Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man Adobe Lightroom (Lr)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Här är fin video som visar en yrkesfotografs arbetsflöde i LR. Han använder enbart LR till 99 % av sina bilder och endast vid extrem bildbehandling säger han att han använder PS.
Och då använder han inte ens taggning. Han kör dock, pick/rejects och betygsättning.
Ser nästan ut som mitt eget flöde ;)

Hans hemsida: http://nickfancher.com/

Video över LR flödet: http://youtu.be/cl9VBQB3W-U

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Här är fin video som visar en yrkesfotografs arbetsflöde i LR. Han använder enbart LR till 99 % av sina bilder och endast vid extrem bildbehandling säger han att han använder PS.
Och då använder han inte ens taggning. Han kör dock, pick/rejects och betygsättning.
Ser nästan ut som mitt eget flöde ;)

Hans hemsida: http://nickfancher.com/

Video över LR flödet: http://youtu.be/cl9VBQB3W-U

/Stefan
han jobbar i LR camera raw o du kan göra precis samma sak i photoshop. Jag kör mina bilder 95% klara i camera raw sedan öppnar jag bilden i PS o gör sådant som inte går att göra i LR. Jag har LR men använder den sällan för jag tycker att PS camera raw är rätt komplett men jag kan förstå att vissa inte vill lägga närmare 8000 för ett program o väljer ett billigare program som LR eller elements. Om man vill ha ett riktigt snabbt arbetsflöde då ska du lägga in vsco i LR eller PS o då får du även snygga naturliga hudtoner på köpet ;-)
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Vsco?

han jobbar i LR camera raw o du kan göra precis samma sak i photoshop. Jag kör mina bilder 95% klara i camera raw sedan öppnar jag bilden i PS o gör sådant som inte går att göra i LR. Jag har LR men använder den sällan för jag tycker att PS camera raw är rätt komplett men jag kan förstå att vissa inte vill lägga närmare 8000 för ett program o väljer ett billigare program som LR eller elements. Om man vill ha ett riktigt snabbt arbetsflöde då ska du lägga in vsco i LR eller PS o då får du även snygga naturliga hudtoner på köpet ;-)
Se rubrik.
n´Erik
 

Rommel

Avslutat medlemskap
han jobbar i LR camera raw o du kan göra precis samma sak i photoshop. Jag kör mina bilder 95% klara i camera raw sedan öppnar jag bilden i PS o gör sådant som inte går att göra i LR. Jag har LR men använder den sällan för jag tycker att PS camera raw är rätt komplett men jag kan förstå att vissa inte vill lägga närmare 8000 för ett program o väljer ett billigare program som LR eller elements. Om man vill ha ett riktigt snabbt arbetsflöde då ska du lägga in vsco i LR eller PS o då får du även snygga naturliga hudtoner på köpet ;-)
Det är nog klargjort att man kan använda vilket av pgrammen man vill genom hela sitt arbetsflöde.. Tror en drös kör enbart Picas elelr onch några SOOC. Camera RAW, dvs ACR är ganska oundvikligt om man jobbar med RAW vare sig i PS eller LR.

Det handlade om man bara klarar sig med LR och han gör det till 99% av alla sina bilder vilket jag också gör. Och LR kostar 1/10 av priset av CS såvida man inte är student och inte ska köra något kommersiellt.

Jag känner många som är uppväxta med CS och självupplärda och många som börjat använda LR brukar gå in i PS för att göra de sista justeringarna som ex slutskärpan, kloning, snabbretusch. Och efter jag visat dom hur man gör detta i LR så går det oftast upp ljus. Sedan påpekar de om skärpan att det finns så många sätt att skärpa upp beroende på motiv och det håller jag med om. Så då brukar jag visa ett test där han skärper i PS och jag i LR och sedan gör man blindtest..... Ingen kan gissa vilken som är vilken.

Så huvudfrågan utan att blanda in PS... Behöver man LR? Ja, om man inte har annat program så räcker det till 99% av alla bilder man redigerar, katalogierar, publicerar, skriver ut.

Andra ffrågan.. Räcker enbart PS. Japp!

tredje frågan behöver man något av det andra programmet om man har det ena. Beror på personlighet, smak och slutprodukt. Rena fotografier är en sak, manipukelering en annan, weblayout en tredje, speucalberktyg en fjärde. LR är enbart det första.

EDIT: Man lägger inte 8000 kr någonstans om man inte vill. Vänd på frågan. Videon jag länkade till.Personen använder alltså 99% av sina bilder enbart i LR kostar 1000 kr. Endast 1 % anser han att måste gå in i PS. Kan han säkert lika bra göra med Gimp eller annat gratisprg.
Du däremot verkar använda 95 i ACR för att sedan göra 5 % av resterande jobb i PS. Det är en helt annan skillnad. För dig verkar du behöva PS i ditt flöde.

/Stefan
 

atotowi

Aktiv medlem
Plugin som simulerar olika filmer. Finns andra som gör liknande ex Topaz, SLR Lounge, Pretty Presets etc.

/stefan
Kompletterar med att VSCO är lite mer än så
VSCO - film simulerar olika filmer.
VSCO - Keys skapar snabbkomandon i LR och kan på så sätt snabba upp arbetsflödet.
 

snap01

Aktiv medlem
Plugin som simulerar olika filmer. Finns andra som gör liknande ex Topaz, SLR Lounge, Pretty Presets etc.

/stefan
är inte ett plugin utan vsco är inne i raw konverteraren i antingen PS eller LR o det är en väsentilg skillnad mot ett plugin eftersom bilden ändras i raw o inte är en exporterad bild från raw med låst information o bortslängd.
Med tex vsco så kör du ditt finlir i raw o det går blixtasnabbt o ger ett fantastiskt resultat på ett snabbare smidigare sätt se tex denna länk.
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film/

http://bonnietsangblog.com/2011/11/15/introducing-vsco-film/

vsco kan vara helt rätt för vissa bilder med otroligt naturliga hudtoner o det kvittar om du kör PS eller LR i det fallet.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är alltså en bunt med presets?
om du ser på tex alien skin program exposure så tar du en bild som är gjord o inte är raw fil o lägger på din (film) i vsco så har du (filmerna) under en flik i raw konverteraren o filmen läggs på i raw konv o du kan finjustera allt i den o det betyder att du har all information kvar i filen sedan att vsco är väldigt verklighetstroget o snabbjobbat är inget minus.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
om du ser på tex alien skin program exposure så tar du en bild som är gjord o inte är raw fil o lägger på din (film) i vsco så har du (filmerna) under en flik i raw konverteraren o filmen läggs på i raw konv o du kan finjustera allt i den o det betyder att du har all information kvar i filen sedan att vsco är väldigt verklighetstroget o snabbjobbat är inget minus.
Aldrig hört talas om ett program som kan befinna sig inuti LR. Antingen är det plugin med extern renderingsmotor eller preset.
Gör den ingen TIFF fil eller öppnar annat fönster eller det är rena presets?
 

afe

Aktiv medlem
Aldrig hört talas om ett program som kan befinna sig inuti LR. Antingen är det plugin med extern renderingsmotor eller preset.
Gör den ingen TIFF fil eller öppnar annat fönster eller det är rena presets?
Enligt den här sidan är det en kombination av presets och kameraprofiler (och nåt annat kan det förstås inte vara i och med att den jobbar med råfilerna).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är presets! Precis kollat upp det. Inget trolleri, ACR för hela slanten. Prests som jag förut skrev exakt som prettypresets, slr lounge och en drös andra företag som säljer presets som de själva mixtrat med. Dvs företag som tjänar på att leka med olika inställningar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

snap01

Aktiv medlem
Det är presets! Precis kollat upp det. Inget trolleri, ACR för hela slanten. Prests som jag förut skrev exakt som prettypresets, slr lounge och en drös andra företag som säljer presets som de själva mixtrat med. Dvs företag som tjänar på att leka med olika inställningar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
det är lite mer avancerat än så men rätt meningslöst att dividera med dig som aldrig testat programmet. Den stora skillnaden mot andra program är att programmet hamnar i camera raw under en flik o när du går in o väljer (filmen) så är den anpassad efter vilken kamera du kör finns till canon,Nikon o fuji. När du valt filmen så ändras reglagen i camera raw i finnessen är att du fortfarande är i CAMERA RAW o kan finjustera tll exakt vad du vill ha utan tappat information eller stängt filen. Om du tex kör rena plugin program som alien skin osv så har bilden redan passerat camera raw o det är stor skillnad ungefär som att köra jpg eller raw.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
det är lite mer avancerat än så men rätt meningslöst att dividera med dig som aldrig testat programmet. Den stora skillnaden mot andra program är att programmet hamnar i camera raw under en flik o när du går in o väljer (filmen) så är den anpassad efter vilken kamera du kör finns till canon,Nikon o fuji. När du valt filmen så ändras reglagen i camera raw i finnessen är att du fortfarande är i CAMERA RAW o kan finjustera tll exakt vad du vill ha utan tappat information eller stängt filen. Om du tex kör rena plugin program som alien skin osv så har bilden redan passerat camera raw o det är stor skillnad ungefär som att köra jpg eller raw.
Behöver inte bevisa att jag har rätt, men det har jag. Kolla youtube klippen. Är ju exakt samma sak som jag köpt! Det är presets som styr hela acr, även kameraprofilen. Allt är sånt man fipplar med själv. Detta är styrkan i ACR som många inte använder sig av. Det är därför det inte behöver Plugins eller externa program.

Edit: vad vsco är för nåt står faktiskt på deras hemsida.
 

snap01

Aktiv medlem
Behöver inte bevisa att jag har rätt, men det har jag. Kolla youtube klippen. Är ju exakt samma sak som jag köpt! Det är presets som styr hela acr, även kameraprofilen. Allt är sånt man fipplar med själv. Detta är styrkan i ACR som många inte använder sig av. Det är därför det inte behöver Plugins eller externa program.

Edit: vad vsco är för nåt står faktiskt på deras hemsida.
exakt samma sak som du köpt? knappast vsco är anpassat efter olika kameror o är känt för att fungera bra speciellt på hudtoner o där verkar ditt program inte funka något vidare.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
exakt samma sak som du köpt? knappast vsco är anpassat efter olika kameror o är känt för att fungera bra speciellt på hudtoner o där verkar ditt program inte funka något vidare.
Nej, jag har SLR lounge system.
Det är fortfarande inget program utan ACR presets så nybörjare inte blir förvillade nu.
Det står även på deras hemsida och bara titta på youtubeklipp så ser man justeringarna.
Det fiffiga för den snåle är att man inte kan ta patent på inställningar.
.... Inte undra på att det finns folk som tycker LR är begränsad när man inte vet hur programmet fungerar. Men iaf så är det varken ett program eller plugin! Utan det är LR för hela slanten.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jag skulle inte klara en enda arbetsdag utan PS, men behoven är så klart olika.
Håller med till 100%, självklart kan man göra en hel del i LR, men att leva utan PS CS´x justeringslager skulle inte vara roligt.

Har man råd och behovet så ligger min röst på PS CS6 (med ACR+Bridge) ska man ha bästa arbetsflöde så är det PS CS6 OCH LR4
 

afe

Aktiv medlem
Fick jag bara välja ett av PS och LR, skulle jag välja LR då det passar mig bättre just nu, men poängen är ju att programmen är gjorda för att kunna kombineras så man behöver inte välja (om man har råd). :)

Med presets (som t.ex. VSCO) och kameraprofiler, och ett otal plugins från olika tillverkare kommer man dock mycket långt med enbart LR enligt min mening. Kameraprofiler kan man tillverka själv om man inte vill köpa färdiga, med t.ex. QPCard, och ofta är de egentillverkade att föredra i och med att man kan göra olika profiler för olika ljusförhållanden (och så finns det inte alltid färdiga profiler för kameror från mindre tillverkare).
 

snap01

Aktiv medlem
Nej, jag har SLR lounge system.
Det är fortfarande inget program utan ACR presets så nybörjare inte blir förvillade nu.
Det står även på deras hemsida och bara titta på youtubeklipp så ser man justeringarna.
Det fiffiga för den snåle är att man inte kan ta patent på inställningar.
.... Inte undra på att det finns folk som tycker LR är begränsad när man inte vet hur programmet fungerar. Men iaf så är det varken ett program eller plugin! Utan det är LR för hela slanten.
jag har programmet från vsco o många andra o har jobbat med dom o det är riktigt bra vilket kan ses på alla andra fotografer som använder det. Priset är är inte avgörande utan hur bra programmet är och tillbaks till huvudfrågan nej man behöver inte LR utan PS är komplett vilket inte LR är för en amatör med tight budget så funkar säkert LR.
 

afe

Aktiv medlem
LR fungerar för en hel del proffs också (många pressfotografer t.ex.) - inte bara amatörer. Men visst LR behövs inte, men det gör inte heller PS om man nu ska vara sån :)

Det finns väldigt många olika typer av fotografer på Fotosidan, och ett ytterst litet fåtal av dem livnär sig på sin fotografering på heltid. Det fåtal som gör det ägnar sig dessutom åt olika typer av fotografering, så det går liksom inte att dra alla över en kam och säga att man behöver det ena eller andra ...
 
ANNONS