mig en bordsladdare till batterierna och vips! så funkar dem galant.

Nu sitter jag tryggt med 4 kopior som har bättre kapacitet och ett original så jag klarar mig.
 
Jag köpte dessa batterier från Ebay

http://www.ebay.co.uk/itm/371382294247?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Vad som gick snett var antagligen att kameran kände av att det inte var original så de slutade ladda efter 3-4 sekunder. Dom skickade nya batteri, där det blev samma resultat och jag fick mina utgifter tillbaka.

Efter ett tag så tänkte jag på n eventuell lösning och köpte mig en bordsladdare till batterierna och vips! så funkar dem galant.

Nu sitter jag tryggt med 4 kopior som har bättre kapacitet och ett original så jag klarar mig.

I de flesta fall får man vad man betalar för :)

Jag kör på Hähnel batteri och det funkar bra, enda saken är att kameran tar 1-2 sek längre tid på sig att starta.
 
På min A6000 går det inte att programmera någon knapp för att växla mellan skärm och EVF utan man måste ner i menyträsket - går det på A7R II?

Det är ju ögonsensorn man kan ha till det. Tidigare var det säkert fler som hade ögonsensorn till AF men sedan vi fick EVF:er också så prioriterar nog de flesta den typen av användning.

I auto-läget så lyser bakdisplayen om man inte stoppar ögat till sökaren. Sätter man dit ögat och triggar ögonsensorn slås EVF:en på.

Jag har sagt det förr: Jag tror att det kommer ett stort och blaffigt spegellöst hus längre fram i 8- eller 9-serien med ordentligt batterigrepp och de större batterierna som redan finns till Sonys äldre A-mounttjockisar eller samma form men med vassare batteriteknik i bästa fall. Det kommer vara det som de kommer rikta mot promarknaden på allvar när de dragit nytta av det momentum som nu byggs upp kring A7-plattformen och man lyckas attrahera nya kundgrupperm från exv. Canon.
 
Det är ju ögonsensorn man kan ha till det. Tidigare var det säkert fler som hade ögonsensorn till AF men sedan vi fick EVF:er också så prioriterar nog de flesta den typen av användning.

I auto-läget så lyser bakdisplayen om man inte stoppar ögat till sökaren. Sätter man dit ögat och triggar ögonsensorn slås EVF:en på.

Jag har sagt det förr: Jag tror att det kommer ett stort och blaffigt spegellöst hus längre fram i 8- eller 9-serien med ordentligt batterigrepp och de större batterierna som redan finns till Sonys äldre A-mounttjockisar eller samma form men med vassare batteriteknik i bästa fall. Det kommer vara det som de kommer rikta mot promarknaden på allvar när de dragit nytta av det momentum som nu byggs upp kring A7-plattformen och man lyckas attrahera nya kundgrupperm från exv. Canon.

Det var knappast ett svar på min fråga. Ögonsensorn är väldigt känslig och aktiverar sökaren när kameran ens är i närheten av något. Det gör det omöjligt att ta bilder med kameran mot magen stödd med nackremmen (med utfälld skärm). Jag vill manuellt kunna växla mellan skärm och sökare med ett knapptryck.

Goddag!

Yxskaft ;)
 
Det var knappast ett svar på min fråga. Ögonsensorn är väldigt känslig och aktiverar sökaren när kameran ens är i närheten av något. Det gör det omöjligt att ta bilder med kameran mot magen stödd med nackremmen (med utfälld skärm). Jag vill manuellt kunna växla mellan skärm och sökare med ett knapptryck.

Goddag!

Yxskaft ;)
´
Håhåjaja! Jag tror vi får rapportera denna ohyvlade otrevlige mötesdeltagare till moderatorn!

Det framgick inte helt klart att du skulle ha den på magen och det är klart att många magar är väl så pass stora att en ögonsensor inte har en chans;;;

Annars funkar det fint just det i de allra flesta fall att låta ögonsensorn fixa just detta växlingsproblem. Alla har den ju som sagt inte hängande på magen påslagen.

Hänger man den på magen evigt påslagen så kan väl även det vara en del av batteriproblemet. En del vill ju göra det för att minska EVF-laggningen också men frågan är hyr dyrt det är. Trots att jag levt med dessa batterier och ögonsensorer ett antal år nu så har jag inte ens en känsla för vad batteritidspriset är för en ständigt påslagen kamera. Jag brukar alltid slå av mina kameror i viloläge oavsett om det är på mage eller över axeln.

Ögonsensorn är och kommer förbli det absolut smidigaste och snabbaste sättet att växla mellan EVF och bakdisplay. Det problem du tycker dig ha löser man ju lätt genom att vrida ut kameran några cm från kroppen. Är det verkligen ett problem med en kamera som har IBIS dessutom? Men det är klart, det har ju inte din;;
 
ANNONS