Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna blir röda! (hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosa Rebell

Aktiv medlem
Hej
Jag har märkt att när jag försöker fotografera med min Z2 när det är lite mörkare så blir bilderna väldigt röda. De blir helt förstörda.
Bilderna blir inte röda om jag fotograferar med blixten.
Jag har kollat runt i inställningarna men jag har ej hittat något.
Vi har precis fått gäster vilket gör att det är ganska tråkigt att kameran är "trasig".
Den funkar ok i dagsljus.
Jag har btw ganska stora problem med autofocus.

Tack på förhand

Det låter som om du fotograferar inomhus i glödljus utan blixt. Stämmer det?

Glödljus är mycket varmare än dagsljus. Det skall vara så.

Leta efter vitbalansfunktionen i kameran och ställ den i glödljusläge.

Hej Erik

På vilket sätt har du problem med autofokusen? Är det i svagt ljus eller är den störig i allt sorts ljus?

Ja, precis :)
Med vitbalansen kan jag ställa in
Cust. set
cust recall
auto
preset

Kan du förklara de olika lägena?

Ja det är när det är lite mörkare men även allmänt som jag har lite problem med autofocusen.
Dessutom brukar det bli ganska mycket brus...

Jag måste ge en eloge (stavning?!) för så snabba, bra och vänliga svar!
tack

Prova dig fram.....eller, ve och fasa. i väääärsta fall får du helt enkelt ta fram manualen.....

Bruset beror troligtvis på att kameran ställer in ett annat ISO-tal, som därmed ger mer brus

// Anders

När du har preset valt så kan du på något sätt bläddra mellan de olika förinställda alternativ som finns i kameran. Välj tungsten om du plåtar i glödljus.

Ett annat alternativ är att köra auto. Då skall det i alla fall inte bli rött.

Först av allt. Jag har inte använt Z2 så det är risk jag är ute och cyklar om jag är mer exakt.
Försöker bumpa tråden lite bara, och få frågan lite mer precis.

Vitbalans för glödlampor är svårt i början så ge inte upp så löser det sig med tiden.

Det verkar som kameran medger finare inställning av vitbalansen och det bör det framgå hur du gör om du läser instruktionsboken

Du kan också helt enkelt testa dig fram. Det kräver att du har tålamod en bra stund. Det har inte alla så jag förstår om det tar emot. Men det är ett tips. Testa olika vitbalansinställningar och kolla vad som blev bra. Då vet du sen bättre nästa fototillfälle.
Det knepiga är att exponeringsinställningar påverkar en del också.

Autofokus

Jag misstänker jag förstår men ändå frågar jag. Vad är problemet med autofokusen? Det kan dels bero på att du inte har koll på hur bländaren fungerar så bilderna inte blir som du trodde.. Eller så är det att du behöver ha mer koll på hur AF- sensorerna funkar. (ja jag vet inte exakt hur just din kamera är uppbyggd men jag kallar det så för enkelthetens skull)

.

Jag har förståt hur jag fixar vitbalansen nu. det var olika symboler som jag får kolla upp vad de betyder...
tack för all hjälp

jimh skrev:

Ett annat alternativ är att köra auto. Då skall det i alla fall inte bli rött.

Kanske jag är ute och cyklar men automatisk vitbalans är nog OK med blixt. Bara glödlampor däremot undrar jag om auto fungerar så bra. Men jag kan ha fel där

Senast ändrad:
Ehh, inte jag heller.

Erik, hur var det med autofokusen förresten?

Sen kom jag att tänka på om du har något bildbehandlingsprogram som Photoshop. Det är absolut bäst att få bilden så bra som möjligt i kameran. Men lite kan man justera sen också.

Fortsätter att cykla lite nu kanske tror mig minnas att vid vitbalansering förstärker kameran den röda färgkanalen, vilket ger rött brus.istället. "Damm och repor" på den röda färgkanalen kan ta en dust med det bruset.

Auto vitbalans behövs ju just när man plåtar utan blixt. Med blixt kan vitbalansen stå i blixtläge. (På de kameror jag träffat på. Din modell har jag inte provat.)

ANNONS
Götaplatsens Foto