Annons

Blir det svårare eller lättare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Om man ska fotografera med manuella objektiv blir det då svårare eller lättare att sätta fokus med ett 35 mm-objektiv på en aps-c-kamera jämfört med ett 85 mm-objektiv?

I detta fall handlar det om Samyang, men det borde ju kunna vara en allmängiltig fråga oavsett. Låt oss tänka att jag främst tänker att fota med objektivet fullt öppet eller närapå. Med 85:an som jag redan har, går det ju något sånär på relativt nära håll även om det förstås inte blir mitt i prick varje gång. När jag däremot fotograferar på längre håll så blir det ju svårare att sätta fokus bra, om jag inte använder Liveview förstås.

Om jag däremot skulle fota med ett Samyang 14 mm så är det ju bra mycket lättare igen i och med hyperfokal och allt det där. Nu hamnar ju 35:an någonstans mitt emellan. Det jag befarar är nämligen att det skulle bli svårare att få till rätt fokus med den än med 85:an och det vore ju försmädligt. Vad tror ni kloka foruminvånare?

Fria funderingar utan vare sig praktisk eller teoretisk kunskap:
Det borde ju rimligen vara svårare eftersom det upplevda skärpedjupet är större med vidare vinklar. Däremot gör det ju mindre skada ifall fokus är några centimeter fel på grund av samma orsak. Kanske blir kontentan att det är ungefär lika svårt?
Om det ändå med 35:an skulle uppvisas försmädligheter i den mängd du befarar borde du ofta kunna blända ner lite för att öka skärpedjupet (i och med att det är lättare att handhålla längre slutartider med det än med tele).

Med en 35mm har man ju i regel mindre förstoring än med en 85mm, vilket gör att åtminstone JAG tycker att det är svårare att se exakt var fokusplanet hamnar. Just det faktum att man har mindre förstoring för ju dock åxå att skärpedjupet är större, så en liten felfokusering är inte lika ödesdiger ned en 35:a. Generellt sett alltså.

Håller helt med föregående. Det blir nog ungefär lika svårt =)

Glöm inte bort att den lilla fokuspricken nere till höger i displayen visar när du har fokus även om du kör manuellt.
Samyang saknar dock enligt uppgift just den elektroniska överföringen, men man kan köpa ett litet chip för ett par hundra som ordnar detta. Man limmar enkelt fast det med snabblim på objektivet. Sara Nordling kan det där bättre än mig. Fråga henne.

Så egentligen skulle jag kunna sammanfatta det hela med att det förmodligen blir lika lätt/svårt att fota med 35:an som med 85:an beroende på att skärpedjupet blir större och att då även felmarginalen blir större. Jag har ett chip, som jag köpte av nämnda Sara, på min 85:a och det är till hjälp även om man inte kan lite blint på det. Det skulle bli ett chip på 35:an också, OM jag nu köper ett sådant objektiv. Är ju så kluven. Sugen, men kluven. :)

Om man ska fotografera med manuella objektiv blir det då svårare eller lättare att sätta fokus med ett 35 mm-objektiv på en aps-c-kamera jämfört med ett 85 mm-objektiv?
Normalt sett lättare, eftersom skärpedjupet är större med 35an vid samma avstånd/bländare. (Om man med "sätta fokus" menar att få det man vill ha skarpt skarpt.)

Samtidigt. Om nu större skärpedjup i sig är det allena saliggörande för att kunna sätta fokus rätt, då borde det ju vara lättare att fokusera med 85:an på 8 meters avstånd (vi tänker oss att ljuset inte påverkar hur bra man ser i detta exempel) än vad det är på 2 meters avstånd på samma bländare, men det är det inte. Inte för mig i alla fall. På fri hand utan Liveview alltså.

Jag har testat en billig mattskiva (kina - ca 150kr inkl frakt) med split och mikroprismor till min 20D och Samyang 85/1.4. Det är ofantligt mycket lättare än med originalmattskivan men inte helt perfekt. Mattskivan är inte exakt nog och inom det område mattskivan indikerar som OK kan jag klämma in runt tre bilder med liiite olika fokus. Oftast är bara en av dem riktigt okej.

Hurvida det är bättre eller sämre än att använda kamerans fokushjälp (gröna pricken) kan jag inte svara på då jag inte provat.

Angående vad som är svårast av att manuellt fokusera 35mm och 85mm så har jag inget bättre att komma med än övriga här. Det syns antagligen tydligare i sökaren när det är fel med 85an så det blir lättare att sätta fokus exakt, men å andra sidan spelar det mindre roll med 35an av samma anledning.

Edit:
Jag kikade lite i TS profil för att se om det var en fullformatscanon som avsågs och hade i så fall tänkt tipsa om deras helmatta mattskiva (super precision matte). Nu var det inte en sådan som avsågs, men jag noterade att det fanns en 35/2 med i arsenalen. Varför inte bara prova den och samyangen mot varandra, båda på f2, och se hur det känns?

Jag har en Ef-S fokuseringsskiva i min 40D nu. Funderade på en sådan där Katzeye när det begav sig men det handlade om så fruktansvärt mycket pengar. Bytet gjorde ingen himmelsvid skillnad tyvärr men lite i alla fall.

Skulle man vilja ha "OptiBrite™ Brightness Enhancement Treatment", den där rutan man kan kryssa i, om man beställde en sådan där Katzeye, dvs skulle det verkligen vara värt pengarna för en som inte har dem?

Måste bara nämna att även om jag kan testa lite saker utanför det vanligaste så är jag inte den som sätter mig och filar på prismor för att få dem att passa i kameran, som jag har sett att andra har gjort i forumet. Där går liksom min gräns. :)

...
Skulle man vilja ha "OptiBrite™ Brightness Enhancement Treatment", den där rutan man kan kryssa i, om man beställde en sådan där Katzeye, dvs skulle det verkligen vara värt pengarna för en som inte har dem?

Enligt tillverkaren ska man ha det om man huvudsakligen använder långa (ljussvaga) telegluggar. De gluggar du kikar på ska klara sig utan OptBrite.

Jag har inte provat att byta mattskiva än. Har bara börjat sondera marknaden.
Kikade lite på Zeizz-gluggar på Zeiss hemsida. De anser att en bra mattskiva är pricksäkrare än kamerans "gröna-prick-indikering". Zeiss tillverkar inga egna mattskivor, men har en lista med tre tillverkare de rekommenderar. Katzeye är en av dessa.

Petter ...

Måste bara nämna att även om jag kan testa lite saker utanför det vanligaste så är jag inte den som sätter mig och filar på prismor för att få dem att passa i kameran, som jag har sett att andra har gjort i forumet. Där går liksom min gräns. :)

Jag fattade det som att den mattskiva jag länkade till passar i en 40D som du har. Kollade inte så noga. Måste man verkligen fila?
Den instruktion jag läst för installation i en 7D innefattade inget filande. Verkade snarast busenkelt.

Petter ...

Jag tänkte nog närmast på han som hade köpt en billig skiva från Kina. Jag har inte heller hört att Katzeye-skivorna ska behöva modifieras. I så fall skulle de inte behöva vara så dyra.

ANNONS
Götaplatsens Foto