Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildtexter i Picasa

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ett fruktansvärt irriterande problem med Picasa. Jag redigerar i LR/PS på en dedikerad dator och flyttar sedan över mina bilder till "mediadatorn" för att sortera och visa i Picasa. Vid något tillfälle var jag och plåtade en modevisning (på amatörnivå) och gav alla bilderna en gemensam bildtext "releas xx-galan 2010". När jag nu flyttar över nya bilder och öppnar dom så får ALLA bilder bildtexten "releas xx-galan 2010".

Jag kan inte hitta att jag har angett detta i programmets egenskaper och jag har inte gett bilderna denna, eller någon annan bildtext. Jag har inte ens redigerat bilderna på samma dator. Varför får bilderna automatiskt en gammal bildtext när jag öppnar dom i Picasa? I dag kom jag hem med 150 bilder från en fotbollsmatch. Efter redigering och sortering så hade jag ca 35 kvar som jag flyttade till mediadatorn, och när jag öppnade dom för visning i Picasa så står det "releas xx-galan 2010" under varenda bild. Jag blir knäpp på att jag inte hittar det...

Pinsamt.... Jag hade använt en "metadata preset" med en sparad "caption" i så alla bilder fick bildtexten i LR och sedan skyllde jag på Picasa...

ANNONS
Götaplatsens Foto