Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behöver man blixt som Mark III-ägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla forumvänner. Jag kastar ut en fråga till alla er Mark III-ägare, om vi egentligen behöver blixten. Självklart finns det tillfällen då blixt är ett måste. Men jag har upptäckt hur minimalt jag använder min blixt pga de låga brusnivåerna på min kamera. Jag vill ha mothugg, för annars hamnar blixten på annonssidorna snart. Förr tyckte jag att iso 800 var absolut gränsen för vad min förra kamera klarade av, men idag så åker iso-talet allt som oftast upp på 3200 och med bra resultat. Jag får allt svårare att motivera mig till blixtanvändande då jag också tycker att naturligt ljus är snyggare. Visst kan man uppnå bra resultat med blixten där konstljuset inte blir så påfallande men det kräver ju en del tid. Är jag fel ute eller har flera Mark III-ägare upplevt samma sak.

Spelar ju ingen roll hur bra den är på höga ISO, så fort du har ett motiv med höga kontraster i så åker blixten på kameran. Annars får man ju ta till tonemapping och HDR.

Iso 3200 låter ju jättemycket eftersom det är ett "stort" tal men Iso800>3200 är ju bara två steg...
I svenskt vintermörker och glödlampsljus kan det exvis vara skillnaden mellan 1/8s och 1/30s...
Dvs fortfarande inte tillräckligt för skärpa om motivet rör sig...

Jeppe skrev:
Spelar ju ingen roll hur bra den är på höga ISO, så fort du har ett motiv med höga kontraster i så åker blixten på kameran. Annars får man ju ta till tonemapping och HDR.
Men är det den glada amatören o familjefotografen, eller yrkesmänniskan i dig som talar nu. kanske är jag som glad amatör nöjd med mindre och lite sämre resultat än dig som yrkesutövare. Hur som helst så skall jag testa lite blixtbilder på ungarna ikväll och se skillnaderna jämfört med en fotosession jag hade i hemmet härom kvällen.

paddmannen skrev:
Iso 3200 låter ju jättemycket eftersom det är ett "stort" tal men Iso800>3200 är ju bara två steg...
I svenskt vintermörker och glödlampsljus kan det exvis vara skillnaden mellan 1/8s och 1/30s...
Dvs fortfarande inte tillräckligt för skärpa om motivet rör sig...
Fast två hela steg är ändå rätt mycket om du frågar mig. Ungefär som att säga att det inte spelar någon större roll om gluggen har 2,8 eller 5,6 som största bländare. Brukar skilja typ 40000 kr i pris.

paul innergård skrev:
Fast två hela steg är ändå rätt mycket om du frågar mig. Ungefär som att säga att det inte spelar någon större roll om gluggen har 2,8 eller 5,6 som största bländare. Brukar skilja typ 40000 kr i pris.

Visst är det mycket och i många situatiner en gigantisk förbättring.
Men just i det här fallet är det ju inte tillräckligt.
Det är ungefär som att ta moppen till stationen när man har bråttom istället för att gå: Istället för att komma en kvart försent till tåget så missar du det med bara 5 min...

paddmannen skrev:
Visst är det mycket och i många situatiner en gigantisk förbättring.
Men just i det här fallet är det ju inte tillräckligt.
Det är ungefär som att ta moppen till stationen när man har bråttom istället för att gå: Istället för att komma en kvart försent till tåget så missar du det med bara 5 min...
OK då, din liknelse är väl rätt bra den också. Jag förstår vad du menar. Men sen är saken den att jag ofta gillar den rörelseoskärpa som uppstår vid inomhusbilder tagna utan blixt. Visst kan man synka på andra ridån men det blir ändå inte riktigt det samma.

paul innergård skrev:
OK då, din liknelse är väl rätt bra den också. Jag förstår vad du menar. Men sen är saken den att jag ofta gillar den rörelseoskärpa som uppstår vid inomhusbilder tagna utan blixt. Visst kan man synka på andra ridån men det blir ändå inte riktigt det samma.

Hur menar du? Synkningen handlar ju bara om NÄR under den tid som slutaren är öppen som blixten avfyras. Har ju endast betydelse då man fotar nåt som rör sig i en bestämd riktning.

paddmannen skrev:
Hur menar du? Synkningen handlar ju bara om NÄR under den tid som slutaren är öppen som blixten avfyras. Har ju endast betydelse då man fotar nåt som rör sig i en bestämd riktning.
Knappast. Att blixten synkas på längre tid med andra ridån ger ju lite speciella effekter vid inomhusfoto. Ofta lite chansartat eftrsom objekten i de fallen rör sig lite oregelbundet. Även utan blixt blir effekten av rörelseoskärpan många gånger bäst när motivet rör sig i en bestämd riktining, ger en mer distinkt fartkänsla. men du får ju en slags skärpa när blixten slår igen på ett annat sätt än när du fotar utan blixt. Blixten fryser en del av motivet oavsett synktid. Skall väl tilläggas att jag pratar om motiv i rörelse. Stillastående motiv fixar jag från typ 1/15. Uppnår iofs inte den knivskärpa som med blixt och 1/200 men för mig dödar blixtljuset en del av känslan. Som jag nämnde tidigare så kan man få till det med blixt men för mig kräver det lite förberedelser och provexponeringar.

paul innergård skrev:
Knappast. Att blixten synkas på längre tid med andra ridån ger ju lite speciella effekter vid inomhusfoto. Ofta lite chansartat eftrsom objekten i de fallen rör sig lite oregelbundet. Även utan blixt blir effekten av rörelseoskärpan många gånger bäst när motivet rör sig i en bestämd riktining, ger en mer distinkt fartkänsla. men du får ju en slags skärpa när blixten slår igen på ett annat sätt än när du fotar utan blixt. Blixten fryser en del av motivet oavsett synktid.

Synkningen handlar ENDAST om När Under Exponeringen blixten avfyras.
Synk på andraridån används när man också vill ha med befintligt ljus i bilden och det finns en riktning (klassiskt exempel är bil som kör med strålkastare tända, man vill att ljuskäglorna skall vara framför bilen och inte över/bakom bilen.)

Och för att få med det befintliga ljuset måste slutartiden bli längre.

Men för inomhusfoto där motiven generellt inte har någon definerad riktning utan rör sig stokastiskt är det inte viktigt när under exponeringen blixten avfyras.(Ett undntag kan vara ungar som springer i en korridor- alltså med enriktning)

Många verkar sätta likhetstecken mellan andraridå och blixtbilder tagna med längre slutartid, vilket alltså är felaktigt.

paul innergård skrev:
Men är det den glada amatören o familjefotografen, eller yrkesmänniskan i dig som talar nu. kanske är jag som glad amatör nöjd med mindre och lite sämre resultat än dig som yrkesutövare. Hur som helst så skall jag testa lite blixtbilder på ungarna ikväll och se skillnaderna jämfört med en fotosession jag hade i hemmet härom kvällen.

Det hör väl egentligen inte hit. alla vill väl ha bra bilder. Är ljuset ganska kontrollerat med låg kontrast så föredrar jag naturligt ljus. Men att fotografera inomhus, mitt på dagen är svårt att få till det på ett bra sätt med enbart naturligt ljus tycker jag.

familjefotografen i mig använder faktiskt en D40X med ett DX 18-135. Funkar för det mesta, även om direkt blixt skapar på tok för mycket skuggor.

Ett tips när du ska ha din fotosession. Använd FEL-knappen.

paddmannen skrev:
Synkningen handlar ENDAST om När Under Exponeringen blixten avfyras.
Synk på andraridån används när man också vill ha med befintligt ljus i bilden och det finns en riktning (klassiskt exempel är bil som kör med strålkastare tända, man vill att ljuskäglorna skall vara framför bilen och inte över/bakom bilen.)

Och för att få med det befintliga ljuset måste slutartiden bli längre.

Men för inomhusfoto där motiven generellt inte har någon definerad riktning utan rör sig stokastiskt är det inte viktigt när under exponeringen blixten avfyras.(Ett undntag kan vara ungar som springer i en korridor- alltså med enriktning)

Många verkar sätta likhetstecken mellan andraridå och blixtbilder tagna med längre slutartid, vilket alltså är felaktigt.
Här håller jag inte med dig. Blixtbilder tagna på längre synktid anser jag bli bättre på andra ridån. I sämsta fall lika bra såvida det inte är viktigt för fotografen att fånga/frysa en rörelse i dess uppstartsskede. Du har nytta av effekten synken på andra ridån ger på många typer av rörelsemönster och inte enbart när motivet rör sig i en jämn bana med bestämd riktning. det fina med andra ridån är väl just att blixten fryser personen i slutet av bilden. Jag har jämfört bilder tagna med vanlig lång synk och på andra ridån och resultatet var genomgående bättre på andra ridån.

Jeppe skrev:
Det hör väl egentligen inte hit. alla vill väl ha bra bilder. Är ljuset ganska kontrollerat med låg kontrast så föredrar jag naturligt ljus. Men att fotografera inomhus, mitt på dagen är svårt att få till det på ett bra sätt med enbart naturligt ljus tycker jag.

familjefotografen i mig använder faktiskt en D40X med ett DX 18-135. Funkar för det mesta, även om direkt blixt skapar på tok för mycket skuggor.

Ett tips när du ska ha din fotosession. Använd FEL-knappen.
Precis vad jag gör och den är verkligen bra. jag får väl behålla blixten ett tag till.

Om man börjar tröttna på sin blixt så tycker jag att man ska skaffa en blixtkabel eller blixtsändare. Själv satsade jag på en blixtkabel OC-E3 som man finner många nya sätt att använda blixten på. Mkt kreativt! Rekomenderas varmt.

Allemyr skrev:
Om man börjar tröttna på sin blixt så tycker jag att man ska skaffa en blixtkabel eller blixtsändare. Själv satsade jag på en blixtkabel OC-E3 som man finner många nya sätt att använda blixten på. Mkt kreativt! Rekomenderas varmt.
Det var en bra ide. Nu testade jag blixten lite grann under kvällen och kom fram till att jag behåller den ett tag till.

Allemyr skrev:
Dessutom Paul, det är ju en ny pryl :)

tettimul skrev:
Dessutom Paul, det är ju en ny pryl :)
Japp, stämmer. Det får bli en kabel eller deras externa batteripack. Lite kul när en pryltok som jag försöker hitta ursäkter för att sälja av med en grej, men får rådet att köpa mer grejer istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto