Annons

Billig och bra digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jcarlsson

Medlem
Precis som rubriken säger, jag vill ha reda på en billig och bra digital systemkamera, en som går att använda någotsånär vettigt men som inte kostar skjortan alltså. Högsta priset som jag kan tänka mig är dom 7300:- som en canon eos 350d ligger på (utan optik) men jag ser helst ett lägre pris om det går att få en vettig kamera för det, ska ju kunna spara ihop pengar till den också inom rimlig tid.

Om någon kan hitta en billig kamera där man även kan göra inställningar likt en analog helmanuell kamera skulle jag verkligen bli glad, men annars kan halv-automatik också fungera, dock inte enbart helautomatisk (tar bort lite av det roliga med att fotografera).

Den billigaste är väl EOS 300D, men den är ju bara tusenlappen billigare än sin så mycket bättre efterträdare, 350D. Jag skulle inte välja 300D framför 350D.

Så vitt jag vet kan du köra helmanuellt på alla systemkameror. Det vanligaste, som jag tror finns på alla slr, är bländarautomatik, slutarautomatik, programautomatik, helautomatik, samt helmanuell.

Detta kan man även på många kompakter, som tex min s5000.

Det finns ju möjlighet att köpa begagnat åxå. Canon D30, D60, 300D och troligen åxå 10D går att hitta relativt billigt begagnat. De tre förstnämnda borde gå att hitta för under 5000kr iaf. D30 brukar starta på runt 3000kr.

Annars är det väl Nikon D50, D70 och Canon 300D och 350D som gäller om an vill ha billiga digitala systemkameror.
Olympus E-300 och Pentax *ist DS kan ju förvisso åxå vara alternativ.

bullen_ skrev:
Jag skulle inte välja 300D framför 350D.

Såsom Tomas skrev, så kan man än så länge hitta EOS 300D billigare än EOS 350D. Ur vare sig ekonomiska eller bildkvalitetsmässiga skäl kan jag egentligen inte finna anledningar till att köpa en 300D istället för en 350D.

Men prylbögen i mig säger att jag skall ställa in mig på att köpa en 350D, eftersom 300D kommer att ha tagits ur produktion när jag har sparat ihop pengarna. Men en 300D ger såvitt jag förstått likvärdiga bilder till en billigare penning, och borde därför vara ett bra alternativ.

jcarlsson skrev:
Precis som rubriken säger, jag vill ha reda på en billig och bra digital systemkamera, en som går att använda någotsånär vettigt men som inte kostar skjortan alltså. Högsta priset som jag kan tänka mig är dom 7300:- som en canon eos 350d ligger på (utan optik) men jag ser helst ett lägre pris om det går att få en vettig kamera för det, ska ju kunna spara ihop pengar till den också inom rimlig tid.

Om någon kan hitta en billig kamera där man även kan göra inställningar likt en analog helmanuell kamera skulle jag verkligen bli glad, men annars kan halv-automatik också fungera, dock inte enbart helautomatisk (tar bort lite av det roliga med att fotografera).

Canon 300D finns det massor av nu och priset är så lågt det kan bli nu när 350D har kommit.

Så om det ska vara billigt ska det vara begagnat...

Nikon D70 finns också en del beg men dom är inte billigare.

EOS 350D, Olympus E-300 eller Pentax *ist DS är de prisbilliga valen (Nikon D70s ligger än så länge lite högre i pris). Snart kommer Nikon med D50, men jag har inte sett någon prisnivå för denna. En kamera som i mitt tycke känns ganska, ja onödig. Påminner en del om Pentax *ist DS i storlek och viss teknik (samma bildsensor, båda tar SD kort etc) men D50:n verkar mer begränsad i sina möjligheter (vad jag har förstått av den manual som jag hittade för länge sedan på nätet).

Bildmässigt tar alla bra bilder, den skillnad som finns handlar framförallt om JPG läget där alla kameror har lite olika grundinställningar, påverkar bilden lite annorlunda (dessa inställningar kan man själv justera, så det går att få resultat som är väldigt lika varandra där med). Kör man RAW är det egentligen ingen skillnad. EOS 350 och E-300 har 8Mp, men om man inte tänker köra bilder stora som en vägg så är det svårt att hitta skillnader i upplösning - iaf upp till A3.

Alla har automatiska och manuella val. Handlar mer om vilken kamera som känns rätt i handen, känns rätt att använda och så...

Mitt val föll på Pentax och jag är fantastiskt nöjd med den (senaste noteringen för huset är 7158kr hos Cyberphoto). Lätt och snabb att använda.

Lycka till med ditt val!

/* Roland

Roland Mabo skrev:
EOS 350D, Olympus E-300 eller Pentax *ist DS är de prisbilliga valen (Nikon D70s ligger än så länge lite högre i pris). Snart kommer Nikon med D50, men jag har inte sett någon prisnivå för denna. En kamera som i mitt tycke känns ganska, ja onödig. Påminner en del om Pentax *ist DS i storlek och viss teknik (samma bildsensor, båda tar SD kort etc) men D50:n verkar mer begränsad i sina möjligheter (vad jag har förstått av den manual som jag hittade för länge sedan på nätet).

D50 finns en uppgift om på pricerunner än så länge och den är en femhundring eller så billigare än 350D.
D70 är åxå billigare än 350D om man hittar en dylik. D70s däremot är ju dyrare.

D50 är inte så himla begränsad. Visst den saknar några funktioner som D70(s) har, men sedan är frågan om man behöver dem. Den har lite långsammare sekvenstagning, ingen skärpedjupsförhandsgranskning (heter det så?), inget stöd för custom curves och bara ett inmatningshjul. I övrigt är det inte mycket skillnad.
Om priset som finns på pricerunner är bra överensstämmande med vad den kommer att kosta så är den dock lite väl dyr jämfört med 350D tex. Blir den billigare så tycker jag inte alls att den är onödig.

dumbo skrev:
D50 är inte så himla begränsad. Visst den saknar några funktioner som D70(s) har, men sedan är frågan om man behöver dem.

Nu jämförde jag den inte med D70 utan mot den Pentax *ist DS som jag kör med - då de delar en del gemensamma tankar (liten storlek, SD kort, samma sensor) och i den jämförelsen är D50:n mer begränsad. Skärpedjupskontroll tycker jag är en viktig faktor. Min första systemkamera, en Pentax P30 - som då var bland det enklaste och billigaste man kunde köpa, ett standardval för många nybörjade, hade skärpedjupskontroll. Om D50 och *ist DS hamnar liknande i pris, ser jag inget skäl till att skaffa en D50 istället. Men om man trivs med D50:n, så visst... go for it.

Hälsningar
*/ Roland

Beror ju på vad man har för behov som sagt. D50 har ju 1/500 blixtsynk tex, medan *ist DS bara har 1/180, så där har D50 en fördel. Bruset på höga ISO-tal är en del högre på *ist DS (jag tror knappast att D50 har mer brus än D70). Om vi åter ska dra paralleller till D70 (vi får ju vänta ett tag på testerna av D50) så återger ju D70 mer detaljer. Det kommer antagligen att vara ett liknande förhållande mellan D50 och *ist DS, om inte Nikon valt ett annat lågpassfilter på D50.

Vilka specifika funktioner är det du skulle sakna i D50, mer är skärpedjupsförhandsgranskningen? (Jag är bara nyfiken.)
Själv skulle jag sakna de dubbla inmatningshjulen från D70:n om jag skaffade en D50. (Jo, det händer nån gång i bland att jag använder DOF preview åxå.)

DS:en synkar upp till 1/4000 med höghastighetssync. Dina kommentarer om bildkvaliteten på D50:n är intressanta då den kameran mig veterligen inte finns ute i handeln än...

Jag tror du dina åsikter gällande bildkvalitet om D70 vs DS kommer från testare som kört JPG med DS:en i läge "bright" på "image tone", där kamerans bildbehandling adderar en del brus. (eftersom detta är kamerans grundinställning så har de flesta testare valt att köra just så).

Själv kör jag min DS i läge "Natural" vilket ger helt brusfria bilder upp till ISO 800. 800 - 1600 finns det lite, lite om man verkligen skärskårdar med zoomverktyget. Vid 1600 börjar bruset komma (men fortfarande lägre brus än kornet är på en ISO 400 film), men även 3200 är fullt användbart.

Kör man med RAW istället för JPG blir brusnivåerna lägre och du hittar i praktiken ingen skillnad mellan D70 och DS, inte heller finns det någon reell skillnad i upplösning och detaljåtergivning. (faktum är att jag snarare tycker DS:ens RAW ger högre detaljåtergivning än jag sett från D70:ns RAW, men det kan också beror på skillnader i optik, svårt att jämföra rakt av).

Jag kör med senaste versionen av Pentax PhotoLab, som "trycker ut" lite mer än den tidigare versionen gjorde av DS:ens RAW. (Capture One 3.7 LE verkar också riktigt bra, men jag har inte hunnit testa den ordentligt än).

Så, gällande bildkvalitet är det i praktiken ingen skillnad (är bara en fråga om inställningar) och ens val bör baseras på andra faktorer.

När det gäller Nikons budgetmodeller har jag alltid irriterat mig på att motivlägena gör så mycket automatiskt och spärrar många andra val, den kritiken gäller även D50:n. Ta bara blixtfunktionerna, de är alltid nåbara och flexibla på DS:en oavsett vilket motivläge du kör. Och hur är det med mätmetoderna? Alltid fritt val med Pentax, oavsett motivläge och exponeringsläge. (med tidigare budgetmodeller från Nikon kunde man inte köra flersegmentsmätning i manuellt läge, utan de brukade växla automatiskt till centrumvägd eller spot, med Pentax är det fritt val).

Sådana saker känns viktiga för mig.

Hälsningar
/* Roland

"Billig"

Gör nu inte det klassiska misstaget att titta på priset för enbart kamerahuset.

Hur mycket utrustning tänker du skaffa? Vill du ha något extremt udda objektiv kanske det tvingar dig till ett speciellt kameramärke? Vad kostar originalblixtar? Vertikalgrepp?

Men skall du ha en "allroundkamera" i största allmänhet så borde nog en begagnad 300D vara billigast. Kanske?

Roland:
Dpreview verkar vara av åsikten att *ist DS har sämre detaljåtergivning i RAW än vad D70 har i JPEG.
Men visst jag håller med om att det inte är några jätteskillnader.
Som jag åxå skrev så får vi ju vänta och se vad D50 erbjuder var gäller bildkvalitet. Det är väl troligt att den kommer att prestera tämligen lika med D70. Fast man kan ju ha valt ett starkare lågpassfilter för att minska risken för moiré med tanke på vilken användargrupp den riktar sig åt tex.

Vad gäller motivprogrammen så är det mesta valbart på iaf D70. När jag ögnade igenom manualen till D50 fick jag uppfattningen om att det var samma där, men jag kan ha missat något.
För egen del bryr jag mig inte. Jag har inte köpt en systemkamera för att använda motivprogrammen. Faktum är att jag inte gjorde det på min A70 heller.

Ivfsh så är det, i vanlig ordning, så att man bör kolla på vad man behöver, vad man tycker om handhavandet, vilket objektivsystem som passar en bäst och hur begagnatmarknaden ser ut.

För tillfället ser det nästan ut som om det blir en Pentax *ist DS, eller en Canon eos 350D, en begagnad 300D är inget man hittar till vettigt pris, dom jag har sett har rena fantasipriser för ett kamerahus och ett enkelt objektiv (har sett runt 12.000:- för den kombinationen) när man kan köpa en ny 350D med liknande objektiv för runt 8.000:-

dumbo skrev:
Roland:
Dpreview verkar vara av åsikten att *ist DS har sämre detaljåtergivning i RAW än vad D70 har i JPEG.

Den åsikten har jag inte sett i testet, men jag kanske läste dåligt? Jag hittar ingen jämförelse i testet mellan DS RAW och D70 JPG, bara en jämförelse JPG - JPG. Den enda RAW de jämför med är DS RAW mot 350D RAW.

När det gäller JPG, så skriver dpreview precis det du säger, att D70:n har en högre detaljåtergivning med båda kamerorna i JPG läge, men alla JPG tester är utförda med alla kameror enligt "default parameter" som i DS:ens fall innebär "Bright mode". "Bright mode" ger högre färgmättnad och kontrast, på bekostnad av detaljåtergivningen. Väljer man nu "Natural mode" får man mer neutrala färger och en högre detaljåtergivning som är fullt likvärdig med D70 (om inte bättre!).

Tyvärr körde aldrig Dpreview med DS:en i Natural-läget, så det finns inga testresultat från dem på det.

Gällande bruset som vi också har diskuterat, så skriver de "It's very difficult to see any difference in actual noise between the *ist DS and the D70, a glance out our measured noise levels in the graph below shows that the two are virtually identical."

Ifråga om motivval så har jag inget emot dem (bra att ha när man lånar ut kameran till andra!), men jag vill gärna att de ska vara flexibla. Fast det viktigaste för mig är flexibla mätmetoder, alltså att man kan använda vilken mätmetod som helst i vilket exponeringsläge eller motivläge som helst. Det är så jag är van att arbeta och med Nikons prisibilligare modeller har detta hitills inte varit möjligt och därför har jag valt att undvika dem.

Hälsningar
/* Roland

Senast ändrad:
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/page23.asp

D70: 1600 resp 1450 LPH
*ist DS RAW: 1550 resp 1450 LPH

Väldigt liten skillnad, men då finns det ju åxå lite att vinna med RAW på D70:n.

Vad gäller bruset så är ju luminansbruset relativt lika, men bruset i den röda kanalen skjuter i höjden rejält på *ist DS, vilket man åxå ser som rosa och gula "blotchar". Man kan tydligt se betydligt fler fula artifakter i brustestbilderna från Pentaxen. Nu kan dessa artifakter mycket väl komma från klumpig JPEG-komprimering förstås.

Detta är hårklyverier förstås och det är inget som man kommer att se särskilt stor skillnad på i verkliga livet och RAW använder man ju ivfsh (iaf jag). :)

Jag lånar inte ut min kamera. ;-) (Iaf inte till ickefotografer.)
De får låna A70:n. :)

Brustestet är gjort med båda kamerorna i JPG läge "default parameter", vilket alltså innebär för DS:ens fall att den är körd i Bright mode med högre färgmättnad och kontrast - så att det röda sticker iväg är inte så konstigt.Men hursomhelst så tyckte ju dpreview att det inte är någon skillnad på brusnivån mellan DS och D70 i JPG "default parameter". Sedan att du gör en annan tolkning av deras resultat får stå får dig, det är din åsikt.

Att Dpreview inte testade DS:en i "Natural" läge är en brist och detta syns även i upplösningstestet. Jag erkänner att jag missade tabellen längst ner. Där står det att DS:en har samma horisontella värde som D70 men ett lägre vertikalt värde.

När man kör med Pentax PhotoLaboratory, så tar den kamerans inställningar som utgångsvärden för omvandlingen till TIFF eller JPG - om man väljer "Full auto process". Eftersom Dpreview valde att köra alla i "factory default" så innebär detta "Bright mode" för DS:en - och som redan nämnts så ger "Bright" mode sämre detaljupplösning till förmån för mustigare färger och kontrast, detta gäller även "Bright mode" i PhotoLaboratory - fast jag tycker PhotoLaboratorys "Bright mode" ger bättre slutresultat än kamerans, men fortfarande inte lika fint som Natural.

Nu vet jag inte om Dpreview verkligen körde "Full auto process" eller om de valde "Custom process" - det finns ingen information om detta i testet vilket gör att det inte går att dra några växlar på slutreslutatet.

Möjligen kan vi hitta en liten "vink" i RAW jämförelsen mellan DS:en och 300D på sidan 21. Körd genom samma RAW (Adobe Camera RAW) hittar de i praktiken ingen skillnad mellan dem.

"you would be very hard pushed to find any more detail in the EOS 300D image (which we couldn't attribute to its slightly higher vertical pixel count). Further evidence if any where needed that the *ist DS can produce great images, but only if you shoot RAW."

(sista meningen är inte sann eftersom DS:en inte testades i JPG med "Natural mode").

I tabellen du refererar till så har 300D samma upplösningssiffror som D70.

I praktiken är detta inget som vanliga användare kommer märka eller ens fundera över, så detta är inget annat än rena hårklyverier som inte har ett dugg att göra ifråga om att välja kamera. D70 (kanske även D50) och DS har fullt likvärdig bildkvalitet - skillnaderna handlar enbart om inställningar.

I rest my case. :)

Hälsningar
Roland

Jag går också och klurar på vilken kamera jag ska köpa och än så länge ser det ut så här:

Olympus e-300:
Mycket bra pris (särskilt om man tänker på erbjudandet med en extra telezoom just nu) bra möjligheter och intressant optik, tyvärr går den bort pga att jag kommer att fota väldigt mycket på 1600, och trots att jag inte är en brusonanist verkar konkurrenterna vara bättre. skulle jag fota på upp till 400 och ibland 800 så skulle den vara helt ok.

Olympus e-1:
Se ovan.

Canon 300d/350d:
Går direkt bort, gillar inte känslan.

Canon 20d:
Se ovan.

Nikon d70(s):
Bildkvalitet ok, ligger hyffsat i handen. Bra optikutbud är ett stort plus. Ok pris.

Nikon d50:
Ingen aning, priset gör den intressant.

Konica Minolta d7d:
Bra sökare och IS är plus. Bildkvalitet ok, ligger mycket bättre i handen än nikon d70. Härlig känsla. Tyvärr aningen för dyr för mig. ISO 3200 är också bra

Pentax Ist* Ds:
Har inte klämt på den, men är intressant. Bra att man kan använda gammal optik. ISO 3200 är också bra. Bra pris

Pentax Ist* D:
Se ovan. Ok pris.

Digitalen ska få ersätta mitt färgfotande, det svartvita kommer digitalfejkeriet inte att utmana.

Det kommer dessutom nya modeller hela tiden, de som främst ligger på tur nu är Pentax nya instegsmodell (troligen betecknad "*ist DJ"), den kommer under sommaren. På sensommaren/början av hösten lär EOS 3000D dyka upp.

"*ist DJ" blir en enklare DS och kommer ligga under D50:n i pris. Den blir ännu mindre än DS:en och har samma sensor.

Till hösten väntas Pentax nya proffsmodell (lanseringen har dröjt därför att sensorn inte är färdig än). Nästa vår kommer en uppgraderad DS, troligen med samma sensor som proffsmodellen.

Så det är bara att förbereda spargrisen... :)

Hälsningar
/* Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto