Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildnumrering canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

vad jag vet så är det inte möjligt. Tyvärr. Skulle själv uppskatta en sådan funktion.

/Axel

Vill minnas att jag sett i annonser angivit hur många bilder som tagits.
Skulle det bara vara en uppskattning?

Hej!

Det du kan få fram är den filnumrering som finns till varje bild, men den går tyvärr att manipulera genom att byta minneskort, ändra mappning mm. Men rätt använd kan du ju hitta antalet där om du är säker på att du inte manipulerat numreringen.

Vad jag förstått kan man få fram det verkliga antalet exponeringar genom att lämna in huset på en auktoriserad canonverkstad.

Enligt uppgift lär Nikon ha en funktion som lägger in numreringen i EXIF-datan men det har inte Canon. Synd tycker jag.

/Arne

frostahill skrev:
Då är det i stort sett omöjligt att bedöma hur långt kameran gått. En liten konstruktionsmiss?

Nej, bara att Canon inte vill läna ut denna informationen, som t.ex. Nikon gör i exif.

Canonverkstäderna kan se med sin speciella mjukvara hur många exponeringar som kameran gått.

På 1D-modellerna går det att se, oavsett hur du nollställer bildräkeverket. För de modellerna har det i exif-informationen.

ANNONS
Götaplatsens Foto