Annons

Beskärning i Ligtroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

blicke

Aktiv medlem
Jag vill beskära mina bilder i Lightroom 2.5, dock vill jag alltid använda 2x3 förhållandet som min kamera tar.När jag börjar beskära genom att dra i hörnet på verktyget, så hoppar förhållandet över till custom varje gång.

Det finns ju snabbknappen A som låser beskärningen till originalförhållandet, men jag vill slippa trycka på den för varje bild.

Är det möjligt, som i ACR, att låsa förhållandet på alla beskärningar?

Har du provat med att klicka på hänglåset så att den symbolen visar ett stängt lås? Om inte gör det så slipper du ditt problem.

Jo det lilla hänglåset har jag pillat på, men det glömmer bort att jag har låst det mellan bilderna, så jag måste klicka på det igen när jag skall fixa nästa bild.

A är snabbklanppen för att klicka på hänglåset, och jag vill ju helst slippa det klicket.

Det där hänglåset är en klurig rackare. Verkar nästan ha en inlärningsfunktion.
Om man klickar så det låser sig innan man börjar beskära på några bilder så brukar det sedan vara låst redan när man öppnar beskärningen.
Samma om man låser upp det för att beskära fritt brukar det vara öppet efter några bilder. Som sagt inte helt logiskt men är du lite enveten så fungerar det.

ANNONS
Götaplatsens Foto