Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig blixt till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

TotteM

Avslutat medlemskap
Hej.

Köpte en begagnad 20D för ett tag sedan. När jag sedan skulle prova med min billiga Sunpack-blixt fungerar det inte.

Kan detta ha att göra med att det är annorlunda interface eller är det programvara som inte blixten förstår (eller tvärtom)

Någon som kanske har en förklaring?

Tack på förhand.

Din Sunpak MZ440AF verkar vara en gammal modell. Den skickar väl inte alls de signaler som 20D vill ha, och tar väl inte heller emot de signaler 20D skickar?

Fördelen med moderna kameror är att de kan kommunicera med blixten på ett fantastiskt sätt.
Nackdelen med moderna kameror är att de måste kommunicera med blixten på ett fantastiskt sätt.

Edit: En del gamla blixtar funkar nog ändå, åtminstone i manuellt läge och full effekt.

Jag köpte kameran till min analoga EOS 300 för 4 år sedan. Där fungerade den perfekt. Sedan när jag bytte till 300D fungerade den efter principen allt-eller-inget.

Jag var tvungen att styra ljuset genom att vinkla blixten mer eller mindre. Batterierna tog slut tok-fort.

Är ditt förslag alltså att satsa på en bättre (dyrare) blixt?

När man väl har en och märker skillnaden mot den inbyggda så vill man inte vara utan.

Tack för ditt svar Bengt.

Din blixt är förmodligen TTL-kompatibel. Canons digitala SLR, tex 10D och 300D, använder E-TTL, vilket kan ge fenomenet du beskriver. Nyare DSLR, tex din 20D och 350D använder E-TTL II, som är ytterligare en variant som gör att varken TTL och E-TTL-kompatibla blixtar kommunicerar som de ska med kameran.

Jag har lärt mig läxan att köpa orignaltillbehör.

Tack, det var det jag letade efter. Har inte riktigt fått klämm på detta med olika system för blixtar ännu men det kommer.

Men som vanligt så är det nog så att man får vad man betalar för.

Har någon ett förslag på vilken blixt man ska satsa på? Är det stor skillnad mellan Canons olika 430 och 580 förutom priset?

PixelArt skrev:
Nyare DSLR, tex din 20D och 350D använder E-TTL II, som är ytterligare en variant som gör att varken TTL och E-TTL-kompatibla blixtar kommunicerar som de ska med kameran.

Jag har lärt mig läxan att köpa orignaltillbehör.

Bara för att undvika missförstånd: Alla ETTL-blixtar fungerar med ETTL-2. ETTL-2 är en funktion som sitter i kameran, inte i blixten.

mange78 skrev:
Bara för att undvika missförstånd: Alla ETTL-blixtar fungerar med ETTL-2. ETTL-2 är en funktion som sitter i kameran, inte i blixten.

Canons egna ja, men inte tex Sunpak PZ40 av äldre snitt. Nu ska de vara uppgraderade för att fungera även med E-TTL II

PixelArt skrev:
Canons egna ja, men inte tex Sunpak PZ40 av äldre snitt. Nu ska de vara uppgraderade för att fungera även med E-TTL II

Sunpak verkar vara lite speciella på det viset. Men med Sigma, Soligor och Canon ska det vara så. Vet inte om det finns några fler märken som gör blixtar till Canon, känner inte till några fler.

Edit: Kan dock inte förstå varför en blixt som stödjer E-TTL inte skulle kunna stödja E-TTL2? Vad är det i Sunpaks blixtar som måste uppdateras?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto