Brustestet är gjort med båda kamerorna i JPG läge "default parameter", vilket alltså innebär för DS:ens fall att den är körd i Bright mode med högre färgmättnad och kontrast - så att det röda sticker iväg är inte så konstigt.Men hursomhelst så tyckte ju dpreview att det inte är någon skillnad på brusnivån mellan DS och D70 i JPG "default parameter". Sedan att du gör en annan tolkning av deras resultat får stå får dig, det är din åsikt.
Att Dpreview inte testade DS:en i "Natural" läge är en brist och detta syns även i upplösningstestet. Jag erkänner att jag missade tabellen längst ner. Där står det att DS:en har samma horisontella värde som D70 men ett lägre vertikalt värde.
När man kör med Pentax PhotoLaboratory, så tar den kamerans inställningar som utgångsvärden för omvandlingen till TIFF eller JPG - om man väljer "Full auto process". Eftersom Dpreview valde att köra alla i "factory default" så innebär detta "Bright mode" för DS:en - och som redan nämnts så ger "Bright" mode sämre detaljupplösning till förmån för mustigare färger och kontrast, detta gäller även "Bright mode" i PhotoLaboratory - fast jag tycker PhotoLaboratorys "Bright mode" ger bättre slutresultat än kamerans, men fortfarande inte lika fint som Natural.
Nu vet jag inte om Dpreview verkligen körde "Full auto process" eller om de valde "Custom process" - det finns ingen information om detta i testet vilket gör att det inte går att dra några växlar på slutreslutatet.
Möjligen kan vi hitta en liten "vink" i RAW jämförelsen mellan DS:en och 300D på sidan 21. Körd genom samma RAW (Adobe Camera RAW) hittar de i praktiken ingen skillnad mellan dem.
"you would be very hard pushed to find any more detail in the EOS 300D image (which we couldn't attribute to its slightly higher vertical pixel count). Further evidence if any where needed that the *ist DS can produce great images, but only if you shoot RAW."
(sista meningen är inte sann eftersom DS:en inte testades i JPG med "Natural mode").
I tabellen du refererar till så har 300D samma upplösningssiffror som D70.
I praktiken är detta inget som vanliga användare kommer märka eller ens fundera över, så detta är inget annat än rena hårklyverier som inte har ett dugg att göra ifråga om att välja kamera. D70 (kanske även D50) och DS har fullt likvärdig bildkvalitet - skillnaderna handlar enbart om inställningar.
I rest my case.
Hälsningar
Roland