Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bild från canon D60 till Capture one 4

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Laddade igår hem beta versionen av capture one 4. Jätte kul! Skulle vilja med kabel kunna få över varje bild direkt från min D60. Går det?

Jag är inte helt säker på om jag förstår hur du menar, är du ute efter att ta bilder med kameran genom Capture One?
Jag har aldrig hört att den här funktionen skulle finnas, om den gör det är jag rätt säker på att det torde vara en PRO-feature, Capture One 4 finns än så länge bara i LE-utgåva.

Phase Ones eget forum är rätt bra i sammanhanget, http://forum.phaseone.com/

/Jimmy

Då förstod jag dig rätt. Jag har inte sett denna funktion i Capture One 4 LE, det skulle vara om man hittar någon genväg via EOS Utility som är Canons eget program för denna funktion som gör att man kan öppna bilden i Capture One så fort den kommit över till datorn.

/Jimmy

Jag la lite tid på att experimentera och kom fram till att det går att göra om man går via EOS Utility.

Jag är på semester just och har testat på min bärbara mac, men jag misstänker att inställningarna är desamma på PC.

1. Starta EOS Utility
2. Välj Preferences -> Linked Software och ställ in Capture One 4 som länkad mjukvara.
3. Starta Remote Shooting/Camera settings i EOS Utility.

Tar du nu en bild kommer den automatiskt att komma upp i Capture One, möjligen får du ställa in Capture One att jobba mot den katalog du sparar bilderna i, men det borde fungera automatiskt.

/Jimmy

Det gick sådär. Tror mitt problem är att de program som kom med D60n är så gamla att de inte funkar ok tillsammans med Vista. Fick något felmedelande när jag installerade programmen. Har i alla fall hittat programmet RemoteCapture och jag kan trycka av kameran genom det via datorn men sedan hönder inget den bara tänker o tänker tills man får ge upp. Finns det någon nyare versinon att få tag på gratis eller har någon något annat tips?

Testa att ladda ned senaste version av Canon EOS Utility från Canons hemsida, om inte annat finns det med i "program" och du tittar på någon av Canons senare EOS-kameror.
Jag sitter på tåget själv just nu och har ingen möjlighet att titta på det, men efter vad jag kunde hitta på nätet krånglar EOS Utility rätt ofta med Vista (och vilka program gör inte det....), men det ska tydligen finnas en uppdatering att hämta hos Canon som får det hela att funka.

Jag har inte kunnat bekräfta att EOS Utility har full kompabilitet med D60, men det verkar funka när man söer på nätet.

/Jimmy

ANNONS
Götaplatsens Foto