Annons

Bildnamn från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Hej! Har en Nikon D80 och undrar om det finns någon inställning på kameran där man kan ändra namnet som bilderna döps till? I dagsläget döps dom till t ex "DSC_0363" det dåliga är att när man formaterar kameran och se börjat ta nya bilder så döps dom till samma namn. De resulterar i att de inte kan ligga i samma mapp förutom om man byter namn manuelt dvs. Man borde väl kuna ändra så dom bli döpta efter datum och tid man tog bilden eller något liknande? Eller hur gör ni?

Mvh Henke

Ändra så att kameran räknar kontenuerligt istället, det finns någonstans i menyn. Antingen så återställs bildräknaren, elelr så räknar den vidare, efter en formattering.

Det som jag däremot brukar irritera mig på är att kameran döper bilderna olika beroende på vilken färgrymd bilderna sparas i.

DSC_0363 blir det om sRGB används
_DSC0363 blir det om AdobeRGB används

Som följd blir det förvirring om man försöker sortera bilderna efter namn och förväntar sig att de därmed sorteras efter tiden de var tagna.

Man kan tycka: behöver man verkligen byta färgrymd så ofta?

Svaret är nej! Men! Om man byter till något Auto-läge byts färgrymden automatiskt till sRGB och därmed filnamnet. Det inträffar de gångerna jag ger kameran till någon annan för att att en bild på "den gröna rutan".

Varför i hela friden ska man ha olika namnformat beroende på färgrymden?

Senast ändrad:
Tackar så mycket för hjälpen. Hade inte den stora menytillgången inställt under skiftnycklen därför fanns den inte med. Men nu fixa det sig ..

Ett tips till ditt arbetsflöde är att köra batch rename på alla dina filer direkt efter att du tankat ur dem ur kameran. För mig personligen passar det bra, får mer ordning på bilderna.

T.ex, du har varit ute och fotat 100 skogsbilder. När du laddat över bilderna döper du om dem till "Skogsbilder_2007-11-05_001" osv. upp till 100. Tar bara några sekunder i anspråk och bespar dig mycket möda i det långa loppet.

gsol skrev:
Ett tips till ditt arbetsflöde är att köra batch rename på alla dina filer direkt efter att du tankat ur dem ur kameran. För mig personligen passar det bra, får mer ordning på bilderna.

T.ex, du har varit ute och fotat 100 skogsbilder. När du laddat över bilderna döper du om dem till "Skogsbilder_2007-11-05_001" osv. upp till 100. Tar bara några sekunder i anspråk och bespar dig mycket möda i det långa loppet.
Jag förstår att man kan förbigå problemet. Ännu enklare vore att döpa om alla filer till _DSC eller tvärt om till DSC_ istället. Även i Henriks fall skulle man kunna döpa om bilderna även om räkneverket började om hela tiden. Men det finns ju en inställning för att göra det! Varför ändrar kameran okontrollerat filnamnet i detta fall då? Det måste ju finnas en tanke bakom det men jag hittar den inte. :-/

Tack för tipset i alla fall! Ska börja göra det när jag får tag i min nya kamera (snart:)). Fast kanske inte enligt ditt förslag utan snarare döper om bilderna till tiden de var tagna: ÅÅÅÅ-MM-DD-TT.MM.SS-01 eller något. Det blir enkalre att sortera då. Mina bilder ligger redan i en mapp döpt till "ÅÅÅÅ-MM-DD_Skogsbilder". ;-) Nyckelorden kan ligga i IPTC istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto