Annons

Billigt smidigt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

cifius

Medlem
Hej,

Jag är ute och letar efter ett smidigt stativ som är lätt att ta med. Ska användas tillsammans med Canon 350D + Tamron 28-105 objektiv.

Billigt är ett plus (helst en bit under tusenlappen).

Tacksam för alla tips!

Något tips på ett stativ under 1000:- kan jag inte ge dig.

Men tänk på att billigt är inte lika med bra, i de flesta fall. Billigare stativ har ofta ben av aluminiumprofiler = mycket ostadigt. Vitsen med ett stativ i de flesta fall är ju just att ge mer stabilitet än vad man klarar att uppnå på frihand.

Ett stativ som inte är allt för dyrt, men som ändå är ganska stabilt är manfrottos 055. Det kan jag varmt rekomendera!

Alla bilderna i mitt album "Miami by Night" har jag tagit m.h.a. ett Manfrotto 055Pro.

Snåla inte på stativet!

055prob är ett utmärkt stativ som torde klara av det du nämt och lite till.

Rekommenderas varmt.

kostar runt 1200:- utan huvud. finns paket med huvud för runt 2000:-

/P.L

Om det ska vara lätt att ta med tycker jag inte 055 pro är ett bra alternativ. Möjligen ett 190 med ett lätt huvud. Mitt tips till trådskaparen är att kolla in alternativen i butiker eller webbshoppar och sen försöka hitta något begagnat. Då kanske du kan få ett hyfsat bra stativ och huvud för under 1000 kr.

yalazy skrev:
Om det ska vara lätt att ta med tycker jag inte 055 pro är ett bra alternativ. Möjligen ett 190 med ett lätt huvud. Mitt tips till trådskaparen är att kolla in alternativen i butiker eller webbshoppar och sen försöka hitta något begagnat. Då kanske du kan få ett hyfsat bra stativ och huvud för under 1000 kr.

Det beror på vad man menar med "lätt att ta med". Jag brukar släpa på mitt 055 ganska mycket, och tycker inte att det är så fasligt tungt att släpa på. Inte i förhållande till stabiliteten som det ger. Men visst, det finns mindre/lättare stativ, men då får man ju som sagt kompromissa med stabiliteten. Ett 190 är inte lika stabilt som ett 055.

Tack för tipsen så här långt!

Personligen tror jag inte det gör så mycket om stativet inte är superstabilt, då jag fortfarande är i "upplärningsfas" och 350Dn inte heller är speciellt tung.

Huvudsaken är nog att det är smidigt att bära med sig och inte kostar skjortan. Alltså en variant som man kan låta ligga i väskan och plocka fram då det verkligen behövs.

Begagnat är nog ett bra alternativ. Är det Blocket och Tradera man helst ska söka runt på?

cifius skrev:
Tack för tipsen så här långt!

Personligen tror jag inte det gör så mycket om stativet inte är superstabilt, då jag fortfarande är i "upplärningsfas" och 350Dn inte heller är speciellt tung.

Huvudsaken är nog att det är smidigt att bära med sig och inte kostar skjortan. Alltså en variant som man kan låta ligga i väskan och plocka fram då det verkligen behövs.

Begagnat är nog ett bra alternativ. Är det Blocket och Tradera man helst ska söka runt på?

Köp ett billigt stativ till att börja med, så kan du uppgradera om det finns behov senare. Har själv ett 055 som jag tycker är för tungt att släpa på, har även ett gitzo som är lättare, men jag släpar sällan omkring på det heller. Min erfarenhet är att de flesta staiv är stadiga nog för att ta lite nattbilder. Viktigare då att använda trådutlösare, eller självutlösaren och om det går att fälla upp spegeln för att undvika vibrationer.

Glöm inte att det är dyrt att köpa dåliga stativ också. De allra flesta upptäcker sitt misstag rätt fort och blir sen sittande med en osäljbar trave plast och aluminium.

Ett sätt att undkomma det är att se till att det billiga stativet är av en typ som man kan få användning för senare även om man skulle köpa ett nytt.

Typiska sådana stativ är lätta resestativ och enbensstativ. De är billiga men är ändå väldigt vettiga som komplement till ett basstativ.

Köpte igår ett Manfrotto 055 Pro B och ett Videohuvud 141RC. Får komplettera med kulled om jag tycker videohuvudet är för omständigt.

Hoppas det är ett bra stativ.

Ett 055 finns det ingen anledning att bli missnöjd med. Det är sannolikt den bästa mixen mellan pris och prestanda som finns på marknaden.

"Manfrotto 190CLB Stativ Mini Classic" har jag och det kan jag rekomendera. Har för mig att jag också tittade på 055 när jag skulle köpa, men det var lite för tungt och klumpigt för den fotoutrustning jag har. 190:an är mycket stabilt om man inte kör med väldigt stora och tunga objektiv. För en 350D och det objektiv du ska ha, så funkar det utmärkt anser jag! Kostar 1547 kr med "141RC Bashuvud" hos cyberphoto. Köp inte för billigt stativ! Du kommer att ångra dig...

mvh
/Christer

Jag köpte ett Velbon stativ för 350kr och en trådlös utlösare till min 350D. Funkar bra.
Skulle du senare märka att du vill ha ett bättre stativ så har du inte spenderat allt för mycket pengar.

Mats Karlsson skrev:
Jag köpte ett Velbon stativ för 350kr och en trådlös utlösare till min 350D. Funkar bra.
Skulle du senare märka att du vill ha ett bättre stativ så har du inte spenderat allt för mycket pengar.

Det lät ju väldigt intressant, var köpte du det stativet? Har bara hittat Velbon för runt tusenlappen här.

Manfrotto 714SHB är ett litet och lätt resestativ för under tusenlappen med inbyggd kulled.
Väger 1 kg, når till 121 cm och är bara 35 cm ihopfällt.

Själv funderar jag på ett Manfrotto Digi Mini 718 B

Någon som har testat ett sådant ?

Ska ha det till en 350D med ett 70-200/4L och ngt/ngr mindre objektiv

Rekommenderar Velbon Ultra Luxi F. Mycket flexibelt och bärbart. Har inte haft några problem med stabilitet heller, ens i sämre väder. Då har jag förvisso inga tunga objektiv. Tvivlar inte på att det håller måttet upp till angiven maxvikt.

895kr känns mkt billigt för ett såpass bra och smidigt stativ med quicklock.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000ULF

http://www.velbon-tripod.com/ultra_maxi.htm

Stativet går grymt snabbt att fälla upp till maxlängd, tack vare smart låsmekanism i benen. Enda nackdelen är att man måste skruva i/ur en av justerings"handtagen" för att få ner stativet i väskan igen. Att ha räckvidd från 19-186 cm i ett stativ som är 39cm/1.32kg ihopfällt är trevligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto