Annons

Bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Ha-c

Avslutat medlemskap
Roade mig genom att titta in objektiven och samtidigt ändra bländaren från f2,8 till f22.
Bländar lamellerna ändrar öppningen från f2,8 till f7,1 sedan händer inget.

Det gäller Nikon objektiven Z 24-70/2,8 VR S och Z 70-200/2,8 VR S,
på objektiv Nikon Z 50/1,8 VR S kan jag se att öppningen ändras från f1,8 till f22. Undrar varför inte på zoomobjektiven?
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur gjorde du testet?

Tryckte du på nedbländningsknappen? Så länge objektivet är aktivt i EVF-läget utan att du trycker på nedbländningsknappen så är det nog runt f7.1 den stoppar.

När du fotograferar så bländar den dock ner till den riktiga bländaren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur gjorde du testet?

Tryckte du på nedbländningsknappen? Så länge objektivet är aktivt i EVF-läget utan att du trycker på nedbländningsknappen så är det nog runt f7.1 den stoppar.

När du fotograferar så bländar den dock ner till den riktiga bländaren.
f/5,6 brukar det väl heta är gränsen där Z-serien normalt stannar.
 

Ha-c

Avslutat medlemskap
Nej bara tittade in i objektivfronten och vred på bländarringen.
På Nikon 50/1,8 VR S kan jag se att öppningen ändrar sig hela vägen till f22
men bara till f7,1 på Zoomobjektiven.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nikon 50/1,8 VR S finns inte och hade det funnits hade det inte haft en bländarring. När man kommer ner mot f10 är bländaren så liten att det förmodligen är svårt att se någon skillnad är min gissning. Om du har bländarring och inget händer med storleken på bländaren när du vrider på den så är något fel.
 

Ha-c

Avslutat medlemskap
Borde väl skrivit NIKKOR Z 50 f/1,8 på detta objektiv ändrar bländaren sig hela vägen till f22, dock inte på zoomobjektiven där slutar bländaren minska vid f/7,1.
Objektiven är nya.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inget av objektiven verkar ha fysisk bländarring. Så det kanske är någon elektronik som styr hur långt den ska gå, som antytts tidigare i tråden.

Prova att ställa in minsta bländare och avfyra ett skott. Blir öppningen mindre då?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bara för att jag blev nyfiken provade jag mitt Canon EF 100-400 1:4,5-5,6 L IS II.
Jag höll nedbländningsknapoen nedtryckt och snurrade på tumhjulet.
Den bländar ner steg för steg ända till f/32
 

Snuddas

Aktiv medlem
Roade mig genom att titta in objektiven och samtidigt ändra bländaren från f2,8 till f22.
Bländar lamellerna ändrar öppningen från f2,8 till f7,1 sedan händer inget.

Det gäller Nikon objektiven Z 24-70/2,8 VR S och Z 70-200/2,8 VR S,
på objektiv Nikon Z 50/1,8 VR S kan jag se att öppningen ändras från f1,8 till f22. Undrar varför inte på zoomobjektiven?
Vill du vara snäll och förklara hur du ändrar bländare på Z50/1,8 då den inte har någon bländarring! Den är ju elektroniskt styrd. Har du den sittandes på kameran?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Va????
En bländarring är väl ALLTID fysisk?
Det är väl hålets storlek som ger skärpedjupet?
Ordet Bländarring brukar avse den manövreringen på tuben.
Bländarlamellerna definierar sedan storleken på bländaröppningen.

Utan mekanisk koppling mellan bländarring och bländarlameller kan man inte riktigt vara säker på vad som händer när man vrider på ringen. Tänkte jag.

(Det är inte den fysiska storleken som ger ljusinsläpp eller oskärpa. Det är den optiska).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ordet Bländarring brukar avse den manövreringen på tuben.
Bländarlamellerna definierar sedan storleken på bländaröppningen.

Utan mekanisk koppling mellan bländarring och bländarlameller kan man inte riktigt vara säker på vad som händer när man vrider på ringen. Tänkte jag.

(Det är inte den fysiska storleken som ger ljusinsläpp eller oskärpa. Det är den optiska).
Oh I got a blond moment
 
ANNONS