Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Mest visade bilden på FS idag är
denna . Den har 25802 visningar...och 10 kommentarer...tur att inte den har 50% kommentarer!
En liten kommentar bara till den bilden. Jag gillar den skarpt, men den (och några andra av de mest visade) är länkade från andra sidor och ger därför ingen bra bild om vilka bilder som folk FRÅN Fotosidan vill kolla på.

Vandraren skrev:
/Hasse - 80-tal givna, 150-tal mottagna.
Tror till och med att en ratio på 1,9 (80 givna/150 mottagna) är ovanlig här på fs.

Rätta mig den som kan.

Endast som referens: Själv har jag en relativt sett bra ratio på 0,6 (2700 givna/1600 mottagna) och då är jag ändå en aktiv medlem med många av mina bilder utvalda som favoriter.

Något att fundera på: Varför är man medlem, och på vilket sätt kan man bidra till att fs ska kunna vara ett effektivt forum även i framtiden?

Bara några tankar...

U

Artificiell skrev:

Något att fundera på: Varför är man medlem, och på vilket sätt kan man bidra till att fs ska kunna vara ett effektivt forum även i framtiden?

Jag är medlem för att ha ett forum att visa mina bilder i. Tycker folk dessutom om dem så pass att dom vill ge mig en kommentar om det så är det en bonus.

Om den kommentaren är en "Oj, vilken bra bild. Grattis!"-kommentar blir jag glad. Är det en mer genomtänkt kommentar som påpekar VARFÖR den är bra samt även vad som kunde vara bättre blir jag ännu gladare.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ett "effektivt" forum, men om alla bidrar med nyfikenhet och/eller kunskap kring fotograferande istället för att gnälla på "katt-/fågelbilder" samt slutar upp med såna "pretto"-fasoner man ser allt oftare i forumen så kommer det att fortsätta vara skitbra!

Med pretto-fasoner menar jag alla som menar att analogt är bättre än digitalt, storformat är seriösare än kompaktkamera, grynigt gatufoto är mer konst än naturfoto o.s.v.

"Ett fotografi (även foto) är en avbildning av verkligheten som skapats genom att ljus fångats på ett ljuskänsligt medium (en fotografisk film eller en bildsensor) i en kamera, antingen mekaniskt, kemiskt eller digitalt. Ordet fotografi kommer från grekiskans φως phos (ljus) och γραφίς graphis (pensel), d.v.s. att måla med ljus. En fotografisk bild kan vara svartvit eller i färg." - Wikipedia

Kanske blev lite OT nu men jag kunde inte låta bli.

/Hasse

Pretto-fasoner, korn, naket, katter, you name it, allt finns på fs. Inget att orda om. Dock väcker diskussionen en tanke om vad som får ett forum att överleva. Vissa (exempelvis trådskaparen) tycks tro att fs bara 'finns' och att det är till för att ge, medan andra tror att det behövs ett engagemang från så gott som samtliga aktiva. Fs är ju garanterat i graven när majoriteten tar mer än de får. Svårare än så är det inte. Ganska ineffektivt alltså.
U

gör som jag:
skriv ett löfte i profilen och lev upp till det
mitt är 1 given kommentar/dag och det funkar ta mej sjutton, oftast blir det både två och tre och fyra av bara farten eftersom det "tvingar" en att titta på en massa bilder

Och man kan alltid glädja sig själv med att även om man inte får kommentarer tillbaka i ratio 1:1 så har man iaf gjort andra personer lite gladare (om det var en bra bild man kommenterade) eller kanske gjort dem till en lite bättre fotograf (om det var en inte fullt lika bra bild man slängde en rad under)

och ett absolut krav jag har på mig själv är att min kommentarsbalans aldrig ska vara negativ (fler mottagna än givna)

Efter att ha sett statistiken på antal bilder, kommentarer etc. förstår jag att man ska vara glad över att någon har brytt sig att titta på bilden. Om man lyckas få lite kommentarer också ska man vara nöjd. Vissa bilder är exceptionella och därför kommenteras de ofta medans andra bara är bra bilder, men sånna finns det ju massor av. Sedan finns det ju tonvis med husdjursbilder och familjebilder tagna med pocketkamera som har mer sentimentalt värde än fotografisk brillians.

Jag håller med om att jag försöker hålla kvoten kommenterade/mottagna kommentarer över 1, just nu är den lite över 4 - så jag kan luta mig tillbaka. Sista dagarna har jag kommenterat 40-50 bilder och fått 5 nya själv, det är jag nöjd över.

Men just nu har jag inte några nya bilder sedan ett halvår tillbaka så de som tittar in hos mig flera gånger får inte se något nytt, det bidrar naturligtvis till att man inte får återkommande besökare.

Fast jag kan ju tycka att 100 visningar på en dag och ingen kommentar är lite trist för den som har tagit bilden. Något måste ju finnas att säga.

Många tycks tro att fs är till för att leverera, utan att tänka på att leveransen sker av andra medlemmar, som också vill ha leverans ;)

Moment 22 med andra ord, eller...?

U

Artificiell skrev:
Många tycks tro att fs är till för att leverera, utan att tänka på att leveransen sker av andra medlemmar, som också vill ha leverans ;)

Moment 22 med andra ord, eller...?

U

Tja, om man tror att man bara ska ta, och inget ge, då är det ju ett moment 22. Det som är trist tycker jag är när man försöker att hålla en positiv kommentardifferens, och anstränger sig en smula för att dessutom konstruktiva kommentarer, och det inte ger utdelning i att man får kommentarer själv. Efter ett tag tröttnar man på att anstränga sig.

162 givna och 65 mottagna. Inte fått nån kommentar på veckor. Det är lite trist. Undrar vart obalansen uppstår? Kanske på de "stora" som får så oerhört många kommentarar. Fast det är inte hela svaret. Många av dom är riktigt bra på att komm. andras bilder. Jag blev både oerhört glad och smickrat när t.ex. Ari kommenterade en av mina bilder. (Den kan räknas som 25 minst hihi)

En del ligger hos trådskaparen då.... det MÅSTE vara ett skämt att uppmana till att få kommentarer och endast själv komm. 2 bilder Om inte... ja så skrattar jag ändå.

Jag tittar på mycket bilder, -och skulle gärna kommentera mera. Känner dock att jag inte riktigt än har så mycket att tillföra. Men jag lär mig. Såklart om jag endast skulle titta i "Mjukstart" kanske jag skulle kunna komm. lite mera konstruktivt, - men det är inte så kul heller. (Jodå jag komm. bilder där också)

ANNONS
Götaplatsens Foto