Annons

Batteritid och tillbehör A7r II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ställde en tydlig fråga, och du svarar på något annat. För mig som ofta tar bilder från låg höjd är det en nackdel att behöva hålla kameran ett par decimeter från magen (eller vad som nu råkar vara nära ögonsensorn). På tidigare kameror har det inte gått att tilldela en knapp för manuell växling, och jag undrade om det helt enkelt gör det nu.
 
I de flesta fall får man vad man betalar för :)

Jag kör på Hähnel batteri och det funkar bra, enda saken är att kameran tar 1-2 sek längre tid på sig att starta.

Ja absolut Calle, den smällen tar jag. 😀

När du väl nämnde det så är den lite segare i starten men jag tar det. Ser hellre att jag kan ha vissa inställningar på som drar batteri istället för att "snåla" med att stänga av den titt som tätt. Jag gjorde själv det när jag bara hade original batteriet.
 
Piratbatterier- och laddade kan skada utrustningen de används med och dess omgivning. Det förekommer att dylika saknar skyddkretsar som finns i originalen. Händer något med kameran, eller dess ägare, och du har fulbatterier från eBay gäller inga garantier.

Med det sagt tror jag att det för det mesta fungerar bra :)
 
Piratbatterier- och laddade kan skada utrustningen de används med och dess omgivning. Det förekommer att dylika saknar skyddkretsar som finns i originalen. Händer något med kameran, eller dess ägare, och du har fulbatterier från eBay gäller inga garantier.

Med det sagt tror jag att det för det mesta fungerar bra :)

Detaljer som köpare man aldrig orkar läsa igenom men tack för informationen.

Det är en tankeställare man får ställa sig när man beställer dessa fulbatteri.
 
Piratbatterier- och laddade kan skada utrustningen de används med och dess omgivning. Det förekommer att dylika saknar skyddkretsar som finns i originalen. Händer något med kameran, eller dess ägare, och du har fulbatterier från eBay gäller inga garantier.

Med det sagt tror jag att det för det mesta fungerar bra :)

Det är nog inget större problem med någon garanti om man inte skriver Sony på näsan att man haft fulbatterier. Hur ska de kunna se det efteråt?
 
Förslagsvis genom att kräva att få undersöka kameran? Om inget av kameran finns kvar kan man förstås ljuga, och låta andra ta smällen.
 
Jag ställde en tydlig fråga, och du svarar på något annat. För mig som ofta tar bilder från låg höjd är det en nackdel att behöva hålla kameran ett par decimeter från magen (eller vad som nu råkar vara nära ögonsensorn). På tidigare kameror har det inte gått att tilldela en knapp för manuell växling, och jag undrade om det helt enkelt gör det nu.

Hej, ja det gör det tydligen och det är bara att söka på "Toggle between display EVF" så kan du läsa:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3912635


"Taming the a7RII EVF/LCD autoswitching

The automatic EVF/LCD switching on the Sony alpha 7 cameras is a real pain in the neck for me. When you bend over to have a good look at the LCD screen on the back of the camera, especially if you’re wearing a hat, the screen goes dark. This “feature” also keeps the camera from being as useful at waist level as it otherwise might be.

Today a reader of my blog provided a great workaround. which gets you the equivalent of the a directly accessed manual two-way (EVF/LCD) toggle on the Leica M240.
1.Set C3, the custom button next to the finder, to “Finder/Monitor Sel.”
2.Go to “Gear>4>Finder/Monitor” and set it to either “Viewfinder (Manual)” or “Monitor (Manual)”.

Every time you press C3, the camera will toggle between displaying information on the EVF and the LCD. It will remember which display you were using when you power down the camera, so, if you power it up and don’t see anything on the back of the camera and want to, just hit C3."

Men du får fortsätta reta dig på din kamera för det här får man väl bara om man lägger upp 30 loppor och köper en A7r II. Jag ska kolla min A7r i kväll om man kan få till det i den också men det är ju inte helt omöjligt att det inte funkar. Det tar ju ofta en generation eller två för att åtgärda det folk retar sig på och som vanligt när det gäller Sony så ligger sådant ofta begravt djupt ner i menyträsket.
 
Förslagsvis genom att kräva att få undersöka kameran? Om inget av kameran finns kvar kan man förstås ljuga, och låta andra ta smällen.

Hur ska de kunna se att kameran gått sönder av ett batteri från annan tillverkare om nu det inte sitter i? Jag tror inte på det. Hur skulle det gå till. Hur vet man ens själv att det är batteriet som ev. är boven? Hur många datorer har inte smällt med orginalbatterier?? De är väl långtifrån någon garanti.
 
Hur ska de kunna se att kameran gått sönder av ett batteri från annan tillverkare om nu det inte sitter i? Jag tror inte på det. Hur skulle det gå till. Hur vet man ens själv att det är batteriet som ev. är boven? Hur många datorer har inte smällt med orginalbatterier?? De är väl långtifrån någon garanti.

Garantin gäller inte med annat än originalbatterier, oavsett vad som hände.
 
Hej, ja det gör det tydligen och det är bara att söka på "Toggle between display EVF" så kan du läsa:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3912635


"Taming the a7RII EVF/LCD autoswitching
... Och en massa mer citerad text
sket.

Ja, och det har jag nog också skrivit i denna tråd att den inställningen inte stänger av skärmen. Skärmen är bakgrundsbelyst även när den inte behöver visa något, och det går bara att växla från mörk skärm till auto. Det går inte att växla mellan sökare och skärm (utan menyträsket).
 
Garantin gäller inte med annat än originalbatterier, oavsett vad som hände.

..... och?

På en tillbehörsmarknad blir ingen långvarig som säljer batterier som kvaddar folks kameror. Problemet är ju att varje tillverkare hämningslöst utnyttjar inlåsningseffekterna i sin egen skyddade verkstad. Sony är inget undantag. Att ta över 700 spänn för ett batteri till en A7:a är rent ocker och det har jag skrivit om tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1992725&postcount=10

Vid samma tid som Sony NP-FW50 kostade över 700 på Japan Foto så fanns alternativ för 150: spänn. Jag tycker en tillverkare som hanterar tillbehören på det sättet bäddar för dessa ev. problem med öppna ögon. Sen kan de försöka bäst de vill att skylla på piratbatterier om något fel uppstår på en kameras strömförsörjning.

Har ännu inte sett något vederhäftigt från dig som skulle övertyga mig om att en tillverkare vilken som helst skulle kunna gå i land med att bevisa att det varit piratbatterier i batterifacket i en kamera. Det får de nog hacka i sig tillverkarna. Som man bäddar får man ligga. Jag har tre orginalbatterier och ett pirat och det är ingen skillnad på hur de uppför sig i min kamera eller under laddning som jag noterat i alla fall. Jag är övertygad om att stora mängder batterier har annan label än Sonys.

Men att du som representant för en reklamdriven site som har Sony som annonsör inte kan säga annat än det du säger är förståeligt men hela den här orginaltillbehörsprissättningen stinker en del. Det ligger i alla OEM (Original Equipment Manufacturers) intressen att upprätthålla den story som du ekar här för då kommer man exv. att köpa en Sony-mick istället för en Röde eller en Sony-blixt istället fört en Nissin till kanske halva priset. Men här vet Sony och andra tillverkare att de måste vara försiktiga för om kunderna inte kan använda kompatibla tillbehör från andra tillverkare så kan det ju slå tillbaka hårt mot Sony i slutänden då folk väljer andra tillverkares mer öppna produkter om nu det vore fallet. Men rent teoretiskt kunde ju även ett feltillverkat eller defekt tillbehör via multidojan på kameran kunna ställa till liknande problem som ett defekt batteri kanske.
 
Senast ändrad:
.Har ännu inte sett något vederhäftigt från dig som skulle övertyga mig om att en tillverkare vilken som helst skulle kunna gå i land med att bevisa att det varit piratbatterier i batterifacket i en kamera.

Nej, och jag har inte heller försökt "bevisa" något. Jag bara påpekar hur det kan bli om något går sönder. Originalbatterier till datorer och kameror innehåller i vissa fall styrkretsar som kan förhindra att de överhettas eller laddas på fel sätt, vilket också kan medföra att de får sämre drifttid än piratbatterier. Det är upp till var och en att bedöma om den risken är värd att tas.

Att kameran vägrar ladda batterierna i Sonyfallet, eller som hos Nikon inte fungerar alls tycker jag är helt rätt - jag tycker dock också det är löjligt dyrt med 700:- för originalbatteriet från Sony.

Edit: Enligt många tester är dock piratladdare ännu mer brandbenägna än själva batterierna, och saknar också ofta alla former av skyddskretsar.. Kombinera med dåligt batteri, och se vad som händer eller inte ...

Det här gäller självklart inte bara Sony utan alla tillverkare som har någon form av intelligens i sina batterier (de flesta nu för tiden).
 
Men är det inte som med andra produkter också att de som tillverkar batterier åt Sony gör det åt andra också som i en del fall bara sätter andra labels på dem bara. Problemet bara är ju att vi inte alltid vet vilka som är OK och vilka som inte är det.

Sen tycker jag fortsatt att Sonys USB-laddning av min A7:a är rätt hopplös. Ponera att man är på resa och vill ladda batteriet a la Sony-style, så innebär det att man får lägga sin 20-30 000 kronors kamera på ett obevakat hotellrumsgolv om man inte väljer att vara inne tills batteriet är laddat (men då är det väl ingen poäng att åka på den där resan om man aldrig kommer utanför hotellrummet.)

Så självfallet köper man en extern laddare. Här undrar dock i alla fall jag över den mycket kortare laddtiden många tredjepartsladdare ger än Sony-laddaren och det man undrar är ju om man "kokar" batterierna och sabbar dem. Jag har inte sett något konstigt hittills men jag undrar över batteriets livslängd och om den påverkas av stressladdning.

700 spänn för ett kamerabatteri som har så låg kapacitet dessutom i de nya kameramodellerna att många ser sig tvingade att köpa ett helt gäng som backup. Fyra batterier är ju 3000:- spänn bara det.
 
Så självfallet köper man en extern laddare. Här undrar dock i alla fall jag över den mycket kortare laddtiden många tredjepartsladdare ger än Sony-laddaren och det man undrar är ju om man "kokar" batterierna och sabbar dem. Jag har inte sett något konstigt hittills men jag undrar över batteriets livslängd och om den påverkas av stressladdning.

Med en bra laddare ska det inte vara några problem, men de flesta köper inte bra laddare. Till A7S har jag för mig att det följer med en Sonyladdare och två batterier.

700 spänn för ett kamerabatteri som har så låg kapacitet dessutom i de nya kameramodellerna att många ser sig tvingade att köpa ett helt gäng som backup. Fyra batterier är ju 3000:- spänn bara det.

Ja, det är svindyrt, men jag betalar hellre med för original som inte brinner ...
 
ANNONS