Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man Adobe Lightroom (Lr)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad Fotosidan räknar som manipulation eller ej struntar jag i. Jag gör det som krävs av min kund så länge jag kan fakturera tiden jag lägger ned. "De stora proffsen brukar lämna över PS jobbet åt en annan"? Har du gjort en undersökning om det? Nu har jag förvisso en bakgrund som retuschör sedan 23 år, så för MIG vore det väldigt konstigt att lämna det vidare. Men jag tillhör ju inte de stora proffsen...

Om jag var tvungen att ha endast ett bildprogram i min dator skulle det självklart bli PS.
Oj, lugn nu. Försöker bara reda ut begreppen.
En rallyförare/folkrace förare brukar mecka med sina egna bilar. Ena stunden är är rallyförare andra stunden är han mekaniker. För mig två yrkeskategorier som en enda person kan genomföra. Proffsen, ja.... En F1 förare har väl ett team? Som alla utför olika saker.

En fotograf är oftast också retuschör. Men behöver inte vara det.
Ehh undersökning? Nä, behöver man det? Statistik är ändå värre än förbannad lögn.
Iaf många youtube klipp BTS ser man tydligt olika yrkeskategorier.
Visst kan du skita i andras definitioner, är väl upp till dig. Försök håll lite bredare perspektiv. Försöker besvara frågan i tråden. Och vidhåller att LR funkar alldeles utmärkt som det enda program en fotograf behöver för de flesta. PS, Gimp odyl är suveräna program som kan göra en bra bild till till en grym. Men börjar man pilla med klona bort saker, lägga till, förvränga så är det helt plötsligt bildmanipulering man sysslar med. Nåt som LR absolut inte är bra på.





Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

snap01

Aktiv medlem
Oj, lugn nu. Försöker bara reda ut begreppen.
En rallyförare/folkrace förare brukar mecka med sina egna bilar. Ena stunden är är rallyförare andra stunden är han mekaniker. För mig två yrkeskategorier som en enda person kan genomföra. Proffsen, ja.... En F1 förare har väl ett team? Som alla utför olika saker.

En fotograf är oftast också retuschör. Men behöver inte vara det.
Ehh undersökning? Nä, behöver man det? Statistik är ändå värre än förbannad lögn.
Iaf många youtube klipp BTS ser man tydligt olika yrkeskategorier.
Visst kan du skita i andras definitioner, är väl upp till dig. Försök håll lite bredare perspektiv. Försöker besvara frågan i tråden. Och vidhåller att LR funkar alldeles utmärkt som det enda program en fotograf behöver för de flesta. PS, Gimp odyl är suveräna program som kan göra en bra bild till till en grym. Men börjar man pilla med klona bort saker, lägga till, förvränga så är det helt plötsligt bildmanipulering man sysslar med. Nåt som LR absolut inte är bra på.





Sent from my iPad using Tapatalk HD
reda ut begreppen? har aldrig varit med om någon som svamlar så mycket som dig. Det är inte mycket att bry sig om Mats. Du snackar om en massa jämnt om sådant du inte har en aning om. Vad är problemet du vill framstå att ps är bara för bildmanipulation jag säger tvärtom med ps har du alla verktyg du behöver för att kunna göra det kunden vill betala för. En enkel sak som tex att du fotat ett rum med stora fönster o du behöver en upplättningsblixt i taket då får du feta blänk i fönstrena vid vissa vinklar o kom inte med trams om polfilter för det funkar sällan dessa gånger då behöver du lägga två bilder på varandra o måla in fönstret utan blänk för få kunder vill betala för fet blänk i fönster. Är du reportage fotograf gör du inte det. En annan funktion är tex att köra i lager det är det bästa som hänt någonsin att kunna backa bandet o ändra korrigeringar etc på färgbalanser etc.
Att du hoppar på Mats med massa trams som verkligen kan kalla sig retuschör är lustigt han jobbar som fotograf sedan många år att du kallar dig fotograf o retuschör är närmast ett skämt. Mikael Risedal ville väl lära dig en basic grej som hudtoner det behövs milt sagt ;-)

jag håller med Mats om du jobbar som fotograf så behöver du ps o inte till bildmanipulation däremot du klarar dig garanterat med Lr det är bara hoppas att dom kommer med ett makro för hudtoner så är din lycka gjord;-)

ditt trams om bilar etc är verkligen så off så man tappar andan jösses.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad är problemet du vill framstå att ps är bara för bildmanipulation.
Ni gilar förvränga lite och fylla i luckor mellan raderna. Jag har inte menat nåt sånt. Var skrev jag det? PS är bra till sånt och PS i med alla sina underprogram kan det mesta LR kan göra.
LR är en helthet för den allmänna fotografen.

Man kan klara sig med enart PS som arbetsflöde, men man kan också klara sig enbart med LR. Men inte bildmanipulering.

ditt trams om bilar etc är verkligen så off så man tappar andan jösses.
Var en analogi mellan fotograf och retuschör. Båda olika yrkeskategorier kan man jobba som och fungerar väldigt bra ihop. Samma sak som Rallyförare och mekaniker.
Gillar man vara retuschör kan man klart inte vara utan PS. Gillar man inte bildmanilpulering räcker LR.
Gillar man helhet och gillar arbeta som en enda enhet så kan man ju jobba som revisor, art director, marknadsförare, inköpare, fotograf, retsuchör och leverantör. Är väl så ni jobbar antar jag. MEn blanda inte ihop vad som är vad. Kalla er fotografer, men när ni pysslar med annat än fotografering så är ni inne på andra saker.


Ni behöver inte spä ut galla bara för att jag säger att för majoriteten fotografer är LR en helthet som program som klarar ett arbetsflöde från start till slut.

Och ni behöver bli ledsna att jag själv tycker att bildmanipulering handlar om det jag förut beskrivit. Finns ju andra normer som används av Fotosidan, National Geographics, World Press Photo vad som är manipuering eller ej.

Kör ni PS som en del av arbetsflöde eller helt och hållet. Jag bryr mig inte. PS ingår också i mitt. Men för det betyder inte att jag anser 99,9% så räcker LR gott och väl för de flestas behov som fotograf. Webdesign, retusch odyl får man gå till andra program och som jag skrev så där har man lämnat fotografnamnet bakom sig och ger nu in sig på vad man nu anser. Vad man sedan utger sig til kunden är väl vad ni villl kalla er. Oftast är det väl fotograf.
På min arbetsplats anställer vi oftast en bildbyrå för bilder etc. Han älskar foto, men kallar sig inte fotograf, han kallar sig grafisk formgivare i slutändan. Men på plats kallar vi honom fotograf.
Och vi anlitar inte fotograf, vi anlitar en bildbyrå. (En och samma person)

/Stefan
 

Pekka M

Aktiv medlem
Precis samma sak händer i LR om man klickar i en liten knapp som heter nåt i stil med "spara ändringar till XMP".
Just denna funktion anser jag personligen måste vara aktiverad! Jag hade en gång en LR-katalog som blev korrupt (jag fick inte backupen att fungera heller). Sedan dess låter jag alltid Lightroom skriva xmp-filer. Då blir det lättare att kopiera enstaka bilder också och få dem att funka direkt i t.ex. Adobe Bridge.

För övrigt stannar jag också för det mesta i Lightroom, men om jag verkligen vill ha kontroll över slutskärpan plockar jag över bilden till Photoshop. Just detta med slutskärpnng är vad jag blir mest irriterad över i Lightroom, även om det oftast funkar ganska bra.
 

atotowi

Aktiv medlem
Kollade nu som hastigast framkallningsresultatet som Lr presterade. Jämförde med jpeg ur kameran. Klart sämre. Få se vad det blir när jag får min betalversion. Om det finns någon uppdatering vad gäller Sony RX 100 och dennes råfiler.
Det kan vinnas två orsaker till det du upplever:
1. LR använder inte kamera inställningarna för t ex skärp, mättnad osv
2. Adobes profiler för olika kameror kan vara lite si och så.
Ofta får man skapa en egen preset som man lägger på redan vid importen för att få det resultat man vill ha. Lite pilligt men det är ju ett engångs jobb och sen funkar det automagiskt så att säga.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Det var det jag hoppats på.

Det kan vinnas två orsaker till det du upplever:
1. LR använder inte kamera inställningarna för t ex skärp, mättnad osv
2. Adobes profiler för olika kameror kan vara lite si och så.
Ofta får man skapa en egen preset som man lägger på redan vid importen för att få det resultat man vill ha. Lite pilligt men det är ju ett engångs jobb och sen funkar det automagiskt så att säga.
Får fördjupa mig när jag får min betalvariant av programmet. För jag kan inte tänka mig att ni som verkar så duktiga på allting skulle nöja er med det resultat som Lr presterar i nuläget för mig.
Kan undra om någon med just Sony RX100 kunde tipsa om förinställningar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Får fördjupa mig när jag får min betalvariant av programmet. För jag kan inte tänka mig att ni som verkar så duktiga på allting skulle nöja er med det resultat som Lr presterar i nuläget för mig.
Kan undra om någon med just Sony RX100 kunde tipsa om förinställningar.
Lägg upp RAW-filen och din konverterade jpg-bild så kan säkert någon göra sin tolkning av den.
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Men i samband med att jag skulle uppdatera min dator med större hårddiskar så utrustade jag den med en SSD-disk också. Jag fick således nya beteckningar på mina diskar och Lightroom fick problem.
Nu kunde jag "be" Lightroom att hitta bilderna igen. Det gick bra till 50 %, men resten blev en total katastrof. Lightroom la bilderna i fel mappar, slog ihop mappar mm. Det blev omöjligt för mig att återställa.
Det är möjligt att jag gjort något fel, men jag skrotade Lightroom..
Bytte nyligen från PC tlll Mac, fick flytta alla bilder till nya dskar då jag ville byta till apples filsystem.
Inga som helst problem att öppna upp min gamla Lightroomdatabas och peka på var bilderna fanns.
Så du måste ha haft otur. (Eller lite bråttom)
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Lägga upp?

Lägg upp RAW-filen och din konverterade jpg-bild så kan säkert någon göra sin tolkning av den.
Det kan jag säkert göra. Men vet inget om hur och var. Det bör väl vara fullstora bilder. Förslag mottages tacksamt. Kan ju vara praktiskt i andra sammanhang också.
n´Erik
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Bytte nyligen från PC tlll Mac, fick flytta alla bilder till nya dskar då jag ville byta till apples filsystem.
Inga som helst problem att öppna upp min gamla Lightroomdatabas och peka på var bilderna fanns.
Så du måste ha haft otur. (Eller lite bråttom)
Bråttom hade jag inte. Letade länge på nätet efter hur jag skulle göra. Men hittade bara anvisningar om hur man flyttar mellan datorer.
Tvekade länge innan jag bytte diskar i datorn, då jag misstänkte att det skulle bli problem, med Lightroom. Jag blev sannspådd.
Lyckades peka om c:a 50% av bilderna. Men resten! Det är möjligt att jag gjorde något fel eftersom jag inte hittade några anvisningar hur jag skulle göra. Och det är kanske inte helt vanligt att man gör som jag gjorde: flyttade bilder från C:/ till D:/ och från D:/ till E:/

Men nu i efterhand så är jag ändå nöjd. Sköter allt i PS som jag uppgraderade till CS6.
Nu kan jag ha bilderna var jag vill i datorn och sedan bara plocka upp dom i Bridge och alla "ändringar" sparas i NEF-filen. Kan enkelt stuva om dom som jag vill utan problem med Lightroom.
Det bästa man/jag kan säga om Lightroom är att programmet är mycket billigare än en uppgradering av PS (och klart kompetent).
 

antic

Aktiv medlem
Kanske upprepar mig men ändringarna sparas inte i NEF filen utan i en separat fil. Som du även kan få av LR.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om man inte bryr sig om - eller vet - var saker och ting sparas i ens dator, så kommer man förr eller senare att få problem med dataförlust, backuper, återställning o.s.v.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om man inte bryr sig om - eller vet - var saker och ting sparas i ens dator, så kommer man förr eller senare att få problem med dataförlust, backuper, återställning o.s.v.
Du menar XMP-filen. Jag vet att den finns, men jag ser den inte normalt och vet att den är viktig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det kan jag säkert göra. Men vet inget om hur och var. Det bör väl vara fullstora bilder. Förslag mottages tacksamt. Kan ju vara praktiskt i andra sammanhang också.
n´Erik
Skaffa dropbox. Gratis och flera GB utrymme. Här kan man lägga allt man vill dela med antingen utvalda personer eller allmänheten.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

R00S

Aktiv medlem
Jag har både lr4 och ps. Lr öppnar jag varje dag, ps kanske två ggr om året.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
 

TTgH

Aktiv medlem
Alla selektiva justeringar gör jag i PS - är inte riktigt kompis med LRs justeringspensel.
 

themajk

Aktiv medlem
Organisation sker med olika LR-kataloger för produkt, reklam, porträtt, event. Även grundjusteringar som vitbalans, objektivkorrigeringar och vid behov enklare exponering/kontrast/etc.

Nästan alla eventbilder lämnar inte LR, om det inte är ett greenscreen-fotobås-jobb då de exporteras via en ps-batch typ.

SAMTLIGA bilder som når kunden i produkt, reklam och portätt går via PS.

Skulle jag bara få använda ett så skulle LR ryka direkt då allt jag gör där förutom organisationsbiten kan göras som batch-jobb i Camera RAW..
 
ANNONS