Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära ut t.ex en boll (osynlig bakgrund)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag undrar om det är möjligt att beskära en bild som inte är fyrkantig utan att ha bakgrund.

Kanske låter lite konstigt det här men det är lite svårt att förklara.

T.ex om jag har en boll på en bild så beskär jag ut den till en egen bild. Då blir det ju en fyrkantig bild med vitt i hörnen (eller den färgen som var runt bollen). Alltså inte så snyggt om jag sen klistrar in denna bollen på en annan bild. Då måste jag ju ha exakt samma bakgrund för att det inte ska synas att man klistrat in den.

Någon som vet om det är möjligt att få beskurit bollen utan bakgrund?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Att frilägga ett objekt tror jag är vad du vill göra. Sök på frilägga här, på moderskeppet eller något sånt så borde du hitta lite förslag.

Du kan inte spara bilden som jpg sen då får du dom vita hörnen. Spara som gif så blir bilden rund. Eller om du ska använda den vidare i photoshop så tror jag det funkar som psd eller tiff också.

Antingen pratar du om friläggning, maskning av delar av en bild eller så pratar du om att ha delar av en bild transparent.

Förmodar att det är det senare du menar och då är det vanligen .gif eller .png bilder som gäller för webben. Det som skall vara transparent skall i princip ha enhetlig färg eller ha en alfakanal som anger det som skall synas eller om det är tvärtom.

Har du en enhetlig färg bör inte denna färg förekomma i någon pixel i det som skall synas.

Ni alla ska ha stort tack för hjälpen!

Antagligen har jag tidigare gjort misstaget att spara som jpg och därför har det blivit vitt runt.

ANNONS
Götaplatsens Foto