Annons

Behöver jag 85 1.8 när jag har 50 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har Canon EF 50 1.8 och funderar på att köpa en ny lins.

Då jag älskar extremt kort skärpedjup och vill ta mer porträttbilder (där enbart eller halva huvudet syns), så funderar jag på om det är någon mening att köpa 85 1.8?

Är det bara avståndet mellan mig och modellen som blir större om jag tar den linsen eller är det något annat som blir bättre/sämre?

/ Marcus

Inget svar på din fråga men...

85/1.8 har länge funnits på min önskelista:)

Det är ett helt annat objektiv än en 50/1.8 och alla som har en 85:a verkar mycket förtjusta i det. Det är så nära "L" klass man kan komma utan att vara "L".

-jalle

85'an har ju väldigt fin bokeh, det kan ju vara en fördel. Det är en utmärkt porträttglugg. Kör man digitalt med 1.6 ggr fov-crop så är 50/1.4'a en jädrans fin porträttglugg! Den har snyggare bokeh än 50/1.8 eftersom den har fler bländarlameller, 8st istället för 5st (har jag för mig).

Brummelisa skrev:
Hej!

Jag har Canon EF 50 1.8 och funderar på att köpa en ny lins.

Då jag älskar extremt kort skärpedjup och vill ta mer porträttbilder (där enbart eller halva huvudet syns), så funderar jag på om det är någon mening att köpa 85 1.8?

Är det bara avståndet mellan mig och modellen som blir större om jag tar den linsen eller är det något annat som blir bättre/sämre?

/ Marcus
Marcus,
Har du vägarna förbi så kika in och prova min 85/1.8 har även 50/1.4

Re: Re: Behöver jag 85 1.8 när jag har 50 1.8?

hasse lundberg skrev:
Marcus,
Har du vägarna förbi så kika in och prova min 85/1.8 har även 50/1.4

Hasse, det gör jag gärna. Om du inte har kvar min emailadress får du gärna ge mig en tid när du har tid.
marcus(@)lellou.com

/ Marcus

Walle skrev:
85'an har ju väldigt fin bokeh, det kan ju vara en fördel. Det är en utmärkt porträttglugg. Kör man digitalt med 1.6 ggr fov-crop så är 50/1.4'a en jädrans fin porträttglugg! Den har snyggare bokeh än 50/1.8 eftersom den har fler bländarlameller, 8st istället för 5st (har jag för mig).

Då jag har en 300d åker jag ju på 1.6ggr och därför undrar jag om man måste backa väldigt mycket för att tex få med enbart ett huvud?

Det är just bokeh:n jag är ute efter, men känner det känns onödigt att bara byta ut min 50 mot en annan 50.

/ Marcus

Jag har haft både 50/1.8 och 85/1.8. 50:an är ett bra objektiv, speciellt med tanke på priset. Men min uppfattning är att 85:an spelar någon/några divisioner högre. Det är ett grymt bra objektiv. En liten nackdel kan vara den relativt långa närgränsen, vill minnas att den är 85cm. Men vid porträtt spelar det ingen roll, du måste ändå arbeta på längre avstånd.
Provar du Hasses objektiv är du fast...;)

Är det ingen som tänkt på 50/2.5 macro det är skarpare än 50/1.8 som inte är speciellt bra men även bättre än 50/1.4.
85/1.8 är en bra optik men blir lång med 1,5 faktor.

Jan

Jag har erfarenhet av både 50/1.4 och 85/1.8. Jag bytte nyligen bort 50'an mot 85'an men helst skulle jag vilja ha bägge. Vid porträttfoto med 1.6x crop på kameran som jag har är 50'an perfekt för halvfigursbilder där större delen av överkroppen kommer med. Om du vill fota snävare porträtt med ansikte/axlar eller bara ansikte så skulle jag rekommendera att använda 85'an istället. Med 50'an så kan perspektivet bli lite galet med utstickande näsa och haka etc.
85'an är super, enda minuset är närgränsen som man skulle kunna önska vore bättre, men det inverkar minimalt vid porträttfoto, och då får man croppa i datorn istället.

maerklund skrev:
Jag har erfarenhet av både 50/1.4 och 85/1.8. Jag bytte nyligen bort 50'an mot 85'an men helst skulle jag vilja ha bägge. Vid porträttfoto med 1.6x crop på kameran som jag har är 50'an perfekt för halvfigursbilder där större delen av överkroppen kommer med. Om du vill fota snävare porträtt med ansikte/axlar eller bara ansikte så skulle jag rekommendera att använda 85'an istället. Med 50'an så kan perspektivet bli lite galet med utstickande näsa och haka etc.
85'an är super, enda minuset är närgränsen som man skulle kunna önska vore bättre, men det inverkar minimalt vid porträttfoto, och då får man croppa i datorn istället.

När det gäller närgränsen på 85 cm eller vad det nu är, vad innebär det på en bild om man har 1.6ggr crop?

Funkar det bra om man tex vill ha sådana här bilder?
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=3066298

(Jag vet att Nina har använt 100 f2.8 i den bilden, men jag undrar mest om man kan få sådna här nära bilder av 85:an eller måste man croppa?)

/ Marcus

Brummelisa skrev:
När det gäller närgränsen på 85 cm eller vad det nu är, vad innebär det på en bild om man har 1.6ggr crop?

Funkar det bra om man tex vill ha sådana här bilder?
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=3066298

(Jag vet att Nina har använt 100 f2.8 i den bilden, men jag undrar mest om man kan få sådna här nära bilder av 85:an eller måste man croppa?)

/ Marcus

Jag kollade och vid närgränsen fyller långsidan ut ca 19cm med 1.6x crop. Så det går att få åtminstone ett vuxenansikte att fylla ut hela bildytan.
/Peter

Canon EF 85mm vs Tamron 90 macro

Ett alternativ till Canon EF 85mm f/1.8 USM är väl Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)?

Den förstnämnda är, har jag läst, prisvärd, skarp och snabbfokuserande MEN har en dålig närgräns. Den senare betraktas av många som prisvärd och skarp MEN plastig, högljudd och har en långsam AF.

Jag vill ha ett objektiv att ta porträtt med - både utomhus och i studio. För exempelvis utomhusfotografering på stan med önskvärda möjligheter att sudda ut bakgrunden, borde väl Canons modell stå sig bättre med dess ljusstarka och snabbfokuserande optik?

Jag funderar själv på någon av de här modellerna. Har ni några tankar och idéer?

Har också testat Canons EF 85mm/1.8 och det är ett väldigt trevligt objektiv. Nedanstående bild tog jag på ca 1,5-2 meters avstånd. Det enda dåliga m detta objektiv är väl just närgränsen då. Upplevde jag som lite störande i alla fall om man vill ha objektivet lite mer allround.

Nära porträtt m EF 85mm/1.8

Kör annars mkt m Canons 60mm/2.8 macro men det är ju lite väl nära 50mm då. Canons 100mm/2,8 macro kanske kan vara nåt?

Fördel med 85/1,8 är att den är skarp redan på 1,8 medan 50/1,8 bör bländas ned till 2,5 eller 2,8 för motsvarande skärpa. Tycker själv närgränsen räcker bra i o m 1,6 x crop. Men annars kan man ju klämma in en liten mellanring också. Alltså, om man har 50/1,8, är 85an nödvändig, nej knappast men den ger tillräckligt stora skillnader för att jag också köpte den. Och jag kmmer behålla båda ett bra tag till. 2 Favoriter.

Jag tror inte man behöver båda i första taget eg, men själv köpte jag 85/1,8 efter att ha använt 50/1,8 (mk1) flera år. Resultatet blev att 50/1,8 började samla damm till det att en kompis lånade det. 85:an är underbar:) 50:an duger bra den med, men båda vete sjutton..

Tack för det... Nu väckte du ett gammal habegär till liv. Snyggt foto! Jag måste hem och se om jag kan åstakomma ett liknande med min 50/1.8:)

--jalle

Uttryck skrev:
Har också testat Canons EF 85mm/1.8 och det är ett väldigt trevligt objektiv. Nedanstående bild tog jag på ca 1,5-2 meters avstånd. Det enda dåliga m detta objektiv är väl just närgränsen då. Upplevde jag som lite störande i alla fall om man vill ha objektivet lite mer allround.

Nära porträtt m EF 85mm/1.8

Kör annars mkt m Canons 60mm/2.8 macro men det är ju lite väl nära 50mm då. Canons 100mm/2,8 macro kanske kan vara nåt?

woofes skrev:
Hej

Jag har båda dessa objektiv och jag vill påstå att iaf jag har nytta av båda ..

/Andreas

Håller med. Jag har också både 50/f1.8 och 85/f1.8 och tycker att jag har nytta av båda objektiven. När jag inte har möjlighet att öka avståndet, använder jag 50mm, annars 85mm. 50:an är så billig och bra, litet lätt och tar nästan ingen plats i kameraväskan, att jag ser inget ekonomiskt eller annat behov av att skiljas från den.

Här en porträttbild tagen med 50/f1.8

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto