Annons

Behövs motljusskyddet när det är molnigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Ja, ni läste rätt. ;-)
Eftersom jag har sett flera gånger att motljusskyddet sitter på gluggen även när det är gråmulet så har jag börjat fundera. Sitter det där för att skydda gluggen, eller hjälper det till på något annat sätt? Att det kan vara bra i direkt solsken vet jag redan...

Motljusskyddet gör alltid nytta. Det finns där för att blockera så mycket icke bildformande ljsu som möjligt, inte bara starka ljuskällor. Allt ljus som kommer in genom frontlinsen måste också ta vägen någonstans, och en viss del av det reflekteras i mekanik och linser vilket bidrar till sänkt kontrast.

Jim har rätt, men det kan ibland vara trevligt att skippa motljusskyddet när ljuset inte kräver det. Jag brukar tycka att kameran blir onödigt "lång" med motljusskydd. Visserligen fyller det en funktion som skydd av frontlinsen också. Ströljuset vid mulet väder är oftast knappast sådant att det blir nån märkbar skillnad med eller utan.
Om motljusskyddet inte stör dig på något sätt så finns det ingen anledning att ta av det i alla fall. Det är lätt att glömma att en enkel lampa i periferin eller liknande faktiskt kan besudla bilden med ströljus som orsakar diverse effekter.
Kör man med AF så kan man ju vända det bakochfram på objektivet om man vill spara lite plats.

Som jag tänkte då!
Jag har egentligen inte någon anledning att ta av det så det får sitta på. Tack för svaren!

Makten skrev:
Ströljuset vid mulet väder är oftast knappast sådant att det blir nån märkbar skillnad med eller utan.
Jag håller med tidigare talare! Alltid motljusskydd på om det inte stör extremt mycket i folkmassor etc. Vad gäller mulet väder tycker jag det gör en viss skillnad ändå. Det är ibland svårare att komma ihåg vilket håll ljuset kommer ifrån när man inte ser en stor sol på himlen! Detta innebär ibland att ströljus letar sig in och sänker kontrasten, så att bilderna ser lite "dassigare" ut. Och utan motljusskyddet är ju frontlinsen exponerad för både det ena och det andra. Om man inte har filter på förstås, men då måste man verkligen ha koll på ljuset!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto