Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild strl-interpolering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgen hagg

Aktiv medlem
A.
Om vi säger att jag har en bild som är alldeles för liten ex:strl:10*8,och har upplösning 90,hur ska jag då gå tillväga för att göra den större.

B.
om jag har en bild strl:10*8 men har upplösning 300?

Jag ska alltså förstora dessa t typ a4 strl!?

jorgen hagg skrev:
A.
Om vi säger att jag har en bild som är alldeles för liten ex:strl:10*8,och har upplösning 90,hur ska jag då gå tillväga för att göra den större.

B.
om jag har en bild strl:10*8 men har upplösning 300?

Jag ska alltså förstora dessa t typ a4 strl!?

Jag antar att du med 10*8 menar centimeter.

Cm är inget relevant mått så länge bilden finns i datorn.

Det är först när man ska skriva ut bilden som man snackar om utskriftsformat i cm.

En bilds storlek mäts i pixlar.

Om du ska skriva ut en bild i A4 storlek lär du nog helst ha en upplösning på minst 2300*1700 px.

Det där är i och för sig en uppskattning från min sida. Det är den ungefärliga upplösningen från en 4Mp kamera.

mvh

Senast ändrad:
Precis som Lasse skrev så har bilden ingen upplösning eller storlek förrän den ska skrivas ut på antingen papper eller på skärmen. Upplösningen är helt enkelt ett mått på hur stora du gör pixlarna på papperet eller skärmen: ju fler pixlar per cm desto skarpare bild ("högre upplösning"), men samtidigt blir bilden mindre.

Du har alltså tre parametrar som påverkar varandra: antal pixlar, upplösning och storlek. Du kan bara låsa en av dem i taget. Förhållandet är linjärt emellan dem. Här är några enkla formler:

(Se bara till at jobba med samma enheter hela tiden: antingen inch eller centimeter!)

pixlar = upplösning * storlek
upplösning = pixlar/storlek
storlek = pixlar/upplösning

90 dpi = 36 pixlar/cm ->
pixlar höjd = 36*10 = 360
pixlar bredd = 36*8= 288

300 dpi = 120 pixlar/cm ->
pixlar höjd = 120*10 = 1200
pixlar bredd = 120*8= 960

I ditt fall (A4 c:a 20x30 cm):
storlek = 30 cm = pixlar/120 - > 3600 pixlar
storlek = 20 cm = pixlar/120 - > 2400 pixlar

Bilderna måste alltså skalas om till 3600x2400 pixlar för att de ska skrivas ut med 120ppcm/300 dpi) på 30x40 cm.

Fall A: Om du alltså vill ha en 10 cm hög bild med 90 dpi att bli 30 cm hög med 300 dpi upplösning så måste du öka antalet pixlar med faktor: 30/10*300/90 = 10, d.v.s. skala om bilden med 1000%

Fall B: uppgiften överlåtes till läsaren som övning.

/Olle

Senast ändrad:
ofu skrev:
[B
I ditt fall (A4 c:a 20x30 cm):
storlek = 30 cm = pixlar/120 - > 3600 pixlar
storlek = 20 cm = pixlar/120 - > 2400 pixlar

/Olle [/B]

Men nu anser ju jag att det går att skriva ut mindre bilder än så i A4.

3600*2400 är ju en helt godtycklig rekommendation.

Lasse H skrev:
Men nu anser ju jag att det går att skriva ut mindre bilder än så i A4.

Självklart går det att skriva ut mindre bilder på A4. Men i Jörgens exempel ville han skriva ut med exakt 300 dpi, så jag ville inte krångla till det.

Men om vi ska krångla till det ytterligare lite:
Det råder en total förvirring mellan "dot per inch" och "pixlar per inch". En pixel motsvarar en grupp med flera "dots", så det är bara slöseri med datorkraft att skriva ut en bild med samma upplösning som skrivare - den kan inte använda informationen ändå. Jag brukar köra med faktor 4: om skrivaren har 2400 dpi upplösning så skriver jag inte ut bilden med mer än 2400/4 = 600 pixlar per tum. En sublimeringsskrivare eller lambdautskrift skriver däremot pixlar med full radiometrisk upplösning och där ligger den spatiella upplösningen på papperet mellan 200-400 ppi.

/Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto