Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanka bilder digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan81

Medlem
Hej!

Har sökt runt men inte hittat något bra om detta och det kanske är en dum fråga....

Jag undrar om det finns något speciellt filter för att bilderna, efter att man retuscherat dem, skall få en "blank" yta?
Låter säkert helt konstigt men om Ni tittar på t ex www.lindisima.se eller www.mystic-pic.com här är exempel snygga "blanka" bilder.

-Är det extremt skicklig retuschering eller är det mer gjort?

Att man kan få det till att se lite blankare ut genom att lägga en tonad spegelbild är jag medveten om men jag undrar om det finns mer att göra?

Tack på förhand för att Ni tog Er tid att hjälpa!

MVH

Johan Ejehag

Jag tror inte att jag förstår frågan riktigt. Bilderna kan ju inte vara mer blanka än datorskärmen när de är i digital form. De får blank eller matt yta när de skrivs ut på papper. Bilderna i länkarna gav ingen ledtråd till vad du menar. Länka gärna till någon enskild bild och beskriv vad du uppfattar som "blankt" i den. Länka gärna även till någon bild som du upplever saknar det "blanka".

Jag förstår inte heller vad du menar med "blankt" på bilderna. Det jag har gjort med mina bilder är vanlig hederlig bearbetning, normalt sett innebärande

- justering av nivåer, ofta i flera olika lager som maskas beroende på var i bilden justeringen görs
- ökad kontrast
- färgjusteringar
- vinjetteringar
- beroende på modellerna, retuschering av huden i ansiktet
- skärpning som görs olika beroende på storlek och valt visningssätt (kopiering eller webbvisning).

/Linda (dvs. jag bakom www.lindisima.se)

Senast ändrad:
Hej Per!

Nja om jag säger såhär...
Titta på www.lindisima.se och de 3 första bilderna om man ser dem så ser de blanka ut precis som om du skrivit ut dem på ett väldigt blankt papper, tycker jag.

Men om du tittar på t ex http://www.stjarnstudio.se/index.php?id=30 så känns det inte som samma blanka yta.

Jag kan tänka mig att kombinationen
-svart bakgrund på hemsidan
-vinjettering
-hög kontrast
-hög färgmättnad
-Hög skärpa i bilderna

+ mycket duktig fotograf & photoshopare???

Trodde kanske att det fanns ett speciellt filter eller liknande.

Hoppas du förstår mig mer nu men är det inget som finns så är det kanske inte lätt att förstå heller.

Någon annan som håller mer mig om blanka bilder?

/Johan

Senast ändrad:
Oj! Här kom till fler svar under tiden jag skrev sist...

Linda, gillar verkligen dina bilder. Jag är mycket runt och tittar på andra bröllopsbilder för att få en uppfattning om mina egna och du är verkligen en utav mina favoriter.
Jobbar på att bli lika duktig som Dig!

Lite bröllopsbilder på min nya hemsida www.studiojohanejehag.se inte i din klass men jag jobbar mig uppåt. Lägger mycket tid i photoshop just nu för att bli bättre även där.

Jag har fått svar på min fråga och inser att kombinationen duktig fotograf och duktig photoshopare är receptet till dina välskapta bilder!

MVH

Johan Ejehag

Oj vilken elak jämförelse heheh =) Jag gissar på att det är kontrasten och kanske brusreduceringen du pratar om, och skärpning. det behövs inte en så superskicklig photoshopare för att hantera curves, trots att det är ganska bökigt att lära sig ordentligt.

Bilder med lyster är kanske en tydligare beskrivning eftersom "blank" låter som att man talar om papprets eller skärmens yta snarare än om hur själva bilden ser ut.

Det viktigaste bland de saker som nämnts för att få en bild med lyster tror jag är att bildens toner fyller hela histogrammet. De lite fadda bilderna som du länkade till saknade delar av histogrammet både i högdagerdelen och skuggdelen.

Ökad lokal kontrast kan hjälpa till för att öka bildens punch utan att man bränner ut högdagrarna. Det tror jag att några av dina bröllopsbilder hade kunnat tjäna lite på. Bra förklaring finns här: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/local-contrast-enhancement.htm

En annan mycket viktig sak som jag tycker saknas i stjarnstudios bilder är bra ljussättning. Modellerna ser ut att vara belysta av en enda ljuskälla nästan från exakt samma håll som kameran. Det ger ett kontrastlöst och livlöst ljus.

Senast ändrad:
lumor_ skrev:
Bilder med lyster är kanske en tydligare beskrivning eftersom "blank" låter som att man talar om papprets eller skärmens yta snarare än om hur själva bilden ser ut.

Det viktigaste bland de saker som nämnts för att få en bild med lyster tror jag är att bildens toner fyller hela histogrammet. De lite fadda bilderna som du länkade till saknade delar av histogrammet både i högdagerdelen och skuggdelen.

Ökad lokal kontrast kan hjälpa till för att öka bildens punch utan att man bränner ut högdagrarna. Det tror jag att några av dina bröllopsbilder hade kunnat tjäna lite på. Bra förklaring finns här: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/local-contrast-enhancement.htm

En annan mycket viktig sak som jag tycker saknas i stjarnstudios bilder är bra ljussättning. Modellerna ser ut att vara belysta av en enda ljuskälla nästan från exakt samma håll som kameran. Det ger ett kontrastlöst och livlöst ljus.
tack för länken per... local contrast enhancement... inget jag råkat snubbla över innan men resultatet verkar bli bra... (exemplet på sidan)...
för testa det på ett porträtt eller dylikt efter maten...

Popcorn skrev:
Jag förstår inte heller vad du menar med "blankt" på bilderna. Det jag har gjort med mina bilder är vanlig hederlig bearbetning, normalt sett innebärande

- justering av nivåer, ofta i flera olika lager som maskas beroende på var i bilden justeringen görs
- ökad kontrast
- färgjusteringar
- vinjetteringar
- beroende på modellerna, retuschering av huden i ansiktet
- skärpning som görs olika beroende på storlek och valt visningssätt (kopiering eller webbvisning).

/Linda (dvs. jag bakom www.lindisima.se)
riktigt snygg hemsida... inte så pjåkig fotograf heller....

Pablom skrev:
I länken (http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/local-contrast-enhancement.htm) som det refereras till ovan talas det om Local Contrast Enhancement. Är inte detta detsamma som Clarity dvs. reglaget i Adobe RAW som man kan dra i för att öka kontrasten i konturer för att få lite mer stuns i bilden?
Ja det blir liknande resultat. Jag har inte stenkoll på vad clarity egentligen gör med bilden men jag har uppfattat det precis som du, en form av lokal kontrast. Som länken beskriver går det även att göra i PS med hjälp av Unsharp Mask ställd på låg intensitet och hög radie. Porträttbilder kan bli konstiga om man inte använder det väldigt försiktigt men man kan ge mer stuns i omgivningarna och maska bort effekten där det blir skumt.

Helt rätt, Clarity i LR och ACR är ett Local Contrast Enhancement reglage. Det ger en kontrastökning i bildens mellantoner som påminner om effekten i PS (förutsatt att man i PS via ett lager skyddar hög- och lågdagrarna mha Blend If-funktionen).

Vill bara inflika med ett litet tips om lokal kontrastökning i PS som jag tycker är bättre än att avända oskarp mask med hög radie:

Gör en en kopia på bakgrundslagret (har du flera lager i bilden, använd shift+ctrl+alt+e för att få en sammanslagen kopia), ändra blandningsläget på det nya lagret till "Mjukt ljus", och kör slutligen filtret "Högpass" med en radie på 50-70 på det nya lagret. Skydda sedan låg och högdagrarna i bilden med blend if-funktionen i dialogrutan för inställningar för lager.

ANNONS
Götaplatsens Foto