Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildskärm för bildbehandling 3000.- - 6000.-
- Trådstartare ekfeldt
- Start datum
ekfeldt
Aktiv medlem
Har inget att göra med hur "seriös" denna tråd är.
Det finns skärmar i den prisklassen som är avsedda för bildarbete och därför skapar jag tråden.
Det har att göra med att snabbt och lätt kunna hitta information och nu hittar man även information om en skärm för 10.000.- i denna tråd tack vare dig.
Rent spontant så tror jag inte att alla har 10.000.- över till en skärm men jag kan ha fel.
Kanske kan vi fortsätta fylla på med information som är relevant trådens benämning ?
Det finns skärmar i den prisklassen som är avsedda för bildarbete och därför skapar jag tråden.
Det har att göra med att snabbt och lätt kunna hitta information och nu hittar man även information om en skärm för 10.000.- i denna tråd tack vare dig.
Rent spontant så tror jag inte att alla har 10.000.- över till en skärm men jag kan ha fel.
Kanske kan vi fortsätta fylla på med information som är relevant trådens benämning ?
Enicar
Aktiv medlem
Kanske en sån här.
Dell UltraSharp 2007FP 20.1".
Upplösning 1600x1200
Har inte personlig erfarenhet men skärmen har en bra panel. Eller rättare sagt två för Dell levererar ibland med S-IPSpanel och ibland med S-PVA.
Själv köpte jag en Eizo Flexscan 2231W som hade fått bra kritik men på min var det enligt mitt tycke alldeles för stor skillnad i färg på vänster och höger sida.
Eizo Sverige tittar på den och just nu sitter de väl och river sig i huvudet och funderar på hur de skall få mig nöjd.
Kolla på
www.flatpanels.dk för info olika paneler i skärmarna
Dell UltraSharp 2007FP 20.1".
Upplösning 1600x1200
Har inte personlig erfarenhet men skärmen har en bra panel. Eller rättare sagt två för Dell levererar ibland med S-IPSpanel och ibland med S-PVA.
Själv köpte jag en Eizo Flexscan 2231W som hade fått bra kritik men på min var det enligt mitt tycke alldeles för stor skillnad i färg på vänster och höger sida.
Eizo Sverige tittar på den och just nu sitter de väl och river sig i huvudet och funderar på hur de skall få mig nöjd.
Kolla på
www.flatpanels.dk för info olika paneler i skärmarna
JanneO
Aktiv medlem
Apple Cinema Display 20tum kostar 5500:- på Scandinavianphoto. Jag tycker det är en bra skärm för dom pengarna.
Jag tror inte det görs nån vettig 15-17 tummare längre. Nec har någon 19 tummare med mvapanel. Jag kommer inte ihåg modellbeteckningen men jag har för mig att den kostar runt 4000.
Dock har jag ingen erfarenhet av den.
Jag tror inte det görs nån vettig 15-17 tummare längre. Nec har någon 19 tummare med mvapanel. Jag kommer inte ihåg modellbeteckningen men jag har för mig att den kostar runt 4000.
Dock har jag ingen erfarenhet av den.
Enicar
Aktiv medlem
Eizo 2231W
Den skulle vara betydligt bättre än min första enl. Eizo Sverige.
Tja kanske bättre avseende skillnader i färg hö-vä.. Istället tycker jag den är väldigt ojämn i ljusstyrka eller vad jag ska kalla det.
Skärmen visar 100% vitt väldigt nedtill i mitten men sen blir det liksom "mörkare" utåt kanterna.
Värst åt vänster sida.
Vet inte om jag orkar börja argumentera igen.
Nu har jag fått en ny Eizo Flexscan2231W.ekfeldt skrev:
Ska bli intressant att höra resultatet eftersom jag också spanat på den skärmen.
Tja kanske bättre avseende skillnader i färg hö-vä.. Istället tycker jag den är väldigt ojämn i ljusstyrka eller vad jag ska kalla det.
Skärmen visar 100% vitt väldigt nedtill i mitten men sen blir det liksom "mörkare" utåt kanterna.
Värst åt vänster sida.
ekfeldt
Aktiv medlem
Tack för infon.
Om jag inte hade varit nöjd så hade jag velat lämna igen skärmen.
Synd när den ligger i ett så bra prisläge.
Eizo kan ju det här så jag fattar inte varför de har problem med det.
Du kan ju alltid presentera länken till detta forum för dem så att de ser vad folk tycker.
Om jag inte hade varit nöjd så hade jag velat lämna igen skärmen.
Synd när den ligger i ett så bra prisläge.
Eizo kan ju det här så jag fattar inte varför de har problem med det.
Du kan ju alltid presentera länken till detta forum för dem så att de ser vad folk tycker.
Merlin
Aktiv medlem
Re: Eizo 2231W
Det är intressant att du har en så dålig erfarenhet av skärmen, dessutom av två olika. Den fick ju väldigt goda betyg när Kamera och Bild testade den. Toppklass enligt dem. Nu blev man ju osäker bara för det...Enicar skrev:
Nu har jag fått en ny Eizo Flexscan2231W.
Värst åt vänster sida.
Maverick
Aktiv medlem
Alla har problem med att göra bra skärmar billigt. Eizo är inget undantag, det är inte namnet gör den fina bildskärmen.
Har två bekanta som köpte Eizo och som var missnöjda och tog med sig båda skärmarna till en som är lite erfaren och kunnig på området. Vederbörande konstaterade att det blir nog inte bättre för dom pengarna.
Så även om man lägger 6k på en skärm så kan man inte vänta sig att få en rakt igenom stabil skärm. Det måste man ju liksom inse när spannet i pris är från 2k till 60k. 6k är i sammanhanget fortfarande en budgetskärm. Det görs mängder av kompromisser, ska de satsa på färgomfång? kontrastomfång? svarstider? jämnhet över ytan? betraktningsvinkel? hårdvarukalibrering?
Men för att återgå till ursprunget så tror jag fortfarande på Eizo flexscan, NEC eller LaCie. I synnerhet den sista har jag fått för mig att de gör bra budgetskärmar, men det är en ren subjektiv känsla.
Mvh
Maverick
Har två bekanta som köpte Eizo och som var missnöjda och tog med sig båda skärmarna till en som är lite erfaren och kunnig på området. Vederbörande konstaterade att det blir nog inte bättre för dom pengarna.
Så även om man lägger 6k på en skärm så kan man inte vänta sig att få en rakt igenom stabil skärm. Det måste man ju liksom inse när spannet i pris är från 2k till 60k. 6k är i sammanhanget fortfarande en budgetskärm. Det görs mängder av kompromisser, ska de satsa på färgomfång? kontrastomfång? svarstider? jämnhet över ytan? betraktningsvinkel? hårdvarukalibrering?
Men för att återgå till ursprunget så tror jag fortfarande på Eizo flexscan, NEC eller LaCie. I synnerhet den sista har jag fått för mig att de gör bra budgetskärmar, men det är en ren subjektiv känsla.
Mvh
Maverick
Maverick
Aktiv medlem
ekfeldt skrev:
Eizo kanske har handplockade skärmar avsedda för tester...
Eller så kanske det är som så att testbetyg alltid sätts utifrån vad varan kostade och i jämförelse med andra varor i samma prisklass. Jag har nog aldrig sett nån annan betygssättning i en konsumenttidning.
Annars borde en kompaktkamera aldrig få betyg toppklass.
Mvh
Maverick
Merlin
Aktiv medlem
Jo betyget sattes ju med tanke på pris/prestanda. Så här står det förresten:Maverick skrev:
Eller så kanske det är som så att testbetyg alltid sätts utifrån vad varan kostade och i jämförelse med andra varor i samma prisklass. Jag har nog aldrig sett nån annan betygssättning i en konsumenttidning.
Annars borde en kompaktkamera aldrig få betyg toppklass.
Mvh
Maverick
Bäst pris/prestanda. Något svag i ljusaste tonerna. Aningen färgskifte synbart. Jämna tonövergångar.
Merlin
Aktiv medlem
Jag frågade förresten en sak angående det testet i en annan tråd, men fick inget svar. Kanske någon av er vet..?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88904
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88904