Annons

Bilderna blir mörka efter överföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Dicken1.0

Ny medlem
Jag har problemet att mina bilder ser ljusa och fina ut i kameran, även fast jag har satt ner ljusstyrkan på displayen, men sedan när jag för över dom till datorn så blir dom jätte mörka. Har brännt ut en skiva ´med bilder som en bekant kollade på och dom var mörka även på hennes dator. Finns det några knep för att ställa detta till rätta. Jag fotar med en Nikon D80.

Om du kör RAW-bilder och fotograferar med en bildkontroll som ökat ljusstyrkan kommer det se ljusare ut på skärmen och i Capture NX2 och View NX. Alla andra RAW-konverterare kommer strunta i dina inställningar.

/Karl
PS. Monitorkalibrering är annars en halv vetenskap och kräver hårdvara för att lyckats.

Jag har problemet att mina bilder ser ljusa och fina ut i kameran, även fast jag har satt ner ljusstyrkan på displayen, men sedan när jag för över dom till datorn så blir dom jätte mörka. Har brännt ut en skiva ´med bilder som en bekant kollade på och dom var mörka även på hennes dator. Finns det några knep för att ställa detta till rätta. Jag fotar med en Nikon D80.

Att det ser bra ut på displayen är som sagt inte alltid någon bra vägledning. Inte heller att det ser dåligt ut på andra datorer. Du måste ha en kalibrerad skärm för att kunna avgöra. Histogrammet är också en bra vägledning.

/Karl
PS. Monitorkalibrering är annars en halv vetenskap och kräver hårdvara för att lyckats.

Halv vetenskap? Köp en kalibrator med vidhängande program, installera programmet, anslut kalibratorn, följ anvisningarna på skärmen. Mycket svårare än så är det inte.

Stefan

Halv vetenskap? Köp en kalibrator med vidhängande program, installera programmet, anslut kalibratorn, följ anvisningarna på skärmen. Mycket svårare än så är det inte.

Stefan

Då har du profilerat skärmen och det är faktiskt inte alls säkert att resultatet blir bättre, om skärmen är riktigt dålig kan du få ett riktigt dåligt bitdjup.
Kalibrerar du sRGB för webpublicering är det bara en åttondels vetenskap, om du dock profilerar för tryck så finns det massvis med standarder som i bästa fall är standariserat inom ett land. Vid all kalibrering är också rumsljuset långt ifrån försumbart.

Fast din kalibrator tar kanske hänsyn till alla dessa parametrar och i så fall är jag grymt intresserad av vilken kalibrator du har.

/Karl

Min Colormunki är så lättskött att vem som helst klarar den, den mäter också omgivande ljus och kan också enkelt skapa profiler för skrivare.

Nu skickar jag inte in bilder till tryck men den bild jag ser på skärmen blir vad som kommer ut på mina skrivare.
Liksom att jag kan känna mig säker på att mina webbilder har rätt färger.

Och det täcker in mina behov.

Min Colormunki är så lättskött att vem som helst klarar den, den mäter också omgivande ljus och kan också enkelt skapa profiler för skrivare.

Nu skickar jag inte in bilder till tryck men den bild jag ser på skärmen blir vad som kommer ut på mina skrivare.
Liksom att jag kan känna mig säker på att mina webbilder har rätt färger.

Och det täcker in mina behov.

Jag har en Pantone X-Rite/GretagMacbeth Huey Pro...den är rätt simpel o saknar dom mest avancerade inställningsmöjligheterna men för en amatör är den klockren...det går nästan inte att göra fel med den plus att har man den inkopplad i en USB port så mäter den omgivningsljuset vid jämna mellanrum och justerar skärmen kontenueligt efter det....man kan även ställa in så att den säger till automatiskt vid jämna mellanrum när det är dags för ny kalibrering...som sagt väldigt enkel/basic kalibrator men är väldigt smidig,lättförstådd och ger utmärkt resultat för den som inte vill lägga en förmögenhet på kalibreringsutrusting eller behöver dom mest avancerade inställningsmöjligheterna.

http://www.thinkcamera.com/news/article/mps/uan/486

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/pantone_huey.htm

Då har du profilerat skärmen och det är faktiskt inte alls säkert att resultatet blir bättre, om skärmen är riktigt dålig kan du få ett riktigt dåligt bitdjup.

Det är så i de flesta program att du får hjälp att kalibrera den också, till exempel i program till Spyder eller EyeOne. Men om din skärm är så dålig bör du nog inte använda den för bildbearbetning. En lösning som fungerar är att kalibrera skärmen till Native whitepoint. Då slipper du de posteriseringstendenser som du antagligen refererar till.

Kalibrerar du sRGB för webpublicering är det bara en åttondels vetenskap, om du dock profilerar för tryck så finns det massvis med standarder som i bästa fall är standariserat inom ett land. Vid all kalibrering är också rumsljuset långt ifrån försumbart.

Fast din kalibrator tar kanske hänsyn till alla dessa parametrar och i så fall är jag grymt intresserad av vilken kalibrator du har.

/Karl

Tror du missförstår hur man kalibrerar/profilerar en skärm. Du försöker inte få skärmen att matcha en skrivar- eller tryckprofil. För det första behövs det inte, det är vad man har korrekturinställningarna i Photoshop till för. För det andra kräver det en riktigt bra skärm för att man ska klara av det. Ibland räcker inte ens det. Mina skärmar kan inte matcha hela det omfång jag får ut på min bästa skrivare, tyvärr.

Att rumsljuset har en stor inverkan har du dock alldeles rätt i. Det är något som de flesta inte tar hänsyn till, men som spelar en stor roll.

Stefan

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto