Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildkaviltet och brus, D200 vs D2X ?
- Trådstartare erro.se
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
Enligt de tester som gjorts i olika fototidningar och på webben ska bildkvaliteten hos D200 vara nästan helt identisk med D2X på lägre iso-tal. På högre känsligheter har D200 ett övertag med mindre brus.
Så vad gäller bildkvalitet verkar det inte finnas skäl att välja D2X. Men däremot får du en snabbare, robustare kamera med bättre autofokus om du väljer D2X. Allt handlar om vad man prioriterar.
Så vad gäller bildkvalitet verkar det inte finnas skäl att välja D2X. Men däremot får du en snabbare, robustare kamera med bättre autofokus om du väljer D2X. Allt handlar om vad man prioriterar.
picturethis.se
Aktiv medlem
dX
Jag kommer just från ett bröllop i Göteborg.
Det regnade en hel del mellan transporten från kyrkan å festplatsen.
Jag "låtsades som det regnade" och plåtade på med min D2X. Inga problem - ännu.
D200 är väl oxå ganska väderskyddad?
Jag kommer just från ett bröllop i Göteborg.
Det regnade en hel del mellan transporten från kyrkan å festplatsen.
Jag "låtsades som det regnade" och plåtade på med min D2X. Inga problem - ännu.
erro.se
Aktiv medlem
Tack för svaren.
En D2X ligger inte inom mina ekonomiska ramar, vilket däremot en D200 skulle kunna göra. Jag har däremot möjlighet att låna en D2X en hel del och kan alltså prova den rätt grundligt. Däremot vore det ju trist om en D200 senare skulle visa sig betydligt sämre vad gäller just bildkvalitet och brus.
Att D2X är proffsmodellen med alla dess fördelar inser jag. En D200 är säkerligen mer än nog åt mig.
Fler synpunkter eller erfarenheter?
En D2X ligger inte inom mina ekonomiska ramar, vilket däremot en D200 skulle kunna göra. Jag har däremot möjlighet att låna en D2X en hel del och kan alltså prova den rätt grundligt. Däremot vore det ju trist om en D200 senare skulle visa sig betydligt sämre vad gäller just bildkvalitet och brus.
Att D2X är proffsmodellen med alla dess fördelar inser jag. En D200 är säkerligen mer än nog åt mig.
Gip
Aktiv medlem
Ja brusbilderna på D2x är inte skojiga...över 800 är dom i princip helt obruksbara.
Tyvärr vet jag inte hur det är med D200, men är det lika illa där så är det inte mycket idé att fota med höga isotal....det är skit när man som jag undviker blixt in i det sista...
Jag kan inte tekniken, men det är trist när dom blir bättre på en D50 äb en D2x.
Tyvärr vet jag inte hur det är med D200, men är det lika illa där så är det inte mycket idé att fota med höga isotal....det är skit när man som jag undviker blixt in i det sista...
Jag kan inte tekniken, men det är trist när dom blir bättre på en D50 äb en D2x.
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Re: dX
Självklart! det är nog alla framtida kameror från nikon, snart också objektiven har jag hört
picturethis.nu skrev:
Självklart! det är nog alla framtida kameror från nikon, snart också objektiven har jag hört
ThomK
Avslutat medlemskap
erro.se skrev:
Tack för svaren.
Du borde väl veta under vilka omständigheter du kommer att ta dina bilder, så valet av kamera borde inte vara ett problem om den ekonomiska situtiationen styr ditt val, så varför fråga???
/Thomas..
erro.se
Aktiv medlem
ThomK skrev:
Du borde väl veta under vilka omständigheter du kommer att ta dina bilder, så valet av kamera borde inte vara ett problem om den ekonomiska situtiationen styr ditt val, så varför fråga???
/Thomas..
Som jag skrev ovan så har jag möjlighet att låna en D2X, och frågan är då hur mycket dess bilder skiljer sig från D200 (som jag inte kan låna).
Lite som att låna en Saab för att få veta hur en Volvo är kanske. Det bästa vore ju förstås att kunna ha tillgång till alla de kameror man vill testa i ett antal dagar, men det är ju svårare. Nu finns en situation där jag kan få tillgång till en D2X, och frågan är du hur den är jämfört med D200. Eftersom D200 är "lillebror" till D2X så borde handhavandet vara något så när likartat, och av det lilla jag kännt på båda kamerorna så verkar det stämma. Frågan är då hur bildresultatet skiljer.
erro.se
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Ett gott råd-köp d200
Mikael
Jag vet, jag skulle säkerligen bli nöjd med den.
Men jag är ju (tyvärr) den där testande typen...
Och så finns ju Canons 30D. Bättre brusegenskaper, men väger det tyngre än Nikons handhavande och ergonomi?
Återigen: ett hands-on test under några dagar vore ypperligt, men vet inte hur jag ska ordna det.
Och vad händer inom någon månad? D80 är redan presenterad, vad visar Canon under Photokina?
Visst, man kan ALLTID vänta på nästa modell. Det gäller bara att bestämma sig när det finns något som är tillräckligt bra till ett tillräckigt bra pris. Och där ligger nog både D200 och 30D i dagsläget.
macrobild
Avslutat medlemskap
Robert
Jag har haft d2x från första dagen den kom.
Du kan läsa min tråd här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843&highlight=test+d2x
Nu har det gått en tid, kameran är dyr och d200 är likvärdig.
Varför slänga ut massa pengar?
Mikael
Jag har haft d2x från första dagen den kom.
Du kan läsa min tråd här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843&highlight=test+d2x
Nu har det gått en tid, kameran är dyr och d200 är likvärdig.
Varför slänga ut massa pengar?
Mikael
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Kommer du att skjuta mkt över ISO 800, då skulle jag titta på Canonen.. Du kan ju säkert få klämma å känna på dem i ngn fotobutik..
Sen glöm inte objektiven, har du en bekant som har D2x så kanske Nikon är bättre, för då har du ju möjjlighet att testa objektiv också, kanske?
/Jon - som personligen inte skulle byta bort brusprestandan hos Canon för all ergonomi i världen, men då fotar han typ 90 % av hans "viktiga" bilder på ISO 1600, å 5 % på ISO3200.. =)
Sen glöm inte objektiven, har du en bekant som har D2x så kanske Nikon är bättre, för då har du ju möjjlighet att testa objektiv också, kanske?
/Jon - som personligen inte skulle byta bort brusprestandan hos Canon för all ergonomi i världen, men då fotar han typ 90 % av hans "viktiga" bilder på ISO 1600, å 5 % på ISO3200.. =)
Slowfinger
Aktiv medlem
Sedan finns ju alltid D80 som garanterat har lika bra bildkvalitet som D200 men till ännu lägre pris. Den är i princip en mindre robust (plasthus) D200 med lägre serietagningshastighet.
Och som sagt - Canon 30D är ett intressant alternativ till D200. Något sämre ergonomi, men billigare och lika bra bildkvalitet. På höga iso bättre bildkvalitet.
Och som sagt - Canon 30D är ett intressant alternativ till D200. Något sämre ergonomi, men billigare och lika bra bildkvalitet. På höga iso bättre bildkvalitet.
Mikke Sandberg
Aktiv medlem
Det gäller att bestämma när man ska ta steget fullt ut och sätta ner foten, annars får man stå på ett ben hela livet. Det är för de flesta av oss omöjligt att byta kamera, eller hela utrustningen, så fort någon kommer med någon ny "revolutionerande" kamera. Man måste bestämma sig för att det är dags och sen hålla sig till det beslutet. Lär man sig utrustningen ordentligt så bör man få ett bra resultat i alla fall. Fråga dig själv vilka krav du har. Byter du bil varje årsmodell? Byter du mobiltelefon så fort det kommer en ny? Byter du dator när det kommer en snabbare processor, även om det är en liten skillnad i praktiken? Nej, människan måste lära sig att vara NÖJD någon gång, eller hur??
Gip
Aktiv medlem
Jag förstår hur du känner.
Själv bestämde jag mig för en ny kamera då D200 kom ut, men jag vill alltid ha det bästa av det värsta så när jag hittade en beg D2x slog jag till.
Hade jag väntat på D200 (skulle ta ett halvår att få den) skulle jag fortfarande vara nyfiken på D2x.
Jag hade en enorm tur som hittade en beg.
Själv bestämde jag mig för en ny kamera då D200 kom ut, men jag vill alltid ha det bästa av det värsta så när jag hittade en beg D2x slog jag till.
Hade jag väntat på D200 (skulle ta ett halvår att få den) skulle jag fortfarande vara nyfiken på D2x.
Jag hade en enorm tur som hittade en beg.
Slowfinger
Aktiv medlem
Michailoff skrev:
Det gäller att bestämma när man ska ta steget fullt ut och sätta ner foten, annars får man stå på ett ben hela livet. Det är för de flesta av oss omöjligt att byta kamera, eller hela utrustningen, så fort någon kommer med någon ny "revolutionerande" kamera. Man måste bestämma sig för att det är dags och sen hålla sig till det beslutet. Lär man sig utrustningen ordentligt så bör man få ett bra resultat i alla fall. Fråga dig själv vilka krav du har. Byter du bil varje årsmodell? Byter du mobiltelefon så fort det kommer en ny? Byter du dator när det kommer en snabbare processor, även om det är en liten skillnad i praktiken? Nej, människan måste lära sig att vara NÖJD någon gång, eller hur??
Klokaste inlägget i teknikforumen på väldigt länge!