Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. D200 eller Beg. D80

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiasvimmerby

Ny medlem
Köpte en D70 med kitobjektiv precis när den kom och fotade mycket i början men intresset mattades men har nu återfunnit sig och därmed begär efter nu arbetskamrat.

Har kikat på Beg. D80 och D200 och priset på dom är ju i princip detsamma så jag undrar vilket som är det bästa valet ?

Bildkvalitet ingen skillnad vad jag sett men funktionsmässigt är fördelaran med D200 bäst..vad säger jag remommenderar Nikon när jag är Canonist ;-)

Lycka till

mattiasvimmerby skrev:
D80 och D200 och priset på dom är ju i princip detsamma så jag undrar vilket som är det bästa valet ?

Frågan var ju om vilken kamera som är bästa valet. Är det mest avancerade kameran alltid det bästa valet ?

D80 är mindre, lättare och den drar betydligt mindre ström än D200 vilket gör att du klarar dig längre på ett batteri.

D200 är som sagt tyngre, större, drar mycket mer ström men är mer avancerad, har ett chassi av metal och är vädertätad (under förutsättning att du använder ett vädertätat objektiv som kostar mer).

D80 ger bättre Jpeg bilder än D200, så e du Jpeg fotograf kan D80 vara ett lämpligare val. D200 gör sig mer till sin rätta genom Raw.

I övrigt vilken som e lämpligast bros helt på hur avancerat du kräver att det ska va.

D200 är rent hanteringsmässigt den bättre av de två. Robustare hölje och som jg fått för mig en mer avancerad af-processor men det bör någon kolla upp innan ni tar mig på ordet. D200:as akilleshäl är batteriet. Riktigt dåligt om ni frågar mig. Lyckades som max klämma ur 450 bilder ur ett av mina två batterier. I övrigt är D200 en riktigt trevlig kamera, Men fotar du inte i regn o rusk eller snabba rörliga motiv så är D80 i stort sett en lika bra kamera. Precis som nämnts tidigare så är D80 en bättre JPEG-kamera, och har som fördel att vara mindre, lättare o billigare.

Mushkot skrev:
Njaä... Det sitter ju hursomhelst samma sensor i de båda kamerorna.

Mje, samma krav på optiken.

Det D200 har som gör den till en dyrare kamera e egenteligen som det nämts främst byggkvaliten o vädertätningen. Det är ett kravigare hus D200 har, gjort i magnesium(metall), o klarar väder o vind utan att man behöver blinka. Sen har även D200 diverse fler snabbknappar, såsom att t.ex med en knabbvridning snabbt ändra på vilket sett af:en ska mäta o annat smått o gott. Sen har den kanske nån funktion mer, ren hypotes;)
Som pricket över I:et har den 5 fps mot D80:s 3fps.

Är dessa saker ett krav så är D200 ett bra val. Är du lite mera mån om ett inte allt för tungt o stort hus o släpa med dig, men vill endå ha en bra avancerad kamera att arbeta med o främst kommer plåta i Jpeg, kommer D80 komma bra till hands. D80 har samma af system som D200(Multicam 3000 ellr vad det heter),alltså lika många fokuspunkter o lika hastighet. Även lika bildkvalitetsmessigt, om än e D80 något vassare på ISO känsligheter över ISO800. Hanteringsmessigt är dom också väldigt lika hur fort dom går att ställa in(i mer normala fall, annars kanske D200 med sina fler snabbknappar kan va vassare ibland), knapparna sitter väldigt bra till på bägge kamerorna o dom e blixtsnabba o ställa in.

Sen e som sagt batteritiden bättre i D80. Brukar få ut runt 900-1000 bilder ur min, mot 450 som Paul nämde.
D80 e en mkt bra kamera, o du kommer va helnöjd med den, men går inte komma ifrån att, D200 e en aningen bättre o mer avancerad model. Men samtidigt större o tyngre.

Jag har en D200 och har haft en D80. D80 verkar vara mer anpassad för att få bra bilder direkt från kameran än D200. Men jag gillar D200 bättre. Fler funktioner mer lätt åkommlig på D200 än D80.
Chassiet känns mer robust, men det är lite större.
Innan jag köpte min tvekade jag då jag läste mycket om batteriet och dess kapacitet. Kapaciteten hos D80 är riktigt bra. Tveklöst. Men faktum är att jag ALDRIG har upplevt batteriet som någon begränsning hos min D200. Aldrig! Minneskortet tar slut långt innan batterit tar slut (jag kör med ett 4 gigs kort). D200an är säkert mer energikrävande än D80. Men jag har aldrig upplevt detta som ett problem!
D200 är mer neutralt inställd som default. Men det går att ställa in via menyerna så att bilderna blir bra direkt ur kameran.
D80 är en fin kamera! Men jag upplever det som roligare att använda D200:an.
Mvh Pelle

jonasy skrev:
Ken Rockwell skriver om skillnaderna:

Där står allt du behöver veta. En mycket trevlig sak med D200 är att man kan använda manuella objektiv och få ljusmätning.

De e klart också en fördelaktig skillnad=)

Jag har haft en D200 och kan inget annat än varmt rekommendera den. En kanon-kamera som levererar i vått och torrt.
/Nonno

Senast ändrad:
Jag har kört både D80 och D200 och jpeg direkt ur kameran. Det finns praktiskt taget ingen fördel med D80, som är en bra kamera, men en lillebror till D200 på alla punkter (som jag kan tänka ut). Samma pris? Definitivt en D200.

De drar inte så vansinnigt mkt ström om man inte är "fjortis"... Går att ta 1000+ med 80-200 med AF på men inte mkt mer som används och drar ström...

En mkt trevlig kamera, det är lätt värt att släpa på vikten!

Det finns nog bara ett enkelt svar: D200.

Jag har haft båda kamerorna och båda är bra, ingen tvekan om det. D200 tillåter dig troligen att tekniskt utvecklas som fotograf mycket mer än D80. Att ta fantastiska bilder har dock mindre med utrustningen att göra än med det fotografiska "tänket" men D200 har en större potential, tycker jag.

D200 är mer vädertätad och passar mina lite större händer mycket bättre än D80.

ANNONS
Götaplatsens Foto