Annons

Bilder från Irak

Produkter
(logga in för att koppla)
Fruktansvärt ! Fan vad fel ute USA är när dom åker runt och krigar... Hela EU borde bojkotta USA !

:eek:(

hagdahl skrev:
En del bilder bör undvikas av känsliga.

http://www.fotos.geschichtsthemen.de/iraq-war/iraq.htm

Krutstarka bilder som faktiskt ger en rättvis bild som jag ser på det!

Tråkigt att man bara ägnar dem så kort tid,, frågan blir ju om det påverkar oss att se detta? Vi borde ju bli väldigt påverkade! Några av oss blir säkerligen det MEN det är hemskt att säga men jag tror inte att så många stannar till så länge,,,

Sådana bilder borde fylla gallerierna som idag enbart visar fram "konseptuella och innehållslösa" (nu satte jag det på sin spets:)arbeten,,
Med bilderna utanför pc,n på väggen i stora strl, DÄR berör dem mig mest och bäst!!

Mvh Niclas.

IRONI tror jag att det var, inget att haka upp sig på! Kanske Du Patrik också skrev i ironi:)

Mvh Niclas.

Absolut inte ironi. Jag är emot USA´s inblandning i oroshärdar världen över. Fel att agera världspolis anser jag. Se på opinjonen i världen . Allt fler länder ifrågasätter USA´s sett att hantera saker på ett sett som gagnar dem själva. Jag har aldrig sagt att jag är en Sadamanhängare.

Om det inte funnits olja i Irak t.ex. Vad hade hänt då ?

Jag vill se en fredligare värld med färre "Rambo´s ".

//patrik

Nog inte många som är oeniga med det!

Men jag tror nog att det Torbjörn menade var ironiskt och inte så mycket att reta upp sig på:)

Mvh niclas

SiPaMoId skrev:
Nu är du lite onyanserad. Det var ju inte precis så jag menade...

:eek:(

Eh, är jag onyanserad? Än du då:

"Fan vad fel ute USA är när dom åker runt och krigar... Hela EU borde bojkotta USA !"

Okej då, med risk för att dra igång en politisk debatt som nog trots allt inte hör hemma här.

Jag är inte heller odelat positiv till att USA agerar världspolis som du kallar det men vem skall göra det då, FN? Eller, haha, EU, som inte ens kan hålla ordning på sin egen bakgård.

Men jag är rätt tacksam för att USA agerade "världspolis" under andra världskriget och kom till Europas undsättning. Likaså tror jag att ett antal länder i Asien är tacksamma för att USA tog sig an Japan. Vidare är nog ett antal Syd-Koreaner glada för att USA la sig i den konflikten och det kan tänkas att en del i norrra Korea är ledsna för att de inte gick längre. Vietnam då? Tja, det är numera en kommunistisk diktatur som bl.a. avrättade sisådär 60 människor förra året, var det bra så?

Vad gäller Europa så är åtminstone jag glad för att USA envisades med att hålla Sovjetunionen stången här och det är direkt patetiskt att det var USA som var tvungen att ta initiativet till att ingripa i förra Jugoslavien. Och jag tror inte det var Nordsjöoljan som lockade ...

Jag hade önskat att det fanns en annan, internationell kraft som kunde åka runt och agera världspolis men i brist på det får USA duga.

SiPaMoId skrev:
Om det inte funnits olja i Irak t.ex. Vad hade hänt då ?

Hade det inte funnits olja i regionen hade allting varit annorlunda. Exempelvis hade inte Saddam (om han hade varit diktator i ett oljelöst Irak) invaderat Kuwait 1990 varför det är tämligen ointressant att spekulera som SiPaMoId gör i det citerade inlägget.

Om vi lämnar politiken för ett tag (eller varför inte hellt och hållet) och koncentrerar oss på bilderna. Det är ju faktiskt därför vi är här, eller?

Jag personligen är väldigt imponerad av dessa krigsfotografer som under väldig press och ofta med fara för sitt eget liv inte bara tar bilder utan dom tar också bra bilder som kan påverka oss.

Det har väll kanske blivit lättare nu med de tekniska framsteg vi har gjort, men tänk er att vara krigsfotograf under världskrigen.

Kan i detta sammanhang tipsa om en bra bok "Great Photagraphers of World War II" mycket fin och tänkvärld bok som inte vinklar det så mycket utan har bilder från båda sidor.

tormig skrev:
Vietnam då? Tja, det är numera en kommunistisk diktatur som bl.a. avrättade sisådär 60 människor förra året, var det bra så?

Hmmm är det värre att man avrättar människor i en kommunistisk diktatur än en marknadsdiktatur???

Jag tycker att ett land som avrättar sina medborgare på löpande band borde ha väldigt väldigt svårt att agera samvete för världen.

Det är väl bara att inse att oljan var det som spelade roll i Irak konflikten, hade storebror brytt sig om massförstörelse vapen så hade vi nog sett en massa Cowboys i Nordekorea vid det här laget...
Men som sagt nu var det oljan som spelade roll o det ledde till att USA nu har en fin liten lydnation med fantastiska oljeresurser - ganska bekvämt skulle jag tro :)

Bilden med pansarvagnen som kör över en bil är ju störtskön om man får använda uttrycket i dessa sammanhang.
Här kommer USA och kör över allt i sin väg.. och äter CHIPS!

--------
med reservation för synfel
--------

Tycker inte de var speciellt imponerande. Det är alldeles för många, skulle behövas nån som sållar åt fotografen. Det finns några rätt bra bilder, men de försvinner i mängden mediokra.
Sedan saknar jag information om dem. Vad händer, vad heter personerna på bilderna, var, när, hur, varför. De är inte tillräkligt starka för att jag klarar mig utan det.

ZoMbiE skrev:

...
Det är väl bara att inse att oljan var det som spelade roll i Irak konflikten, hade storebror brytt sig om massförstörelse vapen så hade vi nog sett en massa Cowboys i Nordekorea vid det här laget...
Men som sagt nu var det oljan som spelade roll o det ledde till att USA nu har en fin liten lydnation med fantastiska oljeresurser - ganska bekvämt skulle jag tro :)

USA skulle nog utan tvekan dänga på dom för den sakens skull om det skulle gå lika lätt som i Irak. Nordkorea skulle troligen bjuda på långt mycket mer motstånd.

hagdahl skrev:
En del bilder bör undvikas av känsliga.

http://www.fotos.geschichtsthemen.de/iraq-war/i raq.htm

Been there, done that, seen all this before!
Ett krig är sig likt, det är alltid 3:e parten ( civila) som får ta smällen.

Jo tyvärr, men om jag inte minns fel fick ett oräkneligt antal tusen soldater sätta livet till i båda Irak-krigen, men det är ju människor det med...

ANNONS
Götaplatsens Foto