Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildräkneverk beg Canonhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

miamistevefan

Aktiv medlem
Har köpt en beg. 10D, bildräkneverket säger 729-2978. Vad kan det betyda? 70 000 exponeringar eller? Det går ju inte att stega framåt, bara nollställa vid kortbyte.

miamistevefan skrev:
Det går ju inte att stega framåt, bara nollställa vid kortbyte.
Jodå, kameran tar över numreringen från kort du stoppar i den så det går i princip att ställa den på vad som helst (möjligt att det går med programvara också, har aldrig letat efter möjligheten)

det går alltså inte att se hur många exponeringar kameran gått igenom?

ganska konstigt med all digitalteknik...

Till Canons "proffshus" finns det ett program som kan ta reda på antalet exponeringar kameran gjort genom att använda sig av ens bild exifinformation. Tyvärr tror jag inte det fungerar på modellerna under.

Även för Nikon D70/D100 finns ett liknande program. Så nog borde det väl finnas ett även för Canons billigare?

fhe skrev:
Det skulle inte skada om du på något sätt (t.ex genom ett citat) indikerade vad du syftar på.

jag hade för mig att man kan läsa ut på bildens serienummer .. alltså inte kamerans sekvensnnummer via breezebrowser antal exponeringar

/Adam

teamfoto skrev:
jag hade för mig att man kan läsa ut på bildens serienummer
Det är fullt möjligt, men du kan inte göra det genom att studera filnamnet. Det har diskuterats massor med gånger när folk har lånat CF-kort av kompisar eller haft kameran inne på service och råkat få sitt räkneverk omställt till något helt annat än de hade innan.

Här är ett exempel som förvisso gäller 300D men det spelar ingen roll:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20592

Sent avslut

Program som t.ex. Exifer kan räkna ut antal exponeringar som gjorts med flera kameror. Även andra sådana programvaror finns. Mitt problem för länge sedan är nu alltså löst. Tack för alla svar som kom.

ANNONS
Götaplatsens Foto