Annons

Bildhantering i Mac - fråga om program

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_Sven

Aktiv medlem
Hej,
Jag har äntligen beställt en iMac efter att alltid kört PC. Nu skulle jag behöva lite goda råd så att jag inte gör bort mig i programvalen.

Från PC är jag är van att använda Elements där integrationen mellan bildvisning och bildredigering fugerar bra. För att redigera bilder vill jag gärna fortsätta att använda Elements.

Vad jag förstår ingår dock inte Elements Album till Mac utan har där ersatts av Bridge. Men där saknar man ju möjlighet att göra tidslinjer och visningsalbum mm som ju är familjevänligt och trevligt. Men detta har jag kanske missuppfattat? iPhoto kommer med gratis till iMac, men jag har ingen aning om hur väl det presterar.

Skulle vara grymt tacksam om någon vill dela med sig om sina erfarenheter om en bra kombination för bildsortering/visning och Bildredigering i Mac miljö. Jag vill inte satsa typ 15000:- på proffsprogram som CS4. Men ett par tusenlappar är förstås helt okej.

1. Elements + iPhoto?
2. Elements + Bride?
3. Elements + Aperture?
4. Någon helt annan kombimation?

Hälsningar Niklas

Det vanliga

Jag använder nog de flesta funktioner i Elements. T ex korrigering av färger, mättnad och kontrast, rätar upp horisonter, ändrar storlek mm. Dessutom gillar jag att göra bildcollage och montage av olika slag t ex julkort och födelsedagskort. Skulle väl egentligen vilja ha CS3 så jag fick kurvor och HDR också.

Niklas

Hej,
Jag har äntligen beställt en iMac efter att alltid kört PC. Nu skulle jag behöva lite goda råd så att jag inte gör bort mig i programvalen.

Från PC är jag är van att använda Elements där integrationen mellan bildvisning och bildredigering fugerar bra. För att redigera bilder vill jag gärna fortsätta att använda Elements.

Vad jag förstår ingår dock inte Elements Album till Mac utan har där ersatts av Bridge. Men där saknar man ju möjlighet att göra tidslinjer och visningsalbum mm som ju är familjevänligt och trevligt. Men detta har jag kanske missuppfattat? iPhoto kommer med gratis till iMac, men jag har ingen aning om hur väl det presterar.

Skulle vara grymt tacksam om någon vill dela med sig om sina erfarenheter om en bra kombination för bildsortering/visning och Bildredigering i Mac miljö. Jag vill inte satsa typ 15000:- på proffsprogram som CS4. Men ett par tusenlappar är förstås helt okej.

1. Elements + iPhoto?
2. Elements + Bride?
3. Elements + Aperture?
4. Någon helt annan kombimation?

Hälsningar Niklas

Bridge ingår inte i din nya Mac, det ingår i Adobe CS sviten. iPhoto däremot får du på köpet. Det är helt ok för att tagga, visa och sortera bilder. Redigeringsmöjligheter finns också, men de är ganska bleka när man jämför med Aperture och Photoshop.

iMovie, iDVD, iTunes och iWeb ingår väl också om jag inte minns fel?

Om du vill ha möjlighet till kraftfullare redigeringsmöjligheter kostar det som vanligt pengar. Jag kör Aperture och Photoshop för mitt behov. Annars är ju Gimp ett program som fått ganska stor uppmärksamhet och är dessutom helt gratis.

Lycka till!

Har inte testat det själv så jag har egenligen ingen aning om vad detta är för något... ;)
http://www.pixelmator.com/

Adobe har ju för övrigt ganska sjyssta studentpriser, så det kanske kan vara värt att registrera sig på nån kurs bara för att kunna köpa studentutgåvan... Bara en tanke...

En sak du bör ha i åtanke när det gäller iPhoto är att det är värdelöst när det kommer till RAW-bilder. iPhoto kan läsa och importera filen, men den konverteras till .jpg utan att du får någon chans att göra några som helst "raw-justeringar".

Så kör du med raw är det Aperture eller Lightroom som gäller. Båda finns som 30-dagars trialversioner.

Jag kör Fotostation på min mac och tycker det funkar riktigt bra. Tyvärr är det lite dyrt att köpa (599USD). Men det är ett riktigt bra program. Jag har version 5 (och inte pro) men nu finns ver 6. Om du vill kan du ladda ner en testversion på hemsidan (www.fotoware.se) som gäller i 30 dagar. Notera att det inte är ett bildredigeringsprogram utan en bildvisare/organiserare.

Jag kör det ihop med CS3 men det funkar säkert bra ihop med även Elements tex.

Tack för alla tips. Gör Lightroom och Aperture ungefär samma jobb och att det är en smaksak vilket man väljer?

Mitt tips - LR

Mitt personliga tips är att du kör Lightroom.
Om du har den nyaste versionen av Elements så kan du överföra licensen från Windows till OS X.

Jag kör själv med en MacBook, plåtar enbart i RAW, och använder nästan uteslutande LR (2.2) för bildredigering.

Tycker att det är en kanontrevlig kombination.

En sak du bör ha i åtanke när det gäller iPhoto är att det är värdelöst när det kommer till RAW-bilder. iPhoto kan läsa och importera filen, men den konverteras till .jpg utan att du får någon chans att göra några som helst "raw-justeringar".

Så kör du med raw är det Aperture eller Lightroom som gäller. Båda finns som 30-dagars trialversioner.

Vilken version av iPhoto pratar du om. I iPhoto '08 kan man göra en hel del justeringar i råfiler. Mitt råd är att börja med att utforska iPhoto '08 eller iPhoto '09.

Vilken version av iPhoto pratar du om. I iPhoto '08 kan man göra en hel del justeringar i råfiler. Mitt råd är att börja med att utforska iPhoto '08 eller iPhoto '09.

Då får jag ta och ställa mig i skamvrån en stund. Du har helt rätt.

Fast den redigerade filen sparas ändå som en JPG, åtminstone enligt hjälpen för iPhoto '09:

Arbeta med bilder i RAW-format
Om kameran har en RAW-inställning kan du spara varje liten detalj som en del av själva bildfilen genom att ta bilder i RAW-format. I iPhoto importeras bilder i RAW-format precis som andra bilder och ordnas intill övriga bilder. Du kan redigera RAW-bilder med avancerade verktyg som ger dig de funktioner du behöver för att skapa perfekta bilder.
[...]
Första gången du redigerar en bild i RAW-format i huvudfönstret i iPhoto visas RAW-symbolen längst ner i fönstret.
När du redigerar en bild i RAW-format och klickar på Klar tillämpar iPhoto de ändringar du gjort i RAW-bildinformationen och sparar informationen som en JPEG-fil (den ursprungliga RAW-filen ändras inte). Du kan spara redigeringar av en RAW-bild som en TIFF-fil eller skicka oredigerade RAW-filer till en extern redigerare.

Jag tycker Aperture är bra och inte så farligt dyrt om man pysslar med RAW. Det går visserligen ganska hårt åt grafikkortet, så det kan bli lurigt att köra det på vissa burkar. X3100 rekommenderas tex inte (av egen erfarenhet)

Lightroom är ett helt fantastiskt bra program och du kommer aldrig att ångra dig om du byter upp dig från Elements. Databasdelen är suverän och bildbehandlingsdelen likaså. Dessutom kan du köra det både på din mac och din pc om du vill ha båda kvar. Kamera & Bild har en test av råkonverterare i senaste numret och Lightroom vinner välförtjänt.

Inget fel på iPhoto dock - det följer med alla nya macar och är, i alla fall nästan, i klass med Photoshop Elements. Se nya Macworld som har en stor iPhotoskola i senaste numret. Då får du lite koll på vad programmet kan.

Nu har jag köpt Lightroom och ska installera det ikväll. Tack för tipsen, det var inte ens ett av mina alternativ från början. Ser fram emot att kunna använda RAW konverteraren och sorteringsfunktionerna. Finns det någon bra sätt att komma in i programmet så fort som möjligt t ex tutorials på nätet eller någon bok som anses bra?
Niklas

Nu har jag köpt Lightroom och ska installera det ikväll. Tack för tipsen, det var inte ens ett av mina alternativ från början. Ser fram emot att kunna använda RAW konverteraren och sorteringsfunktionerna. Finns det någon bra sätt att komma in i programmet så fort som möjligt t ex tutorials på nätet eller någon bok som anses bra?
Niklas

Lynda.com har många bra Lightroomtips men kostar pengar:
http://www.lynda.com/home/ViewCourses.aspx?lpk3=true

Det finns annars av Lightroomtips på nätet som t.ex. här:

http://www.photoshopuser.com/lightroom2/

Annars är det nog bäst att köpa en bok som t.ex. Scott Kelbys Lightroombok som är pedagogiskt upplagd.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609460

Läs också "Getting started"-boken som du får med programmet. Det "svåraste" med Lightroom är att förstå Library-funktionen, men sätter du dig in i den och har en genomtänkt mappstruktur kommer du att bli rikligt belönad.

ANNONS
Götaplatsens Foto