Annons

Bildkvalitet ställs automatiskt till "norm"

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Vid snabbåterställning av D300 ställs bildkvaliten automatiskt till normal. Finns det något sätt att ändra på det? Det är lite störande att alltid beheöva ställa om bildkvaliten efter varje återställning.

En annan önskan vore att programläget ställs till något annat än "P". Finns några mjukvaruppdaeringar som löser detta?

Men varför behöver du göra en återställning så ofta?

Jag tror inte det går att lösa dina problem, idén med en återställning är att allt ska tillbaka till fabriksinställningarna.

Ställ in kameran som du vill ha inställningarna. Spar dessa under "bank för inpassade inställningar". Sätt ett namn som passar på vad du sparat.....Simsalabim, du behöver bara framledes trycka fram den bildinställningen igen så har du dina sparade värden.
Sedan kan du ju använda dig av snabbmenyn och där lägga in de variabler som du mest ändrar, ex ISO för att gå från auto ISO till manuell dito.
Mvh
JB

Ställ in kameran som du vill ha inställningarna. Spar dessa under "bank för inpassade inställningar". Sätt ett namn som passar på vad du sparat.....Simsalabim, du behöver bara framledes trycka fram den bildinställningen igen så har du dina sparade värden.

Och om jag lägger in det i banken för anpassade inställnignar så återställs det till mina egna värden när jag kör knappåterställingen? Ok ska prova detta, Suveränt! Tack så mycket.

Joel: Jag kör alltid en återställning varje gång jag börjar fota för dagen, på det viset vet jag att kameran är återställd med exponering/blixtkompensation etc

Na, jag vet inte vad du menar med knappåterställningen. Om du trycker på den så ställer ju kameran in fabriksvärdena. Vad du i stället skall göra att är ställa väljaren på din en
gen inställningsbank och trycka på OK. Då ställer kameran in sig på de värden du ställt in skall gälla i din bank.
Mvh
B

läser man ken rockwells "manualer" så ska man återställa före varje fototillfälle ifall man råkat ställa in något konstigt vid förra fototillfället och har glömt bort det..

läser man ken rockwells "manualer" så ska man återställa före varje fototillfälle ifall man råkat ställa in något konstigt vid förra fototillfället och har glömt bort det..

Jo kanske det. Jag har själv glömt bort vissa inställningar och plåtat med för hög iso etc. Men om man ändå kommer ihåg att göra en återställning. Borde man inte komma ihåg att kolla dom sakerna?

Jag har lärt mig det i alla fall, den hårda vägen.

Och vad i hela fridens dar säger att standardvärdena är bättre än dom befintliga inställningar. Det var det dumaste tipset jag någonsin hört. Jag har ändrat så många inställningar i kameran att jag inte vet vad som är standard i den, anledning till att jag har ändrat dom är att jag tycker bilderna blir bättre med mina inställningar.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto